Min home-pratition bliver fuld
Fra : Peter Duus

Dato : 07-11-02 23:00

Hej

Jeg har en seperat /home partition på 500 Mb som jeg kun har en bruger på.
Jeg har to problemer med min /home partition. Det første er at der er en
fil ved navnet ".xsession-errors" der stiger til en enorm størrelse -jeg
kan se at det er flere forskellige programmer der fylder den op. Den stiger
indtil der ikke er mere plads på /home med det resultat at programmerne en
efter en går ned og på et tidspunkt også X. Jeg har løst dette ved at
slette den en gang i timen med cron, men er der nogen anden løsning? Det er
vel kun meningen at cron skal bruges til system ting og ikke i home
directories...

Andet problem er at /home partitionen jævnlig bliver fyldt op uden det er
ovenstående der er skyld i det (df siger 0 Mb), og du siger at der kun
bliver brugt 74 Mb. Kører jeg så fsck på partionen så ryger df op på ca.
400 Mb -der kommer en masse af disse når jeg kører fsck: Free blocks count
wrong for group #61 (32, counted=7102). Fix<y>? yes
Det er ikke muligt at løse dette med cron, da partitionen skal unmountes
først...

Jeg har altid min PC tændt døgnet rundt dels så den står og tjekker mail
hele tiden og dels så jeg kan nå den fra arbejdet... Så det er træls at
programmerne pludselig begynder at gå ned en efter en og at jeg ikke kan
uploade til /home fra arbejdet fordi disken er fuld.

Er der nogen der har en løsning på nogen af problemerne?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-11-02 23:09

Peter Duus wrote:
> [...]
> slette den en gang i timen med cron, men er der nogen anden løsning? Det er
> vel kun meningen at cron skal bruges til system ting og ikke i home

Det er slet ikke meningen at din .xsession-errors skal vokse så uhæmmet.
Hvis du kan give et udplug af hvad den indeholder kan vi måske se hvad
det er der får den til det.
Men der er i og for sig ikke noget ivejen for at en bruger kan
installere en crontab og få ting eksekveret.
Normalt går han det med 'crontab -e'

> [...]
> wrong for group #61 (32, counted=7102). Fix<y>? yes
> Det er ikke muligt at løse dette med cron, da partitionen skal unmountes

Dit system lyder sygt. Er det ext2? Måske er det tidligere lykkedes dig
at smadre fil-systemet totalt og nu kan den ikke få det rettet op igen.
Er du sikker på din harddisk har det godt?

Hvis jeg var dig lyder det som om jeg ville tage backup og benytte
lejligheden til at opgradere til en dejlig ny version af min yndlingslinux.

Yes yes.. I know. Det er kun Windows-folk der reinstallerer i tide og
utide, men det der med fsck lyder ret skidt.

Peter

Fra : Peter Duus

Dato : 07-11-02 23:32

> [...]
> det er der får den til det.
> Men der er i og for sig ikke noget ivejen for at en bruger kan
> installere en crontab og få ting eksekveret.

Det er nogle KDE programmer der jævnlig skriver i filen -det er de også
først begyndt på efter jeg installerede kde3.1beta1, så det kan måske
skyldes at de er buggy -så vil jeg håbe de ikke gør det i kde3.1
final...*s*

> Dit system lyder sygt. Er det ext2? Måske er det tidligere lykkedes dig
> at smadre fil-systemet totalt og nu kan den ikke få det rettet op igen.
> Er du sikker på din harddisk har det godt?

Ja det er ext2. Der var en gang det var fucked helt op hvor jeg måtte køre
fsck fra et rescue image, så det kan være du har ret.

> Hvis jeg var dig lyder det som om jeg ville tage backup og benytte
> lejligheden til at opgradere til en dejlig ny version af min
> yndlingslinux.

Ja det lyder som om det er det jeg må til... formatere og checke for bad
blocks og så installere igen.

> Yes yes.. I know. Det er kun Windows-folk der reinstallerer i tide og
> utide, men det der med fsck lyder ret skidt.

*g*
Tak for hjælpen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-11-02 23:42

Peter Duus wrote:
> [...]
> først begyndt på efter jeg installerede kde3.1beta1, så det kan måske
> skyldes at de er buggy -så vil jeg håbe de ikke gør det i kde3.1

Et godt råd... living on the edge med den nyeste version af KDE er nok
ikke det mest hensigtsmæssige hvis du også skal bruge maskinen til 24x7
opgaver. :)

> Ja det er ext2. Der var en gang det var fucked helt op hvor jeg måtte køre
> fsck fra et rescue image, så det kan være du har ret.

Lyder sandsynligt. ext2 kan smadres til ukendelighed hvis man er
uheldig. Når du nu opgraderer får du så også et mere stabilt fil-system.
Jeg bruger ReiserFS og er godt tilfreds, men rygtet går at ext3 er mere
stabilt.

