gode/dårlige liner til multihjul
Fra : Allan Hansen

Dato : 07-11-02 12:16

Hej gruppe
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres gode/dårlige erfaringer med liner til
multihjul. Jeg tænker på linetykkelser til alm. spinnefiskeri (0.22 - 0.30
mm) og eventuelt spundne liner. Hvilke liner kaster bedst?

Mvh Allan Hansen

Fra : M:-

Dato : 07-11-02 13:51

jeg vil anbefale runde monofilliner..( ved ikke helt sikkert om man kan få
andre monofilliner) da flettede snor sig gevaldigt ved spinnefiskeri.!!

Jeg har prøvet en del liner.. alm. monofil til multihjul er efter min mening
det bedste..

MVh.

knæk og bræk

Fra : ** kent **

Dato : 07-11-02 15:15

On Thu, 7 Nov 2002 13:50:34 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "M:-"
<M@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet en del liner.. alm. monofil til multihjul er efter min mening

Jag använder Berkley Fireline till multiplikator/multihjul, helt utan
problem. Men jag är i och för sig van vid den typen av rulle/hjul.

(Från diam 0.17mm på Ambassadeur Mörrum SX1600 till diam 0.39mm på
Ambassadeur 7000C)

<klipp>

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 07-11-02 16:41

"** kent **" <kent_r_kendt@nospam_yahoo.dk> wrote in message

> Jag använder Berkley Fireline till multiplikator/multihjul, helt utan
> problem. Men jag är i och för sig van vid den typen av rulle/hjul.

Jeg vil nødig undvære Fireline: siden jeg begyndte at bruge den, har det
været slut med linebrud, jeg kaster en del længere, og man kan mærke selve
bittesmå ryk i blinket.

Fra : Mich@el

Dato : 07-11-02 14:43

Hj Allan

Allan Hansen skriver:

> [...]
> multihjul. Jeg tænker på linetykkelser til alm. spinnefiskeri (0.22 - 0.30
> mm) og eventuelt spundne liner. Hvilke liner kaster bedst?

Jeg er nået frem til at Siglon i tykkelsen 0,25 - 0,35 er perfekt til mit Abu
6500 Rocket, brudstyrken er formidabel i forhold til at der er tale om en Alm.
line, og den opfører sig eksemplarisk under brug.

Og købt de rigtige steder får du den til 0,40 - 0,50kr pr meter

Kastelængden er også ok, og du har god kontakt med fisken under fighten.

Mvh.
Michael

Fra : Michael

Dato : 07-11-02 19:11

Synes kun de tykkere spundne liner fungere på multihjul fra o,20 og
opefter.. har kun mit 6500 c3 monteret med 0,25 fireline de andre er blevet
monteret ned monofil igen da selv de mindste lykker osv som man af og til
får med multi, er næsten umuligt at vikle ud igen med en tynd fireline. De
tykke liner fungere helt ned på de allermindste multihjul selvom hjulet kun
kan rumme feks 70 m 0,25 kaster det forrygende alligevel.. prøv at montere
en 0,25 monofilline på et fastspolehjul der kun rummer 70 m.. det vil gi
problemer med kastelængden..... bare min erfaring..

Fra : Henric

Dato : 07-11-02 19:51

> mm) og eventuelt spundne liner. Hvilke liner kaster bedst?

Precis som bla Kent skriver så fungerar Fireline MYCKET bra när man väl lärt
sig att kasta med multirulle. Innan dess kan denna lina vara ganska
oförlåtande på en multi. Jag började med Shimanos (superba) monolina
Technicum och har nu gått över till Fireline 0.25. Tiden är nu mogen att gå
ner till 0.17 - 0.20 då jag tränat en hel del på att kasta med Fireline
0.25. Inget slår enligt mig Fireline. Missade bla en riktigt fin havsöring i
sensommras då jag stod i full blåst och dängde på med 50 gram och monolina
på multin. Krokningen blev helt enkelt för dålig pga elasticiteten i linan
vid nästan full kastlängd ute. Med Fireline hade jag nitat den fisken ända
in i Hades rike.
Men att kasta in sig med mono är nästan ett måste.
/H

Fra : ** kent **

Dato : 07-11-02 20:18

On Thu, 07 Nov 2002 18:50:33 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Henric
wrote:

> [...]
>in i Hades rike.
>Men att kasta in sig med mono är nästan ett måste.

En sak man måste tänka på är att inte alla multirullar/multihjul klarar av
tunna/tynde flätlinor/flettede liner. De rullar som klarar det bäst är de
som lägger linan mera i kors så att den inte skär ner i lagren under. Bland
ABUs rullar/hjul fungerar tunn flätlina bäst med de små Mörrum-rullarna.
Jag använder/bruger Fireline 0.17 på en Mörrum SX1600 och Fireline 0.20 på
en Mörrum SX3600 (båda rullarna köpta för halva priset på ABUs fabrik i
Svängsta). Fireline 0.25 och uppåt kan man använda med vanliga/almindelige
Ambassadeurer.

