Trådløst på 300-350 meter
Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-11-02 00:08

Min bror der bor noget lignende 300-350 meter væk (+ 2 husmur vægge og et
skel af træer) kunne godt tænke sig en trådløs forbindelse hertil. Jeg er
lidt i tvivl om teori og praksis med 802.x trådløst netværk. Hvad siger
erfaringerne ? Virker det acceptabelt selvom det er på grænsen mht radius ?
Kan man forbedre signalet markant med en extern antenne ? Findes der
basestationer der er bedre end andre ? Det skal ikke køre direkte mellem 2
netkort, så der skal bruges en basestation, gerne en der kan fungere som
bridge. Nogen forslag til hardware i den *billige* ende ?
Kunne godt bruge lidt input inden jeg bestiller noget der aligevel ikke
virker.

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Torgeir

Dato : 07-11-02 23:10

DLink DWL-900AP+ er billig og kan operere i bridge-mode. Verre er det med
husveggene og trærne. Avstand på 350 meter er ingen problem sålenge eksterne
antenner benyttes, men fri sikt er påkrevd. Har du i tillegg husvegger og
trær som signalet må passere så tror jeg kanskje ikke der finnes trådløst
utstyr på konsumentmarkedet som klarer jobben.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-11-02 00:59

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bridge. Nogen forslag til hardware i den *billige* ende ?
> Kunne godt bruge lidt input inden jeg bestiller noget der aligevel ikke

Det her vil helt sikkert virke, men er nok for dyrt...
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase
&sku=3CRWE91096A

Uanset hvad du køber kommer i nok ikke uden om at der skal monteres udendørs
antenner. For at opnå en hæderlig transmissions hastighed bliver i nok også
nødt til at have en rimelig fri "line of sight"
Det er de færreste access points der holder hvad de lover når det kommer til
rækkevidde.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-11-02 01:53

Thomas Nørgaard 's ligegyldige meninger blev manifisteret i

> "Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Det her vil helt sikkert virke, men er nok for dyrt...

> [...]

Det har du ret i *2 .. Jeg havde håbet at kunne finde noget i en lidt anden
prisklasse, det er vist billigere at købe MIR og route det af den vej :)

> [...]
> bliver i nok også nødt til at have en rimelig fri "line of sight"
> Det er de færreste access points der holder hvad de lover når det

Det bliver nok konsekvensen ja, det havde dog klart været at foretrække hvis
det kunne undgåes.. Som tidligere skrevet er det eneste der forhindrer frit
udsyn er en række træer, sure naboer/greenpeace/skov&naturstyrelsen er nok
næppe med på at ændre på det forhold. Åhja, så også lige de 2 husmur
vægge.. men..Et 2cm kort viser faktisk at der kun er 190meter, det lysner jo
lidt på tingene.

Den DWL-900 Accespoint som Torgeir foreslog er til rimelige penge (1500), så
jeg tror jeg giver den et forsøg.

Så må vi se om det rækker (bogstaveligt), ellers må jeg byde på MIR når den
kommer på eBay

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard