Lundø i gamle dage
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 06-11-02 14:08

Hvem kender det ikke: Man sidder med en fotokopi af noget man ikke ved
hvad er. Og den man har fået kopien af, ved det heller ikke!

I fotokopien er der en reference: "fra bogen 'Lundø i gamle dage'" - som
jeg ikke kan finde (heller ikke på rex - det Kgl Biblioteks database).

Jeg fandt: Schmidt, August F., f. 1899, Fra Lundø, 1933. 26 sider,
Forlag: Skive Folkeblad - et særtryk fra Skivebogen 1933 - og det er
ikke den.

Hvad kan det ellers være?

mvh tb

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-02 15:12

Wed, 06 Nov 2002 14:07:33 +0100, skrev Tom Brøndsted:

> [...]
>
>I fotokopien er der en reference: "fra bogen 'Lundø i gamle dage'" - som
>jeg ikke kan finde (heller ikke på rex - det Kgl Biblioteks database).

Der er nok ikke andet at gøre, end at kontakte det lokalhistoriske
arkiv (det er vel Skive der dækker Lundø?), eller Skive Bibliotek.
Prøv at ringe til biblioteket (www.skivebibliotek.dk) og tal med
Ejvind Mikkelsen - han er en ørn til at løse den slags mysterier.

Jeg har iøvrigt søgt i Skive Biblioteks database og fundet en bog der
angiveligt indeholder 4 gamle billeder fra Lundø:

04.9 Schütte, Gudmund
Festskrift til Gudmund Schütte ved hans 50 års forfatterjubilæum 28.
oktober 1943. - Skive : Skive Folkeblads Bogtrykkeri, 1943. - 95 sider
: ill.
Særtryk af: Skivebogen 1943
Indhold: Hilsen til Gudmund Schütte. Niels P. Bjerregaard: Gudmund
Schüttte. H. P. Hansen: En signekvind i Salling. Else Christensen: Den
gamle doktor. Otto L. Sørensen: Købmand Husteds gravsten på Skive
kirkegaard. Svend Aakjær: Odins Vi i Salling. Peter Skautrup: Hvor
sproget gror. M. Brandt: Fire gamle billeder fra Lundø. [klip].

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 06-11-02 18:14

Hej Tom,

Skulle du få optrævlet hvilken bog det drejer sig om, så kunne det være
meget interessant at få det at vide, jeg har nemlig aner i Lundø sogn og har
haft svært ved at finde noget slægts-litteratur om sognet.

De bedste hilsner
- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

PS. Jeg skal også nok prøve at lede efter bogen.

Fra : Valdemar Lund

Dato : 26-11-02 21:45

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg fandt: Schmidt, August F., f. 1899, Fra Lundø, 1933. 26 sider,
> Forlag: Skive Folkeblad - et særtryk fra Skivebogen 1933 - og det er

Tom Brønsted.

Jeg ved ikke om det hjælper dig men i Skivebøgerne for 1948, 1954 og
1959 er der indlæg af præsten J.P. Lundø, hvoraf ihvertfald en omhandler
Lundø og det forekommer mig at der kan være hentydninger i de andre.

Mvh. Valdemar Lund.