Tvkort....?
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 05-11-02 23:31

Er der nogen der kender et (godt) tvkort, som kører via USB (skal bruges på
en bærbar) og har text-tv og indbygget forstærker -Så det kan klare sig med
et alm antenne signal...
Har set lidt på
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554607902
Er der nogen der kender noget til det ?
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-11-02 11:51

> Har set lidt på
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554607902
> Er der nogen der kender noget til det ?

Forhåbenligt snart . Har netop købt en på ebay (~200euro) og afventer at
den kommer med posten ....

Men mulighederne er begræsnede. Skal det være billede i fuld opløsning
findes der faktisk kun PVR-USB som du har fundet og så Pinnacle Bungee
(der ikke importeres i danmark)

I tyskland koster PVR-USB ca 300 euro og Bungee'en ca. 400 euro.

Der findes "masser" af billigere usb tv tunerer men så leverer de kun
billedet i 1/4 opløsning.

/Anders Majland

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-11-02 17:27

"Bjarke Ravn-Jonsen" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender et (godt) tvkort, som kører via USB (skal bruges

> en bærbar) og har text-tv og indbygget forstærker -Så det kan klare sig
med
> et alm antenne signal...

Jeg kan ikke forstille mig at USB kan klare båndbreden
som en video i eks. 640x480x24bitx25fps = 23mb/sec

så med mindre der sidder en Hardware encoder
i enheden rykker det ikke en meter.

tager jeg dejl ?

Jan Rasmussen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-11-02 08:30

> Jeg kan ikke forstille mig at USB kan klare båndbreden
> som en video i eks. 640x480x24bitx25fps = 23mb/sec

VGA opløsning har ikke meget med tv at gøre. Der findes mange varianter
af PAL, men normalt regner man med 576 linier i et PAL signal og når det
digitaliseres ender man typisk på en opløsning på 768 for at få
kvadratiske pixels. Dog er der så normalt kun information på de
midterste 720 pixels og så kan man desuden trække lidt fra til de
"kanter" der skal smides væk da de ikke er synlige på et tv. så har man
ca. 700 tilbage)

Så regnestykket er nærmere 720x576x24bitx25fps ~30MByte/sec hvilket er
mindst 5-6 gange USB 1.1 bussens kapacitet. Men med det halve antal
linier og halv opløsning på linien og en "simpel" komprimering kommer
der billed igennem alligevel.

> så med mindre der sidder en Hardware encoder
> i enheden rykker det ikke en meter.
>
> tager jeg dejl ?

Nope - og lige præcis derfor jeg skriver at jeg kun har kendskab til 2
produkter til PAL der duer (eller burde du - jeg har ikke testet nogen
af dem endnu - jeg venter på posten)

Pinnacle Bungee & Hauppage PVR-USB

Jeg har haft en "alm" usb-tuner (Pinnacle Studio PCTV USB) og det er da
ok hvis man kun ser tv i et vindue (i 1/4 opløsning) men duer ikke til
fuld skærm

Mvh
Anders Majland