textfil ødelagt af windows, hvordan konver~
Fra : Michael Andreasen

Dato : 07-11-02 19:50

Hey... I fil har været brugt på en Windåse.. Nu ser den sådan ud:

blabla;^M
mereblabla;^M

Hvordan er det nu man konverter disse fejl så filen er ren *nix agtig igen ?

Mvh
Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-11-02 20:16

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Hey... I fil har været brugt på en Windåse.. Nu ser den sådan ud:
>
> blabla;^M
> mereblabla;^M
>
> Hvordan er det nu man konverter disse fejl så filen er ren *nix agtig igen ?

Et tool der hedder dos2unix kan gøre det for dig. På min debian
maskine er det en del af sysutils.

Søg efter det på google, der er masser af hits eller prøv på:

Det hedder også from/todos iflg mansiden som kan hentes på

http://www.thefreecountry.com/tofrodos/index.shtml

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Michael Andreasen

Dato : 07-11-02 20:43

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> Søg efter det på google, der er masser af hits eller prøv på:
> Det hedder også from/todos iflg mansiden som kan hentes på

Yep.. det var det der skulle til.. faktisk lykkedes det mig at hente den via
apt-get på redhat som disse filer ligger på lige nu.. godt man er Debian
mand og smittet sine rh servere med apt-get

Tak for hjælpen

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-11-02 20:23

On Thu, 7 Nov 2002 19:49:56 +0100, Michael Andreasen wrote:

> blabla;^M mereblabla;^M

> Hvordan er det nu man konverter disse fejl så filen er ren *nix
> agtig igen ?

I din yndlingsemacs:

M-% C-q C-m RET RET !

,

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-02 21:22

In article <aqeckh$arf$1@sunsite.dk>, Michael Andreasen wrote:
> Hey... I fil har været brugt på en Windåse.. Nu ser den sådan ud:
>
> blabla;^M
> mereblabla;^M
>
> Hvordan er det nu man konverter disse fejl så filen er ren *nix agtig igen ?

vim -b textfil
1,$:s/^V^M//
:wq

^ ovenfor betyder hold kontroltasten nede og tryk følgende tegn.

eller
perl -e 'while(<STDIN>){$_=~s/\r//;print $_}' <infil >udfil

Du kan også bruge recode.

I UNIX er der flere løsninger end brugere :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-11-02 21:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> perl -e 'while(<STDIN>){$_=~s/\r//;print $_}' <infil >udfil

Næsten ækvivalent, men kortere:
perl -pe 'tr/\r//d' infil > udfil

Jeg bruger dog altid dos2unix

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 21:35

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> perl -e 'while(<STDIN>){$_=~s/\r//;print $_}' <infil >udfil

utestet:

perl -i.bak -pe 's/\r//' indfil

--
Thorbjørn Ravn Andersen