Hvad kan jeg gøre?
Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 09-11-02 01:12

Hej.
Jeg sidder her med en Athlon 1333 mhz processer som fryser. DEn er ca. 48
når den fryser, men jeg sammenlignede den med an vens som hart en Athlon
1200 og hans lå på 51 grader. Hvorfor fryser min pc? Kan det være mine
hardiske der bliver for varme. Jeg har en blæser sat i siden på mit kabinet,
og da vi satte den op på fuld volt der frys den aldrig og kølede rigtigt
godt, men vi har sat den på halv styrke da den larmede for meget ved 12
volt!! Nogen der ved hvad jeg kan gøre??

/Mick

Fra : Niels

Dato : 09-11-02 01:30

Hejsa !

Det lyder ikke som om cpu'en er specielt varm. Fejlen kan skyldes mange
ting - et godt bud ville være at starte med at tjekke temperaturen på GPU'en
og samtidig kontrollere system temperaturen. En varm GPU giver netop de
problemer du beskriver.

m.v.h.

Niels

Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 09-11-02 09:14

Hvad er GPU'en? Og hvor kan jeg måle den???

Fra : Seth

Dato : 09-11-02 10:15

"Mick Lyngø Larsen" <superaab@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er GPU'en? Og hvor kan jeg måle den???
> "Niels" <ns7913@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Graphical Processing Unit...processoren på dit grafikkort, kan man vist godt
kalde det.
mål den manuelt med en probe.

Seth

Fra : Leony

Dato : 09-11-02 15:27

> [...]

> godt, men vi har sat den på halv styrke da den larmede for meget ved 12
> volt!! Nogen der ved hvad jeg kan gøre??

Der er mange årsager til at en computer fryser.
De mest almindelige er (baseret på egen erfaring):
Fejl i hardware (ofte dårlig strømforsyning)
Fejl i BIOS, sjældent men det kan forekomme (nyeste BIOS kurerer sikkert
problemet)
Dårlig/forkert driver(e)
For varm CPU/GPU

Din CPU er i hvert fald ikke så varm at det kan resultere i frysning.
Er der noget mønster i frysningerne. Forstået på den måde om de kun kommer
som følge af en bestemt handling (eksempelvis spil) eller kommer de
pludseligt og ligegyldigt hvad der laves.
Holder frysningerne op hvis i giver blæseren 12 volt?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 09-11-02 20:02

Hej Leony
Den fryser kun i spil, og ikke i tekstbehandling osv. og hvis vi sætter den
op på 12 volt så fryser den ikke, men det nægter min stedfar da det larmer
helt vildt!!!!

Fra : Leony

Dato : 09-11-02 21:16

> [...]
den
> op på 12 volt så fryser den ikke, men det nægter min stedfar da det larmer

Der foreligger også muligheden for at det er grafikkortets processor der
bliver varm. Når blæseren er tændt så køler den grafikkortet. Hvis dit
grafikkort har en blæser, så tjek at den virker. Hvis kortet ikke har en
blæser så prøv at spille, når computeren fryser, så prøv at mærke på
køleprofilet på kortet om det føles rigtig varmt (pas på, du kan brænde
nallerne). Hvis det gør så er lidt køling til grafikkortet måske vær at
overveje.
Hvis du clocker dit kort, så er det skyld i ekstra varmeudvikling. Så det
var måske værd at overveje at clocke ned.

Det kan også skyldes driveren til grafikkortet.
Prøv at downloade en nyere (hvis du har den nyeste, så prøv at installere en
ældre version).

Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 09-11-02 20:03

Hej Leany
Den fryser kun i spil, og ikke i windows. Og ja det bliver løst ved at sætte
den op på 12 volt, men det nægter min stedfar da det larmer utrolig meget

Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 10-11-02 21:29

Fra : Mick Lyngø Larsen

Dato : 10-11-02 21:29

jeg har sat en blæser på som blæser direkte ind på grafikkortet og alligevel
fryser den. Den føles ikke varm eller noget og min prosseser ligger på 48-49
grader. Jeg har et mainboard i, og jeg ved ikke hvor varmt det er. Men hvad
kan det så være??

Fra : Leony

Dato : 11-11-02 07:07

> [...]
48-49
> grader. Jeg har et mainboard i, og jeg ved ikke hvor varmt det er. Men

Prøv med en anden driver til dit grafikkort.