Remote control
Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-11-02 18:34

Jeg er ikke helt tilfreds med det "IR-fjernbetjenings-system" jeg har til
min pc.

Er der nogen der har den rigtige løsning? Så fortæl og skriv.

port; com/usb? - det rigtige software? - den rigtige modtager eller
fjernbetjening? (der er måske nogen der har radiobølger?)

Problemet med mit er at nogle af tasterne på betjeningen giver samme
signal - forbindelsen er ustabil - modtageren kan forveksle signalet - alt i
alt noget skod

Fra : Flemming S

Dato : 07-11-02 22:51

"Jonas Kofod" <Kofod@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Problemet med mit er at nogle af tasterne på betjeningen giver samme
> signal - forbindelsen er ustabil - modtageren kan forveksle signalet - alt

Jeg kan anbefale en Hercules/ATI All In Wonder Remote. Kan bla. købes hos
www.midtdata.dk for 245.
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=4780190 Se også
www.ati.com

Den bruger radiobølger til at vidresende informationer og den har en
rækkevidde på 10m +.

Den er lavet til ATI/Hercules grafikkort, men der findes plug-ins til
diverse programmer + den understøtter en masse std. windows funktioner + den
har fuld mus emulering.

mvh
Flemming

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-11-02 11:43

Tak Flemming

Den ser virkeligt fin ud og med radiobølger - koster heller ikke en
bondegård
(øv så må må jeg glemme at bruge min universelremote til tv og pc - Tv'et er
jo IR - det er et dilemma, men RF er sq federe)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-11-02 11:56

Lige et PS

Har du erfaringer med brug af remoten sammen med et af deres grafikkort og
hvorledes det fungerer med at styre tv'et? Computeren kan da ikke sende et
kontrolsignal gennem et S-video eller lignende og remoten på tv'et fungerer
med IR så det bliver da også svært. Hvordan sker det lige at den kan det
alligevel? Hvis du altså ved det - ellers kan jeg jo nok leve med det bare
er en god remote til pc'en.

Mit grafikkort er jo ved at blive lidt gammelt og tænker faktisk på det skal
skrottes også - så hvis jeg kan remote tv'et ved at købe det rigtige mærke
så bliver jeg da nød til at skifte til det også.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-11-02 12:00

PPS

De mener måske kun styre TV-billedet på pc-skærmen? Så kan jeg jo glemme
alle mine fine tanker.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-11-02 12:33

On Fri, 8 Nov 2002 11:59:56 +0100, "Jonas Kofod"
<Kofod@kampsax.dtu.dk> wrote:

>PPS
>
>De mener måske kun styre TV-billedet på pc-skærmen? Så kan jeg jo glemme
>alle mine fine tanker.

Kunne du ikke prøve at være lidt specifik med, hvad det er du skal
bruge fjernbetjeningen til - så er det lettere at råde.

Lars

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-11-02 21:39

Ja til Pc'en - de standard ting som alle andre - har bare en universel
fjernbetjenings enhed der går til fjerneren - og som også ville kunne
indstilles til pc modtageren såfremt modtage enheden var baseret på IR. Det
var bare det der var problemet med RF. Derfor spurgte jeg Flemming om han
havde erfaring med styring af TV-apparat med hensyn til den remote han
tilrådede.

Fra : Flemming S

Dato : 08-11-02 21:29

> [...]
> skrottes også - så hvis jeg kan remote tv'et ved at købe det rigtige mærke
> så bliver jeg da nød til at skifte til det også.

Systemet virker ved at du forbinder TV'et til din computer (helst vha
s-video), som derved bliver PC monitor. Fjernbetjeningen virker som en
erstatning for din mus eg delvis for dit keyboard . Der er en masse standard
taster såsom Play, Stop, Pause, 0-9 og nogle brugerdefinerbare taster.

Fjernbetjeningen virker sammen med alle grafikkort, men det kan da anbefales
at bruge det sammen med et ATI/Hercules All-InWonder 7500/8500, da de har en
god TV out kvalitet og der medfølger en DVD player applikation, som er
skræddersyet til at udnytte alle funktioner i fjernbetjeningen.