Peter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-11-02 09:38

On Thu, 07 Nov 2002 23:08:42 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Hvis jeg var dig lyder det som om jeg ville tage backup og benytte
> lejligheden til at opgradere til en dejlig ny version af min
> yndlingslinux.

Det er vel tilstrækkeligt at flytte data fra /home over på en anden
partition, køre badblocks og mkfs på den "syge", og så flytte
indholdet fra /home tilbage?

Der er da ingen grund til at geninstallere bare for at lave nyt
filsystem på en partition?!

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-11-02 09:47

Adam Sjøgren wrote:

> Der er da ingen grund til at geninstallere bare for at lave nyt
> filsystem på en partition?!

Det har du da ret i.... hvis man vel at mærke har tillid til resten af
systemet og har mulighed for andre filsystemer i kernen, hvis man ønsker
det. Det er jo rart at det kan lade sig gøre uden at re-installere (så
har vi noget at sige til Windows-brugerne *s*), men nogengange er det
bare lettere og giver samtidig fordelen af et up-to-date system.

Peter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-11-02 09:57

On Fri, 08 Nov 2002 09:46:40 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Det har du da ret i.... hvis man vel at mærke har tillid til resten
> af systemet og har mulighed for andre filsystemer i kernen, hvis man
> ønsker det.

Hvis kernen ikke understøtter det filsystem man vil bruge, kan man jo
bare oversætte den igen (eller installere en anden kerne).

Mvh.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-11-02 10:29

Adam Sjøgren wrote:
> Hvis kernen ikke understøtter det filsystem man vil bruge, kan man jo
> bare oversætte den igen (eller installere en anden kerne).

Yes yes... fik jeg ikke skrevet det, nå ... men hvor om alting er, så
bruger jeg selv meget at re-installere hvis det projekt jeg ellers
skulle igang med er ved at blive af sammenlignelig størrelse.
Så kommer der somregel et par glædelige overraskelser i form af nye
versioner med ekstra features af megen software.

Peter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-11-02 10:49

On Fri, 08 Nov 2002 10:29:26 +0100, Peter Mogensen wrote:

> ... men hvor om alting er, så bruger jeg selv meget at re-installere
> hvis det projekt jeg ellers skulle igang med er ved at blive af
> sammenlignelig størrelse.

Jeg synes det lyder som en dårlig vane, men sådan er vi heldigvis så
forkellige

(For mig ville det være mere besværligt at reetablere opsætningen af
mit system end det ville være at opdatere samtlige pakker på
maskinen).

Mvh.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-11-02 11:29

Adam Sjøgren wrote:
> [...]
> (For mig ville det være mere besværligt at reetablere opsætningen af
> mit system end det ville være at opdatere samtlige pakker på

Jeg gætter på du kører Debian så ? :)

Sådan vil det også være på min server (Debian), men min erfaring med
RPM-baserede systemer er at det er nemmere at holde /home og /usr/local
(og /opt) på særskildte partitions og så bare re-installere. Specielt
hvis det involverer en kerne/glibc/gmone/kde opgradering.

Det virker nu godtnok som om Mandrake er ved at få styr på det med 8.2,
meeeenn... Når jeg nu alligevel gerne vil have Debian/demudi på min
workstation også.
Ja... jeg ved godt der findes en RedHat2Debian-without-reboot HOWTO :)

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 08-11-02 18:54

Den Thu, 07 Nov 2002 22:59:43 +0100 skrev Peter Duus:
> [...]
>fil ved navnet ".xsession-errors" der stiger til en enorm størrelse -jeg
>kan se at det er flere forskellige programmer der fylder den op.

Som andre nævner, er det ikke meningen at denne fil skal vokse uhæmmet.

> [...]
>slette den en gang i timen med cron, men er der nogen anden løsning? Det er
>vel kun meningen at cron skal bruges til system ting og ikke i home

Det er en dårlig ide at slette .xsession-errors fra cron. Sålænge du er
logget ind i X er filen nemlig stadig åben, og programmerne skriver
stadig til den.

Når man sletter en fil der er åben på en unix-maskine, er det kun
filnavnet der bliver slettet, selve filen bliver først slettet når
det sidste program lukker filen.

>Andet problem er at /home partitionen jævnlig bliver fyldt op uden det er
>ovenstående der er skyld i det (df siger 0 Mb), og du siger at der kun
>bliver brugt 74 Mb.

Det er netop et tegn på at man har slettet en fil der stadig er åben.

> [...]
>wrong for group #61 (32, counted=7102). Fix<y>? yes
>Det er ikke muligt at løse dette med cron, da partitionen skal unmountes

Har du partitionen mountet, når du får den fejlmelding fra fsck? Det
er ikke kun for at rette fejlen at man skal umounte partitionen, det
er også nødvendigt for at checke den.

Normalt skal man kun køre fsck, når systemet kører den automatisk,
altså ved boot. Og den skal kun melde fejl, hvis der har været
strømsvigt.

Mvh
Kent
--