Abit BE6-II
Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 07-11-02 22:36

Hej... Jeg har lige investeret i et brugt bundkort Abit BE6 - II med en PIII
600 Coppermine processor.

Idet jeg har opgraderet fra min gamle pc har jeg prøvet at sætte mit Cd-rom
drev (Slave) og min hd (Fujitsu 40,9 GB) (primary) på i ide 1 porten.

Problemet er så at når jeg starter op kan jeg ikke rigtigt bruge tastaturet
(et tast for at komme ind i BIOS og så kan jeg ikke mere !?)

Når jeg så sætter idekablet over i IDE 3 porten, kan jeg derimod godt bruge
tastaturet og gå ind og lave ændringer i BIOS. Tilgængæld kan jeg BIOS ikke
finde min HD.

Jeg tænkte måske at det kunne være noget med strømforsyningen så jeg har
prøvet at skifte min Codegen 230 W ud med en AOpen 250 W, men med samme
resultat som før.

Hvad kan der være galt ? Kan det være noget med IDE kablet eller noget med
min HD ?

Mvh.

Jean

Fra : o&u

Dato : 08-11-02 09:59

On Thu, 7 Nov 2002 22:36:05 +0100, "Jean Christophe B. Thomsen"
<jean@studi.dk> wrote:

> [...]
>resultat som før.
>
>Hvad kan der være galt ? Kan det være noget med IDE kablet eller noget med

Bundkortet har 4 ide-porte. De 2 af dem er ata66 porte, og for dem
skal man bruge et ata66 kabel, samt master _skal_ sidde i enden af
kablet, og slave midtvejs. Desuden skal master og slave være jumped
rigtigt, evt. som cable select på ata66 kablet.

Det er altid bedst at have cdrom og harddisk på hvert sit kabel, -
master begge 2.

Hvis du bruger win2k eller winxp, skal xp fodres med drivere for ata66
controlleren under installationen (F6 for scsi drivere, windows kalder
alle ekstra controllere for scsi, men den er IDE).

http://fae.abit.com.tw/eng/download/index.htm

Jeg mener ellers, at 3. og 4. port er ata66 porte. De har egne
indstillinger i bios, udma66 står der vist.

Det er ikke så let med disse ata66 på be6-ll. Automatik er der ikke
noget af. Der skal lirkes med det for at få det til at virke. Nogle
får det aldrig op at køre.

mvh

John