koger vand med salt hurtiger en vand uden
Fra : Jørgen P

Dato : 09-11-02 13:21

Jeg har helt fra lille lært at man ikke skal komme salt i kartofler får
vandet koger, dan det ellers tager længer tid om at koge.
Er det rigtig?

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-02 14:00

On Sat, 9 Nov 2002 13:21:01 +0100
"Jørgen P" <jorgen@poulsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Jeg har helt fra lille lært at man ikke skal komme salt i kartofler
> får vandet koger, dan det ellers tager længer tid om at koge.
> Er det rigtig?

så vidt jeg husker fra dengang jeg havde kemi, så er det noget med at
kogepunktet for saltvand er højere end for usaltet vand.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-02 15:18

Kim Schulz skrev:

> så vidt jeg husker fra dengang jeg havde kemi, så er det noget med at
> kogepunktet for saltvand er højere end for usaltet vand.

Se <http://www1999367.thinkquest.dk/Kogepunkt.htm>.

// Klaus

Fra : Ivar

Dato : 09-11-02 15:03

Kim Schulz skrev:

> så vidt jeg husker fra dengang jeg havde kemi, så er det noget med at
> kogepunktet for saltvand er højere end for usaltet vand.

Ja, det har derfor ingen betydning, om man tilsætter salt til vandet
når det er koldt eller når det går i kog. Hvis der skal spares skal
det tilsættes i slutningen af kogningen.
Da de fleste komfurer har varme regulering med faste trin, er der
ingen besparelse af betydning, besparelsen svarer måske til 2
sekunders kortere kogetid. Hvis komfuret har termostat*, der
bliver rigtigt indstillet, vil besparelsen blive større, men stadig
kun noget der svarer til sekunder af kogetiden.

* For nogle år siden var der en hvidevare-sælger der fortalte
mig, at komfur-producenterne havde opgive at sætte termostater
i kogeplader, da folk ikke forstod at bruge og troede at de var
defekte. Jeg tog det som den sædvanlige sælger-gas, og fortale
vidt og bredt om sælgeren. Til min store overraskelse viste det
sig, at der var flere i min omgangskreds, der troede at deres
termostatplade ikke virkede !

Ivar

Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-11-02 18:25

Ivar wrote:

> [...]
> vidt og bredt om sælgeren. Til min store overraskelse viste det
> sig, at der var flere i min omgangskreds, der troede at deres

Manglede der ikke noget i din anekdote? Jeg er i hvert fald ikke med.
Hvorfor troede folk, at pladen var defekt, og hvorfor var den det ikke?

-Rune

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-11-02 19:31

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:3DCD4506.60807@daimi.au.dk...

> Manglede der ikke noget i din anekdote? Jeg er i hvert fald ikke med.
> Hvorfor troede folk, at pladen var defekt, og hvorfor var den det ikke?

En termostatplade fungerer ikke som de traditionelle plader, hvor
effekten er proportional med tallet på knappen. Og dette er der
mange der ikke forstår

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-02 19:44

Martin Larsen skrev:

>En termostatplade fungerer ikke som de traditionelle plader, hvor
>effekten er proportional med tallet på knappen. Og dette er der
>mange der ikke forstår

Desuden kan de afgive kliklyde når de slukker, og de når slet
ikke den varmegrad som en normal plade kan hvis man mærker efter
med hånden. Desuden er de ad helvede til irriterende at bruge
(har dog aldrig haft en hos mig selv), så jeg vil da græde tørre
tårer over at de forsvinder.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 10-11-02 20:44

Bertel Lund Hansen skrev:

> Desuden er de ad helvede til irriterende at bruge
> (har dog aldrig haft en hos mig selv), så jeg vil da græde tørre
> tårer over at de forsvinder.

Termostatkogeplader krævede, at man lærte dem at kende. Når
man vidste hvor de skulle stå, for at holde en gryde i kog,
var de helt klart en hjælp. Hvis man fx. skulle koge kartofler,
kunne man tænde komfuret og så komme tilbage når kartoflerne
var kogt.

Ivar

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-11-02 22:25

Ivar skrev:
> Termostatkogeplader krævede, at man lærte dem at kende. Når
> man vidste hvor de skulle stå, for at holde en gryde i kog,
> var de helt klart en hjælp.

Det er min erfaring at ofte er nødt til at skrue ganske meget op for
en termostatkodeplade (keramisk komfur) for at undgå gryden veksler
mellem at koge og at gå af kog. Man opnår da at gryden veksler mellem
at koge og at bulder-koge - et problem, som ikke findes med
ikke-termostatstyrede kogeplader.

Det har altid undret mig at man ikke lader de termostatstyrede
kogeplader skifte mellem tilstandene kraftig effekt, mindre kraftig
effekt og slukket. Det ville fordyre dem, ja, men gøre dem langt mere
anvendelige!

