Linux klient i NT domæne (igen igen)
Fra : Thomas Due

Dato : 06-11-02 15:27

Hej,

Jeg ved godt at der er skrevet mange indlæg om dette emne, og jeg har også
læst de fleste. Jeg har dog et problem: Jeg fatter det ikke!

Er der en venlig sjæl som kan forklare mig punkt for punkt hvordan jeg får
en Linux klient (Red Hat 7.1) koblet op på et Windows NT domæne. Jeg har
IKKE administrator rettigheder af nogen art på domænet.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-02 17:37

Den Wed, 6 Nov 2002 15:26:59 +0100 skrev Thomas Due:
> [...]
>en Linux klient (Red Hat 7.1) koblet op på et Windows NT domæne. Jeg har
>IKKE administrator rettigheder af nogen art på domænet.

Hvis du bruger smbclient, kan domænet angives med -W parametren.

Ellers må du specificere nøjagtig hvad det er du vil.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Heine Laursen

Dato : 06-11-02 22:17

In article <aqb8sa$lks$1@sunsite.dk>, Thomas Due wrote:
> [...]
> en Linux klient (Red Hat 7.1) koblet op på et Windows NT domæne. Jeg har
> IKKE administrator rettigheder af nogen art på domænet.

Som Kent Fris siger, så kan vi kun gætte på, hvad du prøver på at opnå.

Hvis NT serveren ikke har installeret serice pack 3 eller derover, bruger
den ukrypteret passwords, og du skal have rettet i smb.conf, og rette
encrypted passwords til no

endvidre han du mounte et share, med
smbmount //server/share smbmountpoint -o username=bruger

Heine Laursen

Fra : Thomas Due

Dato : 07-11-02 08:31

Hejsa,

Jeg prøver at gøre det lidt klarer hvad det er jeg vil. Jeg har formået at
mounte et netværksdrev,
det virker fint. Jeg er ikke glad for smbclient, da den fungerer lidt
ligesom en ftp, jeg vil have transparent mounting af netværksdrev (det er
som sagt lykkedes mig).

Det jeg vil opnå er at linux klienten er medlem af NT-domænet, således at
jeg har kontakt til DNS-serveren, mail serveren, mit personlige
netværks-drev m.m. præcis ligesom en windows klient.
Ydermere vil jeg gerne kunne bruge min domæne user og password på min linux.

Altså jeg vil gerne have koblet min linux maskine som allerede er
installeret med Red Hat 7.1 op på et eksisterende NT domæne, som jeg _ikke_
har admin adgang til.
Jeg har forstået at jeg kan opnå det jeg vil med en kombination af Samba og
Winbind. Jeg forstår bare ikke instruktionerne der har været hidtil.

Jeg håber at det var klart nok denne gang, ellers prøver vi igen.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-11-02 13:06

Thomas Due wrote:

> [...]
> det virker fint. Jeg er ikke glad for smbclient, da den fungerer lidt
> ligesom en ftp, jeg vil have transparent mounting af netværksdrev (det er

fstab(5) eller autofs(8)

> Det jeg vil opnå er at linux klienten er medlem af NT-domænet, således at
> jeg har kontakt til DNS-serveren, mail serveren, mit personlige
> netværks-drev m.m. præcis ligesom en windows klient.

DNS og mail er ikke en del af NetBIOS. Mht. netdrev: fstab/autofs som
ovenfor.

> Ydermere vil jeg gerne kunne bruge min domæne user og password på min
linux.

winbind

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Thomas Due

Dato : 08-11-02 14:31

> DNS og mail er ikke en del af NetBIOS. Mht. netdrev: fstab/autofs som
> ovenfor.

Ok, mail har jeg for såvidt løst, men alt foregår lige nu via IP-adresser,
og det er et problem, når hele netværket på nær serverne er dynamisk. Dvs.
hvis jeg skal have fat i en netværksshare på en maskine med dynamisk ip
virker det måske den ene uge, men ikke den næste. Min egen IP skifter stort
set fra dag til dag f.eks. (måske på uge basis).
Derfor vil jeg gerne have adgang til DNS serveren, og det kan jeg ikke finde
ud af, så derfor en gang til: Hvordan gør jeg?

> linux.
>
> winbind

Jeg er klar over at jeg kan bruge winbind, jeg kan bare ikke få det til at
virke, så jeg vil gerne bede om en udførlig gennemgang.

Endnu en gang, på forhånd tak.
--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-11-02 17:03

Thomas Due wrote:

> Derfor vil jeg gerne have adgang til DNS serveren, og det kan jeg ikke
finde
> ud af, så derfor en gang til: Hvordan gør jeg?

Åh, det har slet ikke noget med samba/netbios/domæner at gøre. Min
/etc/resolv.conf ser sådan ud:

search amagerkollegiet.dk
domain amagerkollegiet.dk
nameserver 172.16.0.3
nameserver 172.16.0.4

> Jeg er klar over at jeg kan bruge winbind, jeg kan bare ikke få det til at
> virke, så jeg vil gerne bede om en udførlig gennemgang.

Anyone? jeg har aldrig selv brugt det; ved blot at det burde kunne virke.

/Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon