Sadel (Re: Hvad går i andre...)
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-11-02 01:36

Jon Bendtsens udtalelse i en anden tråd (Se emne):

> Tja, de har forskellige fordele og ulemper. Uden saddel er helt klart
> tættere på hesten, men sadlen kan måske medvirke til at forstærke
> rytterens vægtstyring, og gøre det nemmere for hesten at mærke.

Hvad er en sadel så mest beregnet på: at mindske trykket på hestens ryg
eller gøre det mere behageligt og nemmere at sidde fast for rytteren?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-02 10:32

In article <3dcb061c$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> Jon Bendtsens udtalelse i en anden tråd (Se emne):

> Hvad er en sadel så mest beregnet på: at mindske trykket på hestens ryg
> eller gøre det mere behageligt og nemmere at sidde fast for rytteren?

Sikkert det sidste, men jeg vil tro at siden du nu sidder endnu
højere oven på hesten, så vil en lille vægtforskydelse til den
ene side blive forstærket på hesten. Der er desuden forskel på
sadlerne. Nogle sadler ændrer dit sæde således at du endnu mere
sidder på sædebenene, og dermed er det med til at forstærke
hestens følelse af hvordan du har lagt vægten.

JonB