W2k 'staller' ved start når den er halvvej~
Fra : Michael Lynge

Dato : 06-11-02 06:16

Eller sagt på en anden måde - hvad i himlens navn er der galt med denne
computer?

Hej NG

Sagen er, at mine forældre har en PC som ikke virker efter hensigten og jeg
prøver nu at forklare - trin for trin - hvad der er sket og gjort til d.d.,
efter i så har læst 'romanen', så håber jeg du måske kan fortælle mig hvad
du mener kan være galt med denne PC og en løsning dertil.

For ca 1½ år siden blev der indkøbt en Pentium Celeron 800E computer med
følgende hardwarekonfiguration: Bundkort Intel815 m./onboard
LAN/Audio/Grafikkort, 128 MB RAM, WD 30GB Harddisk, Liteon brænder og DVD
drev samt Floppy.

Der blev inst. en dansk w2k og dansk Office 2000, samt Mcafee antivirus og
computeren blev brugt til kontorbrug og Internet. Selve PC blev
transporteret i bil til Italien hvor den skulle tilbringe sine gode dage.

Den virkede også godt indtil jeg blev ringet op og spurt hvorfor den
pludselig stopper når w2k starter og ikke kommer videre til selve
skrivebordet.

Det der tidligere var sket - flere gange - er at folkene dernede i Italien
har fået lynnedslag og strømudfald pga. storm/uvejr og ca 3 modemer er
skiftet ud pga. dette.

Da jeg så kom ned og kiggede på PC´en kunne jeg så se at den gerne vil boote
fra A-drevet, dette blev umiddelbart rettet og PC´en genstartede som
normalt.
Ved næste genstart håbede jeg så på en normal opstart, men nej - den
stallede lige efter den havde vist Intel Celeron logoet og inden den kom
videre til w2k opstartskærmen.
Jeg valgte så at formatere - genstartede med w2k i cd-drevet og bootede
derfra - w2k pakkede sig fint ud og da F8 skulle trykkes skete der intet
mere - absolut intet - den stallede.
Jeg prøvede med en anden w2k end den første som var blevet brugt - uden
held - samme resultat.
Derefter blev en win98 cd sat i og nu ville den inst. Styresystemet uden
bøvl, men ark - jeg manglede alle bundkortdrivers til win98 og naturligvis
havde vi ikke fået cd´en med disse drivers med fra fabrikanten - delvis
vores (mine forældres) egen skyld, da jeg bad dem om at kontakte sælgerne så
de kunne fremsende en CD og som de aldrig fik gjort.
Da jeg så genstartede win98 stallede den så pludselig igen. Gode råd er nu
dyre. Jeg valgte at formatere og geninst. W2k - dog denne gang ved at flytte
IDE1 og IDE2 samt salve/master på de 3 drev (HD,CD,DVD) og endda fjerne DVD
drevet. Måske fik PC ikke nok strøm. Modemet blev også fjernet.
Udpakning af w2k fra cd-rom drev gik fint og igen stallede den ved w2k
opstartsbilledet..
Nu tænker man så - hvis modemer er brændt af - så kan RAM/Harddisk måske
også have taget skade - så dagen efter blev der indkøbt nye RAM (512 Apache
PC133) og en ny Maxtor 40GB.
RAM og HD blev byttet ud og w2k blev installeret og genstartet uden bøvl -
utroligt og herligt. Jamen, så var det bare at få modemet online så man
kunne hente de 30MB drivers til Intel815 bundkortet - det tog jo timer med
et 56k connection
Alt hardware blev derefter installeret korrekt og Norton Antivirus ligeså.
Nu kan man jo ikke have en 40 GB harddisk stående alene - så den skulle
partitiones med Partition Magic 7.0.

Den blev delt op i 10-30GB og skulle så genstartes.
Og så dødede den igen - intet var at gøre - den vidste Intel logoet og talte
RAM og ... død .. Stallede. Kaput - done - gone - intet at gøre!
Genstart - Luk - strømslukning - ledning - flytning af diverse drev - RAM
flytning til andet slot - intet hjalp.

