CPU varme
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-11-02 18:06

Hej..
Har netop indstalleret en CPU Atlon 2200 + Athlon.
Det ser ud til at den frigiver mere varme end min "ældre" Amd 1300MHz
Temperaturen stiger til 67 grader og 40 på bundkortet.
Er det normalt, eller hvad er max. Blæseren er en af Extreme typen på en
stor køleplade.
Hvis temperaturen syntes for høj kan jeg så få et godt råd med hensyn til
afkøling.!

mvh Per Juul Larsen

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 08-11-02 20:32

Per Juul Larsen wrote:
> [...]
> en stor køleplade.
> Hvis temperaturen syntes for høj kan jeg så få et godt råd med hensyn

Plade eller profil?
En god ide er at sætte et par blæsere i dit kabinet.
1 120 eller 80 forneden,som blæser luft ind i kabinnetet.1 80mm foroven som
suger ud.
Og kik dig omkring efter en bedre cpu køler.Der er efterhånden mange gode på
markedet.
Jeg selv bruger en Silent Viking.
(CPU) 1-AMD XP, 2000+, 1698MHz, 256KB (0% Load) @ 44°C (Fan @ 2265 RPM),
Core @ 1.79154V
Kabinet temperaturen er på ca. 26 grader

/sam

Fra : Kristian Espensen

Dato : 08-11-02 22:24

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> wrote in message
> [...]
> stor køleplade.
> Hvis temperaturen syntes for høj kan jeg så få et godt råd med hensyn til

Da kernen på en XP 2200+ er en del mindre grundet 0,13 micron er det vigtigt
med en køleprofil med med hurtig varmeledning, dvs kobber fremfor alu.
Effekten på XP2200+ er en del mindre end på din gamle 1300 MHz, men varmen
er mere koncentret grundet den mindre kerne.

Det kan også skyldes for meget/for lidt kølepasta.

67 grader er det ved full load?

40 grader på motherboardet er meget. Tjek dit airflow.

--
Med venlig hilsen Kristian Espensen

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-11-02 23:49

Tak for tippet.

Hvor finder jeg Prime95 ? Har WindowsXP
eller er der andre gode stressprogrammer?
Hvor meget er for meget kølepasta?
mvh pjl

Fra : Kristian Espensen

Dato : 09-11-02 00:57

> Hvor finder jeg Prime95 ?

http://www.slacker.org/software/prime95.zip

Du skal helst ikke have nogen programmer kørende i baggrunden, ikke engang
en browser. Prime skal helst have 100 % cpu. Sæt evt. high eller realtime i
taskmanagers resourcetildeling.

> Har WindowsXP
> eller er der andre gode stressprogrammer?

Windows nej, men der findes mange freeware programmer rundt omkring. Jeg har
gode erfaringer med Prime95.

> Hvor meget er for meget kølepasta?

Tjah det er svært at svare på. Et tyndt lag så man lige kan ane bogstaverne
på cpu'en siger nogle, men jeg plejer at komme lidt mere på. Et baberblad
eller andet i den stil kan med fordel bruges til at udjævne og tilpasse den
rette mængde.
--
Med venlig hilsen Kristian Espensen

Fra : ZipZap

Dato : 09-11-02 18:23

> [...]
> på cpu'en siger nogle, men jeg plejer at komme lidt mere på. Et baberblad
> eller andet i den stil kan med fordel bruges til at udjævne og tilpasse

Jeg har lige læst i Alt om data (tror jeg det var) hvor de lavede en test
med varme og kølepasta.
Af den test kan man konkludere at om der er lidt eller meget kølepasta så
betyder det ikke noget.
Og det er jo også logisk da køleprofilen jo 'maser' det overskydende ud.

Fra : Leony

Dato : 09-11-02 16:05

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget er for meget kølepasta?

Mængden er svær at beskrive, men vil umiddelbart sige 3-4 knappenålshoveder.
Så tyndt lag som muligt (du skal kunne læse det der står på kernen - kan
ikke lige huske om der står noget på Athlon'en).
Der er instruktioner for påføring af kølepasta her:
http://www.articsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Mht til mængden så skriver de at kølepasta'ens lag på cpu er ca. lige så tyk
som et stykke papir.
Hvis der bruges for meget virker det isolerende, dvs at cpu ikke kan afgive
varme til køleprofilet.

Det er min erfaring at kølepasta/termiske pads lige skal "køres til", dvs du
opnår først optimal varmeoverførsel efter 1-2 uger (afhængig af hvor meget
du bruger computeren).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 09-11-02 19:44

Tak for alle relevante svar.
Jeg er blevet en del klogere. Og prøver at følge alle de gode råd.
Et sidste spørgsmål til gruppen.
For at være sikker på at temperaturen ikke stiger faretruende medens jeg
bruger maskinen, så tænker jeg på at bruge et termometer, enten via software
eller hardware. Hvis jeg køber et hardware termometer, hvor skal jeg så
efterfølgende montere føleren???? Hvis jeg vil bruge software, er der nogen
som har et bud på et program. ????

mvh Per Juul Larsen

Fra : Leony

Dato : 09-11-02 21:22

> Hvis jeg køber et hardware termometer, hvor skal jeg så
> efterfølgende montere føleren?

På cpukernen.
Du kan se her:
http://www.extremeoverclocking.com/reviews/misc/CompuNurse_1.html
hvordan det kan gøres.

> Hvis jeg vil bruge software, er der nogen
> som har et bud på et program. ????

Motherboard Monitor:
http://mbm.livewiredev.com/
Speedfan: