pc til mp3-maskine
Fra : Peter Holm

Dato : 08-11-02 22:25

Hejsa,
hvad siger folket til denne maskine tiltænkt til at fungere som MP3-player
til mit stereoanlæg.
Kan det gøres bedre / billigere ?
Hvor får man fat i en PSU til en sådan - altså helt uden blæser?

310245 VIA Eden ESP5000 C3-533 MHz, SD ram 1.099,00
1.099,00 slet

350169 Ram 256 MB SD PC133 Performance 249,00
249,00 slet

420155 Harddisk 120GB Seagate Barracuda V 1.489,00
1.489,00 slet

740070 CDROM 52x Aopen, bulk 209,00
209,00 slet

mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"En film bør være som en sten i skoen"
Citat: Lars Von Trier "Epidemic"

begin 666 lagerstatus-gron.gif
M1TE&.#EA% `:`.8``````/___WJ1PGV2OVEXF&9O@WF1PG.)MFQ^HH"4OHB=
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MT='1S\[.S*VMJU965>+BX>'AX.#@W][>W?___P``````````````````````
M`````````````````````````````````````````````````"'Y! $``&T`
M+ `````4`!H```?Y@&1D982%AH=E2U=,7U*.CY"14EA454-9F)F:FUE30I99
M&:*CI*(8(9V?EQXB&ZZOL!HEJ: =(!^XN;HF)[27MKK!'[R^6<#"N<2>M;?(
MN,JJQLW.T,S.S[W+O]/(U=O7P]G1Q]3BUM?>61PD*.WN[RDJQ2,K+/;W^"XM
MQ9S]F)Y6CB 92!# 0(-($"()TD7)#RT0(TJ<J&4+ES88VURHH89&FC0T:*RQ
M<4-'A8PH%U@XTP0'(3-/DL" @ `ER@$.*$")(J5(C <$#MA$*:"!!!Q.I! Q
F$H&!@:$8%; 9DZ,'D!EAP/C8P2,!U DRT'AY0;:L%S$%,@8"`#L`
`
end

Fra : Chr Mygind

Dato : 09-11-02 09:25

Peter Holm skrev:

> Kan det gøres bedre / billigere ?

Ja. En passivt kølet P100-maskine kan ervhverves for en hundredelap eller 3,
og så mangler du bare en harddisk. Den maskine er stor nok til at lave mp3.
Din angivne cdrom støjer, fordi den spinner op i nærheden af de 52x.
Anvender du istedet en god gammel ~4x speed siger den ikke en lyd. Største
fordel ved mit forslag er den (næsten) totale mangel på støj, hvis du sætter
PSU'en blæser ned til 7 eller 5 volt. Du vil kun høre harddiskens knitren,
når den arbejder.

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-02 10:34

"Chr Mygind" <mygind@FJerNc.dk> wrote in message

> Ja. En passivt kølet P100-maskine kan ervhverves for en hundredelap eller
3,
> og så mangler du bare en harddisk.

Go ide!

> Din angivne cdrom støjer, fordi den spinner op i nærheden af de 52x.
> Anvender du istedet en god gammel ~4x speed siger den ikke en lyd.

Selvfølgelig - godt tænkt.

> [...]
sætter
> PSU'en blæser ned til 7 eller 5 volt. Du vil kun høre harddiskens knitren,
Men, øhhh, kan en så stor disc 60-120mb godt køre i de gamle P100 maskiner?
Kræver det ikke et "moderne" bundkort?

Kunne man ikke finde en blæserløs 150W PSU til en sådan P100 maskine?
Hvad med en lille monitor - en 2-6" ?

mvh
Peter

Fra : Chr Mygind

Dato : 09-11-02 14:28

Peter Holm skrev:

> Men, øhhh, kan en så stor disc 60-120mb godt køre i de gamle P100
> maskiner? Kræver det ikke et "moderne" bundkort?

Nej - gamle maskiner kan sagtens trække moderne harddiske. De gamle
bundkorts BIOS-chips kan ikke læse dem direkte (fordi man ikke havde fantasi
til at forestille sig fremtidens hdd-arkitektur, da man lavede dem) - men
problemet er løst med de såkaldte "drive overlays"; en lille stump software,
der installeres på den store harddisks bootspor, og som "hjælper" systemets
BIOS med afgangen til harddisken. Det rette drive-overlay findes gratis på
de enkelte harddiskproducenters websites - og så har "Ontrack" lavet et
generisk overlay, der passer til "alle" harddiske, men det koster vistnok
penge.

> Kunne man ikke finde en blæserløs 150W PSU til en sådan P100 maskine?

Jo - men så har du slet ingen luftgennemstrøm i dit system - og det skal
hardwaren være bygget til. Det er vistnok noget med "ionisering i
ramkredsene" som på sigt ødelægger kredsløbene. En minimal gennemstrømning
er "vistnok" anbefalelsesværdig. Du kan trække 5 eller 7 volt fra PSU'en
direkte til dens blæser - så siger den ikke en lyd.

> Hvad med en lille monitor - en 2-6" ?

Mener du LCD? Der findes tusindevis af sider på nettet, der beskriver,
hvordan man fusker sådan noget sammen. Jeg mener at huske at chippen.dk
sælger disse.

/Chr

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-02 15:58

> [...]
> direkte til dens blæser - så siger den ikke en lyd.

> Mener du LCD? Der findes tusindevis af sider på nettet, der beskriver,

Takker.
Peter

Fra : Pita

Dato : 09-11-02 18:01

> [...]
sætter
> PSU'en blæser ned til 7 eller 5 volt. Du vil kun høre harddiskens knitren,

Er 100 ikke lige i underkanten?
Vores P100 kunne ikke spille mp3, mens vores 133 godt kunne.

--
Pita

Fra : Chr Mygind

Dato : 09-11-02 20:49

Pita skrev:

> Er 100 ikke lige i underkanten?
> Vores P100 kunne ikke spille mp3, mens vores 133 godt kunne.

Jeg kan med en P75'er med 16 mb RAM
Kraftige 486'ere kan også, hvis afspilningen foregår i ren dos-miljø.
Men vi _ER_ i underkanten...

/Chr

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 10-11-02 15:16

Chr Mygind wrote:

> Jeg kan med en P75'er med 16 mb RAM
> Kraftige 486'ere kan også, hvis afspilningen foregår i ren dos-miljø.

Jeg kunne, med en Cyrix 100 MHz (PR-120+), dog ikke i win95.
I DOS og Linux gik det fint.
Brugte 75 % processorkraft/tid i Linux.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-11-02 10:06

Peter Holm wrote in <3dcc2b87$0$775$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:
> hvad siger folket til denne maskine tiltænkt til at fungere som MP3-player
> til mit stereoanlæg.
[Standard PC-udstyr]

Hvis den kun skal spille mp3'er, hvad så med at købe en mp3-afspiller?
Det må da være både bedre og billigere. (Medmindre du følger Chr's forslag.)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-02 11:28

> Hvis den kun skal spille mp3'er, hvad så med at købe en mp3-afspiller?
> Det må da være både bedre og billigere. (Medmindre du følger Chr's
forslag.)

Hejsa,
jeg kan kun finde Terratecs mp3po med 30GB HD der nogenlunde lever op til
mine ønsker.
Den har efterhånden 2 år på bagen.
Er der kommet nye til, måske med større HD 60-120GB? Jeg synes ikke at kunne
finde dem.
http://www.terratec.com/ttdk/default.htm >> Product overview >> mp3po
Mvh
Peter

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 09-11-02 14:46

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mine ønsker.
> Den har efterhånden 2 år på bagen.
> Er der kommet nye til, måske med større HD 60-120GB? Jeg synes ikke at

Jamen skal den være bærebar?
Hvis ikke hvorfor så ikke købe en dvd afspiller med mp3 funktion, og lægge
de mp3'er du vil høre ned på en skive.
Der kan jo være en hel del mp3'er på en skive.