Fjernbetjeningen virker selvom computeren står i et andet rum gennem vægge,
da den bruger radiobølger.

mvh
Flemming

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-11-02 21:49

Ok selvfølgelig - det er bare TV-out (så mit gamle fjernsyn skal slet ikke
lave noget andet end at være tændt havde jeg slet ikke tænkt på det
fungere sådan - nok for mange juleøl i går )

Jeg takker og vælger den fjernbetjening

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-11-02 22:06

Det jeg nok ikke var udførlig nok til at forklare før var at jeg med min
uni. fjernbetjening kunne styre både mit TV-apparat på ganske normal måde og
pc'en med den modtager der sad i.
Uni fjernbetjening kunne så at sige bruges på begge systemer - den kunne
programmes til begge signalkoder.
Men det opgiver jeg nu til fordel for stabile RF signaler. Så skal jeg bare
have to fjernbetjeninger igen.

Fra : Las Olsen

Dato : 09-11-02 01:56

"Jonas Kofod" <Kofod@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> [...]
> programmes til begge signalkoder.
> Men det opgiver jeg nu til fordel for stabile RF signaler. Så skal jeg bare

Hvis dine problemer udelukkende skyldes, at IR-signalet er for svagt til
at sende/sende rigtige signaler til din PC, så er der stadig et
alternativ, så du slipper for to fjernbetjeninger: IR på radiobølger.
Der er tale om en sender, der står ved TVet og omsætter dit IR-signal
fra uni-fjernbetjeningen til radiobølger og sender det til en modtager
ved PCen, som igen laver det om til et IR-signal.

Den findes i flere udformninger, bl.a. denne (6 kr. billigere end
ATI-remoten!): http://www.koz.dk/product.asp?product=7&page=1

(selv om der står, at den er til en speciel fjernbetjening kan den
bruges til alle)

Lars

Fra : Las Olsen

Dato : 09-11-02 02:19

"Las Olsen" <hanegal@hotmail.com> wrote in message

> Den findes i flere udformninger, bl.a. denne (6 kr. billigere end
> ATI-remoten!): http://www.koz.dk/product.asp?product=7&page=1

Ups, det var prisen for en enkelt sender/modtager. Prisen for to er 449
kr. (i den
butik) - men de fås også her for 398 kr.
http://www.shoppingonline.dk/shop/default.asp?SetLng=1

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-11-02 13:20

Tak det lyder smart - problemet ligger dog nok i at IR modtageren på pc'en
er dårlig - den er simpelthen lavet til at opfatte forskellige signaler som
det samme - f.eks er ">" og "<<" identiske ifølge den, ligegyldigt om den
modtager fra nok så tæt hold. Så jeg må kigge på en bedre IR-modtager også
.

Fra : Olsen

Dato : 09-11-02 20:08

> [...]
> modtager fra nok så tæt hold. Så jeg må kigge på en bedre IR-modtager også

Okay - sidste alternativ for at nøjes med én fjernbetjening er så at
købe en kombineret IR/RF-fjernbetjening samt en RF-modtager.
Fjernbetjeningen fås hos bl.a. shoppingonline.dk og RF-modtageren bl.a.
hos koz.dk, men sikkert også i alm. detailhandel. Så har du IR-signaler
til TV-et og stabile RF-signaler til PCen i samme fjernbetjening.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-02 10:39

Ja den klarer sgu det hele den løsning - godkendt uden anmærkninger

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-11-02 11:02

Tror bare jeg vil vælge Universal fjernbetjening, Mouse Remote fra koz
http://www.koz.dk/product.asp?product=72&page=1
så er det hele i et. (og det med at styre musen ser jo meget heftigt ud

Fra : Las Olsen

Dato : 10-11-02 18:49

> Tror bare jeg vil vælge Universal fjernbetjening, Mouse Remote fra koz
> http://www.koz.dk/product.asp?product=72&page=1
> så er det hele i et. (og det med at styre musen ser jo meget heftigt ud

Gider du melde tilbage, når du har prøvet det - jeg er selv blevet
inspireret til at få sådan en fyr af denne tråd. Du kan i øvrigt læse
mere om den her - er er åbenbart mange muligheder for andre typer
fjernkontrol.

Fra : Las Olsen

Dato : 10-11-02 18:50

Der manglede lige et link: http://www.x10.com/products/x10_mk19a_2.htm

Fra : Flemming S

Dato : 08-11-02 21:46

> [...]
taster såsom Play, Stop, Pause, 0-9 og nogle brugerdefinerbare taster.
Den medfølgende modtager tilsluttes en USB port på PC'en.