Problem med Shuttle XPC !
Fra : Bobby

Dato : 06-11-02 19:33

Hej

Jeg har tidligere skrevet at jeg havde problemer med min ny Shuttle XPC.

Efter samling, nægtede den at POST'e, altså sort skærm. Den "bibber" heller
ikke overhovedet.
Jeg har prøvet at resette CMOS, flytte rundt på RAM, afmonteret, og
genmonteret CPU, uden held.

Min CPU virker fint i min gamle maskine, og så gik tanken naturligt til
bundkortet.

Efter at have forlagt problemerne for deal.dk, foreslog de at jeg skulle
sende den retur. I dag har jeg fået en mail, hvori de skriver at de har
prøvet med en XP1800 samt en Duron 1200, og den starter fint op.
Så nu vil de sende den retur, samt kræve kr. 435,- for check, da maskinen
angiveligt ikke fejler noget.

Mit problem er jo bare at jeg så kan regne ud at jeg vil stå i nøjagtig
samme situation igen (men 435,- kroner fattigere).

Hvad kan der være galt? De har jo angiveligt ikke skiftet noget, men bare
monteret CPU, og så kørte den.
Jeg mener jo ikke at jeg kunne have gjort noget anderledes, og er faktisk
mest stemt for at takke nej tak til at få den tilbage, og så desværre se i
øjnene at jeg ikke skal have Shuttle XPC.

Vh.
Bobby

Fra : Bobby

Dato : 06-11-02 19:35

Dammit - Jeg burde måske lige tilføje at CPU er AMD Duron 1200 og RAM er
256mb. Kingston DDR2100

Fra : Leony

Dato : 07-11-02 08:24

"Bobby" <graack2@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Mit problem er jo bare at jeg så kan regne ud at jeg vil stå i nøjagtig
> samme situation igen (men 435,- kroner fattigere).

Højest sandsynligt.
Synes tit at man hører at folk sender hardware retur, som de ikke kan få til
at virke. Hos forhandleren virker det altid, når køber får det retur kan
vedkommende stadig ikke få det til at virke.
Det dyre alternativ er at du får dem til at montere cpu og køler,så skulle
den jo gerne virke.

> Hvad kan der være galt? De har jo angiveligt ikke skiftet noget, men bare
> monteret CPU, og så kørte den.

Det er svært at sige hvad der er galt. Når cpu'en virker i et andet board er
det ikke den. Hvis de kan få computeren til at virke, så er det heller ikke
motherboard eller strømforsyning. Så er der faktisk kun dine RAM tilbage,
men dem har du vel også testet i et andet motherboard.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bobby

Dato : 07-11-02 18:46

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

> [...]
> motherboard eller strømforsyning. Så er der faktisk kun dine RAM tilbage,
> men dem har du vel også testet i et andet motherboard.

Jeg har ikke prøvet RAM i andet bundkort, da jeg ikke har adgang til et, som
tager disse.

Men plejer et bundkort ikke at udsende "bib"signaler, hvis der er ged med
RAM?
Det der også undrer mig er at computeren overhovedet ikke har sagt en lyd
(bib), men blæsere, harddisk, drev osv. starter fint op - der kommer bare
ikke noget på skærmen.

Vh.
Bobby

Fra : Leony

Dato : 08-11-02 07:46

> Jeg har ikke prøvet RAM i andet bundkort, da jeg ikke har adgang til et,
som
> tager disse.

Evt med en RAMtester, som f.eks:
www.memtest86.com
eller RAM:
http://www.nu2.nu/utils/
(har dog ikke lige prøvet den sidste, så jeg ved ikke hvordan den virker).
Det er dog langt fra sikkert at du kan få programmet til at køre - desværre.
Kender du ikke en med et bundkort der bruger lignende RAM?

> Men plejer et bundkort ikke at udsende "bib"signaler, hvis der er ged med
> RAM?

Der er en bipkode som hedder fejl på RAM. Jeg tror dog ikke altid den
"bliver brugt", synes tit man hører om folk som får mystiske fejlmeldinger i
Windows. Ved en test viser det sig at RAM er defekt. Jeg ved heller ikke om
der er fejl i RAM, men det er vist den eneste mulighed (med mindre der er et
eller andet åbenlyst du har overset).

> Det der også undrer mig er at computeren overhovedet ikke har sagt en lyd
> (bib), men blæsere, harddisk, drev osv. starter fint op - der kommer bare
> ikke noget på skærmen.

De første ting jeg tænker på er:
Dårlig CPU (men den virker).
Kortslutning af bundkort (det er monteret fra fabrik, selvfølgelig kan de
klokke i det)

Synes du skulle prøve at ringe til forhandler (hvis du ikke har gjort det)
og høre hvordan de fik den til at køre - skal man gøre noget specielt, lave
en indstilling med en jumper eller lignende. Fordi umiddelbart lyder det jo
mest som om at det er hos dig fejlen ligger (de kan let få den til at køre).

Fra : Bobby

Dato : 10-11-02 09:09

> [...]
jo
> mest som om at det er hos dig fejlen ligger (de kan let få den til at

Kan ikke ringe til dem, for de tilbyder ikke telefonisk support :-/ Men kan
dog snakke med dem via mail.

Efter deres udsagn kørte den bare, uden videre - der er ingen specielle
indstillinger af nogen art. Det eneste kunne måske være hvis bundkortet stod
til at køre 133 mhz. fsb, da Duron jo kører med 100 mhz. fsb , men jeg har
nulstillet CMOS via jumper, så det er ikke tænkeligt - og efter butikkens
udsagn, stod det da også til 100 mhz. fsb.

Fra : Jens Lohmann-Hansen

Dato : 09-11-02 14:25

Min Shuttle kan også godt nogen gange "gå i coma" og vil ikke starte -
typisk efter at jeg har skilt den ad og samlet den igen.

Min erfaring er at man skal være 100% sikker på at køleagregatet er helt
perfekt monteret - den mindste fejl (f.eks. ved at man spænder køleren fast
så den vipper en smule fra/på CPU'en) og kølingen er "ødelagt", og den
nægter at starte. Og husk at bruge kølepasta; eft. skifte pasta hver gang du
piller den fra hinanden.

Min er derfor aldrig spændt sammen på den måde; "blæsehuset" ligger løst.

Jeg håber det hjælper,

/Jens

Fra : Bobby

Dato : 10-11-02 09:12

"Jens Lohmann-Hansen" <jenslh@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> piller den fra hinanden.
>
> Min er derfor aldrig spændt sammen på den måde; "blæsehuset" ligger løst.

Var opmærksom på problemet allerede før køb, så det første som blev prøvet,
var at lade være med at spænde blæserhuset fast.

Har også skrabet kølepasta af, og monteret nyt, ved hvert forsøg, og efter
at have skiftet processor (prøvet med to forskellige Duron)

Næh, jeg må vel bare se i øjnene at jeg ikke skal ha' Shuttle XPC. Vil nok
gøre krav på mine 14 dages returret istedet.

Men tak for hjælpen.

Vh.
Bobby