Com-port
Fra : LINDSTRØM

Dato : 09-11-02 12:50

En af mine venner har en knægt med sukkersyge og har i den forbindelse fået
mulighed for at få et instrument til rådighed, der kan kan måle
blodsukkermængden - det giver mulighed for præcis dosering af insulin.
Men apparatet skal tilsluttes com-porten og sådan en port er der ikke på
hans pc. Det er vel kun på de gamle svende det findes?
Findes der en eller anden form for konverteringsmulighed så de nye porte -
hedder de ikke UPS - kan bruges v.h.a. et særligt stik.
Han vil blive glad for gode forslag.
Hvis der er behov for noget teknisk dokumentation ud over det ovenfor
beskrevne skal jeg nok skaffe det.

mange hilsner
Lindstrøm

Fra : Wass Up

Dato : 09-11-02 13:26

> Men apparatet skal tilsluttes com-porten og sådan en port er der ikke på
> hans pc. Det er vel kun på de gamle svende det findes?

Det gad jeg egenligt godt at se. Et bundkort uden Com port.
Kan man overhovedet få bundkort der ikke har lpt/com/usb port idag ?

Fra : Martin K

Dato : 09-11-02 14:18

Wass Up wrote:
> Det gad jeg egenligt godt at se. Et bundkort uden Com port.
> Kan man overhovedet få bundkort der ikke har lpt/com/usb port idag ?

Mener jeg engang så en board der ikke havde com/lpt/ps2 porte. Til gengæld
havde det 8-10 usb porte. Kan selvfølgelig ikke huske hvem der producerede
det ligenu, men mener det findes...

--
Martin K

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 09-11-02 14:02

"LINDSTRØM" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han vil blive glad for gode forslag.
> Hvis der er behov for noget teknisk dokumentation ud over det ovenfor

Hvis han har et ledig PCI slot kan han bare købe et PCI kort med 2 com porte
på. Det koster ca 200,-

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-11-02 14:14

On Sat, 9 Nov 2002 12:50:28 +0100, "LINDSTRØM"
<DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> wrote:

>Men apparatet skal tilsluttes com-porten og sådan en port er der ikke på
>hans pc.

Hvad er det for en PC? Alle dem jeg har set har haft minimum én. Men
den kan selvfølgelig være optaget af (typisk) modem? Eller måske Palm
Pilot cradle - for nu lige at nævne de 2 mest almindelige anvendelser
jeg kan komme i tanke om.

>Det er vel kun på de gamle svende det findes?

Nix. Alle har det. Men det er selvfølgelig ikke sikkert de er ført
frem. Som regel er det et DB9 stik (D formet der ligger ned med 9
huller). Men det kan også være DB25 omend det kun er på de meget gamle
maskiner.

Hvis du nu lige vender tilbage med hvilken PC det er (motherboard hvis
det er ikke-mærkevare) så kan vi nok komme det lidt nærmere.

>Findes der en eller anden form for konverteringsmulighed så de nye porte -
>hedder de ikke UPS - kan bruges v.h.a. et særligt stik.

USB - der findes RS232 porte til USB i varierende priser. Jeg bruger
selv en (som vi bruger en del af på mit arbejde) som hedder Aten
UC232A. Den koster iflg EDB Priser fra kr. 350 - se
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1694577893

RS232 er den standard som en PC Seriel port anvender.

- Nicolai

PS! Du kan se stikket som tegning på
http://hwb.sunsite.dk/co_Serial9.html

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thomas T

Dato : 09-11-02 15:41

Min ny-indkøbte Acer-bærbare har heller ingen com-port Den skulle jeg
ellers bruge til min GPS. Ham i forretningen sagde at man kunne få en
adaptor til parallel-porten så den kunne bruges til com-port, passer det?

ThomasT

Fra : complex@pc.dk

Dato : 09-11-02 16:37

Ja til usb eller par port
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-11-02 16:39

wrote:

>Min ny-indkøbte Acer-bærbare har heller ingen com-port Den skulle jeg
>ellers bruge til min GPS. Ham i forretningen sagde at man kunne få en
>adaptor til parallel-porten så den kunne bruges til com-port, passer det?

Ufatteligt at de fjerner COM porten. Men OK, når man som jeg arbejder
med seriel kommunikation (datalogning) så bruger man den meget. Jeg
ved ikke med almindelige brugere.

Ja, du kan godt få en adapter, men jeg tror ikke den hjælper dig meget
- dem jeg har set er beregenet til printere, dvs det er den modsatte
vej. Og der er ingen drivere med. Og det er ~10 år siden

Men du har vel USB port?

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thomas T

Dato : 09-11-02 17:13

Ja, det har jeg. Så må jeg jo punge de 500,- ud sådan en adaptor koster

Thomas

Fra : Preben Christensen

Dato : 09-11-02 17:30

STOP

Til Thomas T: Hvis det er et dos program kan du ikke bruge en konverter fra
USB til COM da usb ikke er understøttet i nogen Dosprogrammer.
Jeg tror Lindstrøm har købt en bærbar uden comporte og her gør det samme sig
gældende at hvis det er et Dos program kan den ikke køre på USB porten.
Men hvis det er et windows program er der intet i vejen for at købe en USB
port bar med eks. 2 Com porte 1 Printerport og 2 PS/2 porte sådan er de
normalt . der kan sættes op til 127 enheder på en usb port.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : LINDSTRØM

Dato : 10-11-02 14:08

Ja jeg fik vidst ikke i min første henvendelse skrevet at problemet med
sukkermålingsapparatet optræder i forhold til en pærbar pc - det er for at
kunne foretage målingerne når familien er på ferie og den slags.
Men jeg har med min middelmådige tekniske forståelse svært ved at samle op
på alle de gode råd, der er kommet. Er der en der gider at give den en gang
til for arveprins Knud.
Der findes en måde at konvertere et USB port til en com port så den også kan
håndtere indadgående trafik?
Sådan en converter hedder? og kan købes hvor??

På forhånd mange tak.

Lindstrøm

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 10-11-02 21:10

"LINDSTRØM" skrev:
> Der findes en måde at konvertere et USB port til en
> com port så den også kan håndtere indadgående trafik?
> Sådan en converter hedder? og kan købes hvor??

Tja, hvis du ellers vil ofre 439+porto+ekspedition+moms på projektet, så er
der jo altid et firma som Danbit. Mere på:

http://www.danbit.dk/kat2002/1506.phtml

Mvh, Lars

Fra : .

Dato : 12-11-02 22:25

> [...]

>Han vil blive glad for gode forslag.
>Hvis der er behov for noget teknisk dokumentation ud over det ovenfor

Prøv her
http://www.sandberg.it/sandberg/hardware/K085.HTM
Mvh Janko