hjemmebygget kabinet
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 09-11-02 10:06

jeg tænker på at bygge et itx-kabinet i træ, men kom til at tænke på
følgende:

1. skal der være stelforbindelse mellem de forskellige komponenter, eller er
det ligegyldigt nu til dags?

2. kan man (af pladshensyn) hive skjoldet af en strømforsyning og bruge den
alligevel, eller resulterer det i for meget interferens/udstråling?

3. Hvor mange watt skal jeg bruge for at trække en 7200rpm HD, celeron-cpu,
CD-drev og resten?

4. er der andet jeg skal tænke på i denne forbindelse?

Mvh Thomas

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 09-11-02 10:22

> 2. kan man (af pladshensyn) hive skjoldet af en strømforsyning og
bruge den
> alligevel, eller resulterer det i for meget interferens/udstråling?

Jar har i nu ca. 4 måneder kørt uden det skjold på at kølingshensyn i
mere 3 forskellige PC'ere, og jeg har intet stabilitetsproblem med nogen
af den. Den ene har en rekort oppetid på lidt mere end 3 uger :)

> 3. Hvor mange watt skal jeg bruge for at trække en 7200rpm HD,
celeron-cpu,
> CD-drev og resten?

Hvis du ikke regner med at skulle have noget rigtigt krævende i
(Brænder, GF4/Radeon, Nyere CPU'er) skulle en 300W være
tilstrækkeligt... Dog vil jeg mene, at hvis du brygger et ATX kabinet,
skulle du nok sørge for at gøre det lidt fremadkompatibelt. Der til
skulle en 400W er god. Enermax strømforsyninger kan anbefales.

> 4. er der andet jeg skal tænke på i denne forbindelse?

Ja, træ isolerer bedre en stål, så du skal sørge for et godt airflow.
Ikke nok med at træ isolerer for varmen, men det gør det også for
støjen. Her skal du så tænke på, at kabinetblæsere (til et godt airflow)
larmer en hele del... PAPST-blæere ved 7 volt er effektive og relativt
lydløse (alt efter model).

Du kunne selvfølgelig slippe for alt airflow og lave det hele vandkølet,
tag et kig på www.zerofanzone.co.uk hvis det er noget.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : [4800]TaDaa@

Dato : 09-11-02 11:06

Casemodding når det er bedst !!! (^8

Slå et smut forbi min hjemmeside, der kan du se min løsning...
Det færdige projekt: http://tadaa.adr.dk/Casemod01-1.htm
Projektet undervejs: http://tadaa.adr.dk/Casemod01.htm

Jeg har fået at vide at man bør have en afskærmning i form af et "Faraday
bur" i et trækabinet (Se mailen som er kopieret ind herunder), men jeg kan
meddele at jeg ikke har haft nogen problemer med nogle af de 2 første ting
du spørger om.

Ville det ikke være dejligt med en nyhedsgruppe omhandlende casemodding ?
Stør foreslaget i news://dk.admin !!!

Kopieret fra modtaget email:
8< ----------------------------------
Hejsa.
Lige et enkelt godt råd:
Det er ikke helt vildt smart at bygge et kabinet kun af træ(selvom det ser
meget cool ud), fordi træ ikke er elektrisk ledende. Jeg vil absolut
anbefale, at du beklæder indersiden af dit kabinet med noget metal af en
art(hønsenet, folie...)og sørger for at der forbindelse hele vejen rundt,
således at pc-en er indkapslet i et Faraday bur. Ellers er der risiko for,
at udstråling fra din maskine vil kunne forstyrre andre aparater i nærheden,
ligesom pc'en selv vil kunne blive forstyrret, eksempelvis af de kraftige
magnetfelter en højtaler genererer.

Men selvfølgelig, hvis det ikke giver anlednng til nogen problemer, kan du
da bare køre videre som hidtil

Med venlig hilsen
Anders Olesen
stud. E-ingeniør
--------------------------------- >8

/Regards
TaDaa
----------------
TaDaa is the name - Casemods is the game - http://tadaa.adr.dk/Casemod01.htm

Fra : Leony

Dato : 09-11-02 12:46

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 3. Hvor mange watt skal jeg bruge for at trække en 7200rpm HD,
celeron-cpu,
> CD-drev og resten?

Det afhænger i høj grad af psu'ens kvalitet.
Personligt har jeg 1 P3 1000MHz, 2 CD-ROM drev, 2 Harddiske, Net-/lydkort og
det "løse" siddende på en 235 Watts psu - har ikke oplevet nogen problemer
med det.
Du kan måske få lidt inspiration her:
http://www.lirecases.dk/
til dit trækabinet. Måske kan du også få svar på det med stelforbindelser og
andre spørgsmål (har ikke selv nærlæst sitet, men det ser OK ud).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-02 16:24

> [...]
celeron-cpu,
> CD-drev og resten?
>
> 4. er der andet jeg skal tænke på i denne forbindelse?

Bare af nysgerrighed......... Hvilket bundkort i ITX format har du fundet
som har sokket for en Celeron CPU?

Claus

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 09-11-02 17:28

> Bare af nysgerrighed......... Hvilket bundkort i ITX format har du fundet
> som har sokket for en Celeron CPU?

Det er ikke en celeron der er på VIA Epia-C800, men jeg tippede at
energiforbruget var i samme størrelsesorden - er det forkert gættet?

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-02 09:15

> Det er ikke en celeron der er på VIA Epia-C800, men jeg tippede at
> energiforbruget var i samme størrelsesorden - er det forkert gættet?

Ja det vil jeg mene er forkert VIA C3 har et mindre effektforbrug end en
tilsvarende Celeron

Hvilken Celeron en 800 MHz C3 så skal sammenlignes med kan sikkert
diskuteres længe, men iflg. http://users.erols.com/chare/elec.htm er det
maksimale effektforbrug for en 266 MHz Celeron 16,6W og tilsvarende for en
1,4 GHz er det 34,8W.

Jeg glæder mig til at høre mere om dit EPIA projekt :)

Claus

Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 09-11-02 23:18

Jeg har af plads hensyn lavet en træ kasse til min server og bare smækket
dele derover

En gammel AT strømforsyning med en P133

Det køre sku fint !

--