(Ni får ursäkta den lilla språkkursen, till exempel "vanliga/almindelige".
Jeg skriver på den måde fordi mange danskere synes det er svært at forstå
svensk, og da vil jeg gøre det næmmere for dem.)

Fra : Allan Pedersen

Dato : 07-11-02 20:54

Tak så myckat jeg er i Sverige hvert år i påsken for at kystfiske og jeg
er ikke nogen ørn til det svenske,så jeg forstår ikke ret meget når jeg
snakker med de lokale.
Allan

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 08-11-02 02:50

"** kent **" <kent_r_kendt@nospam_yahoo.dk> wrote in message
> On Thu, 07 Nov 2002 18:50:33 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Henric
> wrote:

--- snip ---

> Jag använder/bruger Fireline 0.17 på en Mörrum SX1600 och Fireline 0.20 på
> en Mörrum SX3600 (båda rullarna köpta för halva priset på ABUs fabrik i
> Svängsta).

Kan man købe til halv pris på fabrikken? Svängsta ligger tæt på Olöfström,
ikke?

Fra : ** kent **

Dato : 08-11-02 10:35

On Fri, 8 Nov 2002 02:49:59 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Rasmus
Hayseed wrote:

>"** kent **" <kent_r_kendt@nospam_yahoo.dk> wrote in message
>
>--- snip ---

>Kan man købe til halv pris på fabrikken? Svängsta ligger tæt på Olöfström,
>ikke?

1). I fabriksbutiken så säljer ABU ibland rullar som "blivit över".

2). Ja. Svängsta ligger i närheten av Mörrumsån i Blekinge.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 07-11-02 20:15

Jeg har den erfaring,at ligemeget hvad line man ruller på multihjulet,er
kastevidden betydelig bedre end med det traditionelle fastspolehjul,bare det
ikke er 0.70mm
Men det kan godt være en dyr fornøjelse,at fylde hjulet op med
flet/fireline,da det med at bruge nylonline som bagline,ikke er det mest
optimale,for hvis man får et ordentlig svin på helt ude i kastet,har de
tynde fiberliner en tendens til at kile sig ned i nylonlinen,med panik til
følge når fisken ikke kan tage line i udløbene(jeg har prøvet det både på
det gule rev og i Alaska med 15-20kg kongelaks).
Allan

Fra : ** kent **

Dato : 07-11-02 20:30

On Thu, 7 Nov 2002 20:15:12 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Allan
Pedersen wrote:

> [...]
>følge når fisken ikke kan tage line i udløbene(jeg har prøvet det både på
>det gule rev og i Alaska med 15-20kg kongelaks).

Jag använder inte monolina som backing/bagline utan fyller rullen helt med
FireLine. Vilket bara går att göra om spolen har ett spiralformat spår i
spolaxeln så att linan inte bara glider runt. Moderna ABU-rullar har ett
sådant spår.

Det kostar mera pengar, men FireLine varar ändå rätt så länge, och man kan
vända linan på spolen efter halva livstiden för den.

<klipp>

Fra : Henric

Dato : 07-11-02 21:12

> Men det kan godt være en dyr fornøjelse,at fylde hjulet op med
> flet/fireline,da det med at bruge nylonline som bagline,ikke er det mest

Jag vänder på Firelinen när den blir sliten och när det är för mycket för
att klippa av (vänder = vevar över linan från en spole till en annan). På
så sätt får man nytta av "nästan hela" linan och så slipper man bekymmer med
att bottna med nylon. Att de sista metrarna intill spolen är lite slitna när
jättelfisken går på tror jag är bättre än skarv till nylon.
/H

Fra : SEJ

Dato : 08-11-02 10:36

Hej

Jeg har gennem 3 år benyttet dynacable 0,28 på mine rocket hjul
(øresundsfiskeri), den ene line er stadig 3 år og er ikke slidt endnu ! Jeg
har prøvet med mindre linetykkelser af samme mærke og det har ikke fungeret
nær så problemfrit, overløb, linen har kilet sig ned, hvis der opstår
linekludder er det svært at se hvordan det vikles ud.

med venlig hilsen

Svend

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-11-02 10:12

Jeg bruger Dynacable til mit Ambass T3000. Det går fint. Af Hans I
ækvatorsport i Odense er jeg blevet anbefalet er flettet line frem for
fireline som ikke er flettet. Det passer mig fint for jeg kan faktisk ikke
lide den måde som fireline flosser på.

Ang linemængde. Multihjul er jo meget fleksible på det punkt. Hvis man på et
fastspolehjul mister eller slider 20 meter line er det en katastrofe for
kastet. Hele linen må af og en stump bindes bagved, så mængden passer. Eller
måske skal det hele skiftes ud. Og det er dyrt for superliner.

Med multihjul er det dejligt nemt, for da betyder nogle meter fra eller til
ikke så meget.

Erik Breum Petersen