lydkort - onboad eller ej?
Fra : Martin K

Dato : 06-11-02 21:02

Hey Gruppe

Jeg har kører pt. med et C-Media 8738 (mener jeg det hedder). Det er et
onboard kort på mit Asus A7A266-E. Jeg har også et Creative Sound Blaster
PCI 128 liggende fra en tidligere maskine. Men er det bedre?

Jeg har lige fået at vide fra en kammerat at sådan et C-Media er på højde
med et Sound Blaster 5.1. Kan det virkelig passe...?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Kristian Espensen

Dato : 06-11-02 21:21

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message
> [...]
> onboard kort på mit Asus A7A266-E. Jeg har også et Creative Sound Blaster
> PCI 128 liggende fra en tidligere maskine. Men er det bedre?

Jeg mener at selvsamme lydchip sidder på mit A7V333, og jeg synes faktisk at
lyden er ganske udemærket. Jeg er ret sikker på at det er bedre end dit
gamle lydkort, nogle påstår at C-Media 8738 er bedre en Creatives LIVE. Vil
du have kram skal du gå efter Audigy2.

> Jeg har lige fået at vide fra en kammerat at sådan et C-Media er på højde
> med et Sound Blaster 5.1. Kan det virkelig passe...?

Er det ikke et højtaler sæt du nævner der?
--
Med venlig hilsen Kristian Espensen

Fra : Martin K

Dato : 06-11-02 21:29

Kristian Espensen wrote:
> [...]
> bedre end dit gamle lydkort, nogle påstår at C-Media 8738 er bedre en
> Creatives LIVE. Vil du have kram skal du gå efter Audigy2.

Det var også hvad jeg mente (havde hørt). Sagen er at jeg ville have mig et
subwoofer sæt. Men hvis det er et skodlydkort der er onboard er det ikke så
fedt. Lyden lige nu er lidt svær at vudere, da højtalerne er elendige...

Jeg behøver hverken Audigy eller Audigy2. Skal bare bruge det til så'en lidt
blandede sager, spil osv

> Er det ikke et højtaler sæt du nævner der?

Det kan da i grunden godt ske... jeg er ikke vildt inde i alt det der med
lyd. Motherboard, ram og CPU'er er ligesom mere min stil. Men det kunne jo
være fedt at få sådan et sæt... Men som jeg forstår er lydkortet i orden

Jeg takker for svaret.

--
Martin K

Fra : Robert Jensen

Dato : 06-11-02 22:16

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lyden er ganske udemærket. Jeg er ret sikker på at det er bedre end dit
> gamle lydkort, nogle påstår at C-Media 8738 er bedre en Creatives LIVE.

har selv a7v333 og har kørt med det onboard lydkort i snart 6 mdr.
fik for en uges tid siden lyst til at proppe mit sb live i maskinen igen for
at se om der var forskel.....det syntes jeg at der var.

nu sidder jeg så også med en god denon forstærker og nogle kvali jamo
højtalere, så det kan godt være derfor jeg kan høre forskel.

mit næste lydkort skal også være et Audigy2

Med Venlig Hilsen

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-11-02 21:53

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige fået at vide fra en kammerat at sådan et C-Media er på højde
> med et Sound Blaster 5.1. Kan det virkelig passe...?

Jeg har også et sådan onboard lydkort på bundkort der magen til dit,
jeg brugte det i 3 dage. Det er godt nok til højtaler der koster 300 kr,
i nogle spil var der en mærkelig ekko lyd på. (chipmunk)
Så jeg satte mit gode gamle SB Live lydkort i og det har jeg ikke fortrudt,
men om det er
bedre end SB 128 det er nok noget af det samme.
Men SB Live koster ca kun 300 kr og det er pengene værd, men det onboard
lydkort
kommer ikke i nærheden af Sound Blaster live 5.1 heller ikke et alm Sound
Blaster live .
Af højtaler bruger jeg Altec Lansing 621.
Kurt

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-11-02 23:35

> [...]

Blaster
> PCI 128 liggende fra en tidligere maskine. Men er det bedre?

Næppe. Jeg kører lyden fra selvsamme onboard lydkort ud over en rimelig
potent Sony forstærker, og et par relativt gode højttalere, og er vældig
godt tilfreds. I hvert fald så tilfreds, at jeg har pensioneret mit
gamle SoundBlaster Live lydkort.

HiFi lyd får du dog aldrig ud af en almindelig PC, uanset hvad lydkortet
hedder, da der er alt for meget elektronisk støj inde i metalkassen at
det vil kunne lade sig gøre. Heller ikke selvom nogen sikkert vil påstå
det.

mvh
Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-11-02 14:47

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev:

> [...]
> lydkortet hedder, da der er alt for meget elektronisk støj inde i
> metalkassen at det vil kunne lade sig gøre. Heller ikke selvom

Det er bare at forbinde lydkort og forstærker digitalt så er vi ude
over støjproblematikken.

--
Morten http://miljokemi.dk