-------
Tomas

Fra : Ivar

Dato : 11-11-02 22:49

Tomas Christiansen skrev:

> Det er min erfaring at ofte er nødt til at skrue ganske meget op for
> en termostatkodeplade (keramisk komfur) for at undgå gryden veksler
> mellem at koge og at gå af kog.

Jeg vidste ikke, at man kunne få termostat-kogeplader i keramiske komfurer.
Hvorledes måles grydens temperatur?

Ivar

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-11-02 00:13

Ivar skrev:
> Jeg vidste ikke, at man kunne få termostat-kogeplader i keramiske
komfurer.
> Hvorledes måles grydens temperatur?

Det opvarmende område er ikke perfekt cirkelformet. Èt sted, ude i
kanten, er isoleret nedefra, og her sidder den termiske føler.

Når der er skruet op for kogepladen, og gryden er blevet så varm i
bunden (det betyder jo ikke nødvendigvis at grydens _indhold_ også er
blevet varmt...) at kogepladen slukkes, kan man flytte grydeen lidt
til siden, så føleren ikke kan "se" gryden, og så vil kogepladen
straks tænde igen.

-------
Tomas

Fra : Ivar

Dato : 09-11-02 15:03

Fra : Erik Daugaard

Dato : 09-11-02 21:47

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> så vidt jeg husker fra dengang jeg havde kemi, så er det noget med at
> kogepunktet for saltvand er højere end for usaltet vand.

Hvis saltvandets kogepunkt er højere, vil det da i det mindste forkorte
kogetiden, da varmeindfaldet på kartoflerne så bliver større,
meeeeeen..........

Erik D

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-02 15:31

Jørgen P skrev:

>Jeg har helt fra lille lært at man ikke skal komme salt i kartofler får
>vandet koger, dan det ellers tager længer tid om at koge.
>Er det rigtig?

Ud fra den side Klaus henviser til, kan vi konkludere:
Tingene bliver hurtigere tilberedt ('kogt'), men vandet er
længere tid om at koge.

--
Bertel

Fra : peter volsted

Dato : 09-11-02 16:27

hi

> Ud fra den side Klaus henviser til, kan vi konkludere:
> Tingene bliver hurtigere tilberedt ('kogt'), men vandet er
> længere tid om at koge.

- måske også -aht smagen -erindre sig, at såkaldt fysiologisk saltvand er 0,9%
NaCl
Smagsmæssigt synes manges tolerance for endog betydelige 'afvigelser' dog at
være stor.

--
good luck

peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-11-02 16:55

"peter volsted" <pvolsted@image.dk> skrev i en meddelelse news:3DCD294D.B3E13799@image.dk...

> [...]
> NaCl
> Smagsmæssigt synes manges tolerance for endog betydelige 'afvigelser' dog at

Man bør måske også notere sig at der opstår små forskelle i
konsistensen af det kogte som følge af vandets saltholdighed.
Jeg tror dog ikke at det er noget man overvejer i et dansk
gennemsnitskøkken.

Mvh
Martin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-11-02 17:53

> [...]
> konsistensen af det kogte som følge af vandets saltholdighed.
> Jeg tror dog ikke at det er noget man overvejer i et dansk

Jo, det gør man faktisk.
Når man koger kartofler til kartoffelmos, skal de koges uden salt, da de
ellers ikke bliver mose-egnede.

Hilsen Inger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-02 19:13

Inger Pedersen skrev:

>Når man koger kartofler til kartoffelmos, skal de koges uden salt, da de
>ellers ikke bliver mose-egnede.

Ja, det står der også i frøken Jensen, men jeg har nu aldrig haft
problemer med kartoffelmos selv om jeg salter med det samme.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-02 20:57

Martin Larsen skrev:

> Man bør måske også notere sig at der opstår små forskelle i
> konsistensen af det kogte som følge af vandets saltholdighed.
> Jeg tror dog ikke at det er noget man overvejer i et dansk
> gennemsnitskøkken.

Jo, hvis man koger en ret med kartoffelterninger hvor kartoflerne
gerne må koge lidt ud, så tilsætter man først salt til allersidst,
da kartoflerne ellers har svært ved at blive møre og koge ud.

// Klaus

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 09-11-02 18:31

Bertel Lund Hansen :
> Ud fra den side Klaus henviser til, kan vi konkludere:
> Tingene bliver hurtigere tilberedt ('kogt'), men vandet er
> længere tid om at koge.

Hvis man vil lave en præcis udregning, skal man også huske, at den
specifikke varmekapacitet af opløsningen afhænger af saltkoncentrationen.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-11-02 22:29

Jørgen P skrev:
> Jeg har helt fra lille lært at man ikke skal komme salt i kartofler
får
> vandet koger, dan det ellers tager længer tid om at koge.

Jeg har set i nogle af de papirer, som fulgte med en ny gryde, at man
skulle vente med at komme salt i vandet til det kogte, for at undgå
belægninger i bundet af gryden.

-------
Tomas h