Mvh Søren C

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-02 15:57

> Jamen skal den være bærebar?

Nej, det er en stationær afspiller jeg søger.

> Hvis ikke hvorfor så ikke købe en dvd afspiller med mp3 funktion, og lægge
> de mp3'er du vil høre ned på en skive.
> Der kan jo være en hel del mp3'er på en skive.

"En hel del" dækker desværre ikke mit bohov på 15-20000 numre

Mvh
Peter

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 09-11-02 16:33

> Nej, det er en stationær afspiller jeg søger.

> "En hel del" dækker desværre ikke mit bohov på 15-20000 numre

Ja det kan jeg godt se så! *g* Hva med den der fra creative? Den har da
vidst også en rimelig stor harddisk.
Ang den player fra Terratec som jeg har set på monacors hjemmeside så kan
den nok tage større diske end 30gb.
Der står følgende: Optional upgrade with 8.9cm (3.5") IDE hard disk, e.g.
30GB
Det ser jeg som et eksempel og ikke en max. Så den kan nok tage nogle noget
større diske.

Mvh Søren C

Fra : Peter Holm

Dato : 09-11-02 23:32

"> Ja det kan jeg godt se så! *g* Hva med den der fra creative? Den har da
> vidst også en rimelig stor harddisk.

Ja, den er fed!

> [...]
> 30GB
> Det ser jeg som et eksempel og ikke en max. Så den kan nok tage nogle

Ja, måske

Peter

Fra : Olsen

Dato : 10-11-02 00:02

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote in message

> Hejsa,
> hvad siger folket til denne maskine tiltænkt til at fungere som MP3-player
> til mit stereoanlæg.
> Kan det gøres bedre / billigere ?

Lyder dyrt, besværligt og grimt. Ville det ikke være fedt, hvis den var
transportabel og kun fyldte en 3-5 pct. af det monstrum, du har gang i,
larmede 95 pct. mindre og kun kostede godt en tiendedel? Hvis ja, så køb
dog en CD/MP3-man - f.eks. den, de har i Merlin på mandag til 399 kr.

Olsen

Fra : Peter Holm

Dato : 10-11-02 09:10

"Olsen" <hanegal@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> larmede 95 pct. mindre og kun kostede godt en tiendedel? Hvis ja, så køb
> dog en CD/MP3-man - f.eks. den, de har i Merlin på mandag til 399 kr.

Du har ret i mange af dine bemærkninger, men desværre er dit forslag ikke
brugbart i min situation.
Jeg skal bruge en afspiller med harddisc på minimum 60GB
Peter

Fra : Las Olsen

Dato : 10-11-02 18:42

> Du har ret i mange af dine bemærkninger, men desværre er dit forslag ikke
> brugbart i min situation.
> Jeg skal bruge en afspiller med harddisc på minimum 60GB
> Peter

Må jeg have lov at spørge hvorfor: På en CD fyldt med MP3 i 128 Kbit er
der musik til omkring 10 timer. På en 60 GB harddisk er der så konstant
musik til godt en måned - hvordan kan du have praktisk behov for det?

Olsen

Fra : Peter Holm

Dato : 11-11-02 23:24

"Las Olsen" <hanegal@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der musik til omkring 10 timer. På en 60 GB harddisk er der så konstant
> musik til godt en måned - hvordan kan du have praktisk behov for det?

Jeg vil gerne lægge alle mine musik-cd'er over på disken, og smide cd'erne
væk, så de ikke står og fylder.
Peter

Fra : JRS

Dato : 10-11-02 14:56

> [...]
> Hejsa,
> hvad siger folket til denne maskine tiltænkt til at fungere som MP3-player
[snip]

Jeg ville da anbefale at få fat i en god gammel bærbar i stedet .. Har selv
en Siemens nixdorf p133 stående som kun bliver brugt til mp3 sammen med min
forstærker ..
Her har du en passiv kølet CPU/PSU , kun HD'en der kan høres .. Samtidig
fylder den jo ikke meget og du har en fin lille 12" tft skærm

MVH
JRS