Hvad er fejlen - hvorfor vil den bare ikke?????

Noget som jeg tænkte over var måske selve strømtilførslen. Fordi strømmen
nede i Italien kører op og ned - eller hvis nogen har lagt mærke til det -
ligesom kl 04.00 om natten i Kbh. når der skiftes over til svensk strøm, så
blinker lyse lige et kort sekund - dernede sker det bare hvert 10 minut.

Den gamle HD samt RAM blev fjernet langt væk fra PC´en. Det var ikke der
fejlen så var.
Kan det så være PSU´en eller bundkortet? Eller noget helt 3. ?

Nu kommer maskinen til DK i uge 48/49 og så prøver jeg igen herhjemme hvor
man har alt indenfor rækkevidde - men inden da ville jeg gerne høre andre om
hvordan i ville håndtere det.
For ja - at købe et nyt bundkort er jo nemt nok, men hvad hvis det ikke er
det - hvad gør man så med et nyt (brugt) bundkort til en Celeron processor?

Håber nogen kan komme med noget konkret mm.
vh\m

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-02 09:03

"Michael Lynge" <christiansbro@hotmail.com> wrote in message
> Eller sagt på en anden måde - hvad i himlens navn er der galt med denne
> computer?

Måske PSU ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 06-11-02 09:26

Michael Lynge wrote:

> Eller sagt på en anden måde - hvad i himlens navn er der galt med
> denne computer?

Det kan være alt muligt. At du kan installere win98, overrasker mig ikke,
da win2000 er noget mere sensibel overfor defekt hardware (egne
erfaringer).
Mit eget gæt er, at bundkortet har taget skade udfra det faktum at win98
kunne installeres, men du manglede alle driverne til det. Når du får den
hjem til Danmark, burde du nok trække alt hardware ud af pcen undtagen
grafikkort og harddisk og så begynde derfra. Installer win98 og hav så
alle drivere til bundkortet klar. Installer dem en for en og reboot pcen
mellem hver enkelt installering og noter hvad der sker.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Leony

Dato : 06-11-02 10:40

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse

> [...]
> erfaringer).
> Mit eget gæt er, at bundkortet har taget skade udfra det faktum at win98

Dette kunne jo relatere til det som Michael skriver:
"Det der tidligere var sket - flere gange - er at folkene dernede i Italien
har fået lynnedslag og strømudfald pga. storm/uvejr og ca 3 modemer er
skiftet ud pga. dette."
Det kunne nemt tænkes at andre dele er beskadiget som følge af lynnedslag.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Lynge

Dato : 06-11-02 15:49

> [...]
> skiftet ud pga. dette."
> Det kunne nemt tænkes at andre dele er beskadiget som følge af lynnedslag.

Ja, men man skulle så tro at hele bundkortet står af og ikke tillader en
halvvejs inst. eller at der pludselig er bøvl efter en partition hvor hele
inst. er gået problemfrit. *s*

Fra : Michael Lynge

Dato : 06-11-02 15:47

> [...]
> alle drivere til bundkortet klar. Installer dem en for en og reboot pcen
> mellem hver enkelt installering og noter hvad der sker.

Hej Peter
Ja, det er også det jeg er kommet frem til - dog er der onboard grafikkort -
hvilket så betyder at mobo´en alligevel skal skiftes ud. *s*

Fra : Peter T.

Dato : 06-11-02 16:03

Michael Lynge wrote:

> Ja, det er også det jeg er kommet frem til - dog er der onboard
> grafikkort - hvilket så betyder at mobo´en alligevel skal skiftes ud.
> *s*

Der er en detalje... :)

Du kan jo så prøve at smide den løse hardware over i en anden pc, og se om
det er det, der er noget galt med.

Fra : Michael Lynge

Dato : 06-11-02 18:09

> Du kan jo så prøve at smide den løse hardware over i en anden pc, og se om
> det er det, der er noget galt med.

Der er også planen - bortset fra mobo og cpu. *s*