Hvordan disabler jeg bruger bestemt font s~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-11-02 21:45

Hej

Jeg har en tabel med et bagrunds billede og noget tekst,
hvis man i IE5.x vælger vis- tekststørrelse - størst
eller ctrl+scroll på musen i IE6.0
så passer biller ikke mere til tabellen, så derfor vil jeg
gerne kunne disable bruger bestemt font størrelse.

Jeg har set denne funktion i brug på mange hjemmesider
så den må findes ?

Den uheldige effekt af bruger bestemt font størrelse
kan ses på vores hjemmeside
www.baltoppen.dk/program.htm

tabellen består af 3 vandrette celler
og det er den øverste og nederste jeg
gerne vil disable.

Jan Rasmussen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-02 22:07

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev :

>Den uheldige effekt af bruger bestemt font størrelse
>kan ses på vores hjemmeside
>www.baltoppen.dk/program.htm
>
>tabellen består af 3 vandrette celler

Hvilke tre celler?
Jeg kan da ikke se, at der sker nogen skade ved at folk vælger en
større font udover udseendet ændres lidt.

Der er jo nok en grund til at folk vælge dette, som f.eks. hvis
man jeg er på vej til at skulle anskaffe en førerhund, men de er
måske ikke velkomne på din side?

Men selvfølgelig design går forud for brugervenlighed.
Det er klart.

Brug en fontstørrelse i pixels.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-11-02 23:47

> Der er jo nok en grund til at folk vælge dette, som f.eks. hvis
> man jeg er på vej til at skulle anskaffe en førerhund, men de er
> måske ikke velkomne på din side?

overskriften er i Arial 16 bold, så mon ikke det kan ses af alle.
den nederste celle med 3 billeder scallere aligevel ikke kun
mellemrumet imellem dem gør.

teksten i midten skal være frit scalerbart netop
p.g.a menesker med svagt syn

ikke som på eks. http://www.samurize.com/
hvor den er toltalt ulæselig i 1600x1200

> Brug en fontstørrelse i pixels

så scalere den ikke ?

Jan Rasmussen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-11-02 00:04

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev :

>så scalere den ikke ?

Man kan ikke umiddelbart i IE, i andre browsere kan man godt.

Det kan godt omgås i IE, men det er der vidst ikke mange der
gør/eller ved hvordan.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-11-02 14:47

> "Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev :

> Brug en fontstørrelse i pixels.

Hvordan gør jeg det ?
hvis jeg skriver noget tekst,mærkere det
og højreklikker og vælger skrifttype kan
jeg kun vælge fontstørrelse i pkt.
og er det jeg plejer at bruge.

mit frontpage 2000 er på dansk, så søgning i hjælp
er meget besværligt, man skal jo gætte på hvad
et normalt computer ord er oversat til på dk.

Jan rasmussen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-11-02 16:44

> [...]

>Hvordan gør jeg det ?
>hvis jeg skriver noget tekst,mærkere det
>og højreklikker og vælger skrifttype kan

Bruger css, hvordan det håndteres i FP 2000 ved jeg ikke.
I FP 2002 er det i format => style.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-11-02 20:29

> Bruger css, hvordan det håndteres i FP 2000 ved jeg ikke.
> I FP 2002 er det i format => style.

Tak det vil kigge nærmere på.

ps. jeg var lige forbi www.computerworld.dk
der kan man da tale om en side der ikke egner
sig til 1600x1200 eller svagtsenende.

Jan Rasmussen

Fra : Ulrik Friis

Dato : 11-11-02 22:50