Hvilken newsreader?
Fra : Jochke

Dato : 05-11-02 20:16

Hejsa.

Jeg kører med Suse Linux 8 og gnome. Hvilken news reader kan I anbefale?
I øjeblikket bruger jeg den der er indbygget i Netscape Communicator
4.79, men er ik tilfreds med den. Hvilken kan du anbefale?

/Jochke

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-11-02 20:15

I dk.edb.system.unix, skrev Jochke:
> [...]
> I øjeblikket bruger jeg den der er indbygget i Netscape Communicator
> 4.79, men er ik tilfreds med den. Hvilken kan du anbefale?

Prøv at kigge på Knode den er meget nem at gå til...

Ellers kan du jo bare kigge på headerne i denne gruppe, så er det nemt
at se hvad folk benytter.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Jochke

Dato : 05-11-02 20:22

Jesper Krogh wrote:

> Prøv at kigge på Knode den er meget nem at gå til...

Kiggede lige på Tucows:
KNode is a newsreader for KDE. It is a pure online reader that is meant
to be used with your local news server.

Så kan jeg vel ik bruge det i KDE?

/Jochke

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-11-02 22:29

Hej Jochke!

05 Nov 02 kl.19:21 skrev Jochke til All:

J> Kiggede lige på Tucows:
J> KNode is a newsreader for KDE. It is a pure online reader that is
J> meant to be used with your local news server.

Sludder, den virker ganske fint under en remote usenet server, som fx. er din
ISP's.

J> Så kan jeg vel ik bruge det i KDE?

Jo da, den er skrevet til kde. Afaik følger dem med i net-delen til KDE.

Vh. Bo
E-Mail: bo [at] geekworld.dk | Fidonet: 2:236/100

Fra : Jochke

Dato : 05-11-02 21:42

Bo Simonsen wrote:

> Hej Jochke!

> Jo da, den er skrevet til kde. Afaik følger dem med i net-delen til KDE.

Heysa.

Sorry...jeg mente selvfølgelig at den ikke kunne bruges i gnome?

/Jochke

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 05-11-02 21:47

Jochke wrote:

> Sorry...jeg mente selvfølgelig at den ikke kunne bruges i gnome?

Det kan du sagtens, der er ingen ting der forhindrer dig i at køre KDE
programmer fra Gnome, ej heller omvendt.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 05:06

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Ellers kan du jo bare kigge på headerne i denne gruppe, så er det nemt
> at se hvad folk benytter.

Det er nu ikke alle UNIX-baserede newsreadere der kan bruges på /alle/
UNIXer .

Som eksempelvis den newsreader jeg bruger - og hvor fordelen er at man
øverst oppe kan se trådens træstruktur, på samme måde som i grafteori.
Altså med rod og undertræer.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-02 07:48

In article <1fl7n48.znw5dorraalN%per.ronne@invalid.dk>, Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Som eksempelvis den newsreader jeg bruger - og hvor fordelen er at man
> øverst oppe kan se trådens træstruktur, på samme måde som i grafteori.

Det kan man da også i slrn.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:53

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det kan man da også i slrn.

Måske skulle man downloade slrn. Hvorfra? En pkg-fil?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-11-02 13:05

http://slrn.sourceforge.net/

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-02 18:51

In article <1fl88bp.p7m444wwpli3N%per.ronne@invalid.dk>,
per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) wrote:

> Måske skulle man downloade slrn. Hvorfra? En pkg-fil?

nope en tarball som blot skal pakkes korrekt ud

<ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/slrn/>

Hent også en alternatiov editor - din emacs lever tilsyneladende ikke op
til dine krav, og du har tidligere givet udtryk for, at du ikke ville
installere xemacs fra fink projektet <http://fink.sourceforge.net>.

Den præinstallerede pico vil også irritere dig, idet det (i al fald for
mig) ikke er muligt at sætte den til at ombryde linier ved 72 tegn
(...og vi er vor viderekommende).
Må jeg til formålet anbefale jed som er oversat til 10.2 af samme herre,
som står for darwin patchene til slrn. slrn og jed er i øvrigt skrevet
af samme udvikler.

<ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/jed/>

begge stykker sw fungerer glimrende i terminal.app under Mac OS X 10.1x
og 10.2x

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Per Rønne

Dato : 11-11-02 06:30

> nope en tarball som blot skal pakkes korrekt ud
>
> <ftp://ebv.mimnet.northwestern.edu/pub/macosx/slrn/>
>
> Hent også en alternatiov editor - din emacs lever tilsyneladende ikke op
> til dine krav,

Mildest talt ikke.

> og du har tidligere givet udtryk for, at du ikke ville
> installere xemacs fra fink projektet <http://fink.sourceforge.net>.

Det ville jeg nu sagtens. Men da jeg tidligere har forsøgt at installere
fra fink lykkedes det ikke, og da jeg sidst var på siden stod der noget
om at den ikke var kompatibel med 10.2. Jeg besluttede derfor at vente
indtil den nye version var klar.

De er downloaded.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-11-02 14:11

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Som eksempelvis den newsreader jeg bruger - og hvor fordelen er at man
> øverst oppe kan se trådens træstruktur, på samme måde som i grafteori.
> Altså med rod og undertræer.

Hvilken fornuftig newsreader kan ikke vise træstrukturen for en tråd?

--
Jacob - www.bunk.cc
Bus error -- please leave by the rear door.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-11-02 14:45

In article <spamdrop+m3of923ksq.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvilken fornuftig newsreader kan ikke vise træstrukturen for en tråd?

GoldED+ kan ikke vise træstruktur, men ellers er den udemærket.

/Bo

Fra : Christian Laursen

Dato : 06-11-02 23:05

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> writes:

> GoldED+ kan ikke vise træstruktur, men ellers er den udemærket.

Hvis det er den, der er skrevet af Odinn Sørensen, og som jeg brugte
til FidoNet for nogle år siden, så burde den kunne.

Det kunne den ihvertfald dengang.

(Prøv at trykke '#')

Christian Laursen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-11-02 16:45

In article <m3vg3afj78.fsf@borg.borderworlds.dk>, Christian Laursen wrote:

> Hvis det er den, der er skrevet af Odinn Sørensen, og som jeg brugte
> til FidoNet for nogle år siden, så burde den kunne.

Det er det, den er blevet open source og dermed fået et + bag på

Bo Simonsen

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 15:23

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Hvilken fornuftig newsreader kan ikke vise træstrukturen for en tråd?

Outlook Express. Entourage. Thoth. Free Agent. First Class [BBS].

De viser kun nogle indrykninger. Ingen knuder [grafik] med markering af
det øjeblikkelige indlægs placering i trådens træstruktur, og med fuld
oversigt over læste og ulæste knuder.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-11-02 16:29

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Outlook Express. Entourage. Thoth. Free Agent. First Class [BBS].

Den eneste af dem du nævner her jeg har set er Outlook Express, og den
kan så vidt jeg husker da godt vise noget jeg ville kalde en
træstruktur.

> De viser kun nogle indrykninger. Ingen knuder [grafik] med markering af
> det øjeblikkelige indlægs placering i trådens træstruktur, og med fuld
> oversigt over læste og ulæste knuder.

Jeg er ikke sikker på at jeg forstå hvad du mener. Kan du evt. komme
med et par screenshots der illustrerer fænomenet?

Jeg har også set slrn, som Jesper henviser til, men jeg kan altså ikke
huske at den kan noget i den retning som Outlook Express ikke også
kan.

Om markeringen af et indlægs placering i en tråd foregår ved
indrykning eller ved indrykning og pile ser jeg ikke den store forskel
på. Det er måske her problemet opstår?

Det ville måske hjælpe mig, hvis du tilfældigvis kunne sammenligne med
Gnus, som er den newsreader jeg kender bedst.

--
Jacob - www.bunk.cc
Honk if you love peace and quiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 18:51

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Jeg er ikke sikker på at jeg forstå hvad du mener. Kan du evt. komme
> med et par screenshots der illustrerer fænomenet?

Tja, jeg kan da forsøge at vise hvordan en tråd i MacSOUP vil blive
vist:

o---o---o---o----•

|-o---o---•
| |
| ----o
--o

Her er roden vist øverst til venstre. Der er tre der har svaret på
roden, og den første der har svaret har fået en reaktion. Ham der
reagerede har så selv fået, og der er så kommet endnu et svar - som er
markeret.

Den anden der reagerede på det oprindelige indlæg har så fået to svar,
hvoraf det første er markeret mens det andet ikke er.

Og det tredie svar på det oprindelige indlæg har endnu ikke modtaget
respons. I øvrigt er reglen, at når knuden er tom [som i 'o'] er den
læst, er den udfyldt er den markeret - og er der et kryds i den er den
ulæst og umarkeret. Yderligere koder forekommer, som et '+' øverst til
højre for knuden til at angive at der sker automarker på subtråden ...

Ovennævnte træstruktur vises når man er ved at læse en artikel [knude] i
tråden, træet. Man kan naturligvis vælge at gemme visningen - det sker
dog så godt som aldrig.

Og man kan let gå fra den ene knude til den anden, fuldstændig på tværs
af undertræer. Såvel med mus som med det numeriske tastatur. Når man
læser en artikel kan man jo alligevel ikke skrive ...

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-11-02 21:24

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Tja, jeg kan da forsøge at vise hvordan en tråd i MacSOUP vil blive
> [...]

Det har Gnus også, <info://gnus/Tree%20Display>.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 21:59

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote:

> Det har Gnus også, <info://gnus/Tree%20Display>.

Den adresse kan IE ikke vise ...

Fra : Jesper Harder

Dato : 06-11-02 22:34

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Den adresse kan IE ikke vise ...

'info gnus' vælg menupunktet "Tree Display".

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-02 05:37

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote:

> 'info gnus' vælg menupunktet "Tree Display".

Kan du ikke specificere det?

IE kan ganske simpelt ikke vise noget på info://gnus/Tree%20Display. Ej
heller kan man sætte 'info gnus' ind i adressen ...

Og med google kan jeg så umiddelbart finde sådan noget som:

http://www.gnus.org/

Hvoraf det fremgår at det er noget emacs. Som for mig er ubrugelig før
den fungerer med æ, ø og å [på min MacOS X 10.2.1]. Og andre tegn.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 08:38

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Hvoraf det fremgår at det er noget emacs. Som for mig er ubrugelig før
> den fungerer med æ, ø og å [på min MacOS X 10.2.1]. Og andre tegn.

Den historie HAR vi været igennem. Du skal installere din egen Emacs
og så virker det. XEmacs via Fink, og FSF Emacs fra CVS.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-11-02 00:17

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Tja, jeg kan da forsøge at vise hvordan en tråd i MacSOUP vil blive
> [...]

OK, tak for forklaringen.

Jesper har påpeget at Gnus kan det samme (linket virkede i øvrigt fint
her), men jeg har aldrig brugt det. Hvad skulle den store fordel være?

Jeg har min Gnus til kun at vise mig ulæste indlæg, og så viser den
tråde ved forskellige indrykninger. Der ligger et gammelt screenshot
af min Gnus fra sidst jeg var med til at snakke om newsreadere her i
gruppen på <http://ting.bunk.cc/gnus.png>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Time sure flies when you don't know what you're doing.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-02 05:37

> [...]

> tråde ved forskellige indrykninger. Der ligger et gammelt screenshot
> af min Gnus fra sidst jeg var med til at snakke om newsreadere her i

Her lykkedes det mig så at få downloaded filen, og få den vist i
Billedfremviser [Picture Viewer].

Den viser det jo /ikke/ som MacSOUP, men med en linie for hvert indlæg
med forfatternavn og subject - og så indrykning.

MacSOUP viser jo netop direkte træstrukturen i tråden. Uden at man kan
se subject for de enkelte indlæg, uden at man umiddelbart kan se
forfatterens navn [men placerer man cursoren over en knude, vises dette
dog i et særligt felt]. MacSOUP bruger direkte samme visningsform som
man plejer at bruge i den form for grafer, man taler om i grafteori
[træer, netværk, ...].

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-11-02 12:07

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Her lykkedes det mig så at få downloaded filen, og få den vist i
> Billedfremviser [Picture Viewer].

Du må have en gammel browser, hvis den ikke kan vise PNG-billeder.

> Den viser det jo /ikke/ som MacSOUP, men med en linie for hvert indlæg
> med forfatternavn og subject - og så indrykning.

Nej, jeg kører jo netop ikke med tree view. Jesper har henvist til en
info-node om hvordan man kan konfigurere Gnus til at bruge tree view.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nostalgia isn't what it used to be.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 12:36

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Du må have en gammel browser, hvis den ikke kan vise PNG-billeder.

IE til Mac har svare problemer.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-11-02 19:00

> Nej, jeg kører jo netop ikke med tree view. Jesper har henvist til en
> info-node om hvordan man kan konfigurere Gnus til at bruge tree view.

Retfærdighedsvis synes jeg lige at det skal nævnes, at MacSoup's
oversigt virker pænere end treeview i Gnus.

Er der i øvrigt en måde hvorpå man kan få treeview til at vise
samtlige postings i en tråd? Lige nu viser min kun de postings der er
i oversigtsvinduet, dvs. ulæste postings.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbaNOSPAM200211@gen-v.net
+++ATH

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-11-02 13:13

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Det ville måske hjælpe mig, hvis du tilfældigvis kunne sammenligne med
> Gnus, som er den newsreader jeg kender bedst.

Prøv

M-x customize-option <ret> gnus-use-trees <ret>

Sæt den til "on" og gå ind i en ny gruppe. Du vil så blive belemret
med et totalt ubrugeligt pseudo-grafisk repræsentation af den
træstruktur som allerede glimrende representeret ved hjælp af
indentering i summary bufferen.

Gnus kan alt, så den kan selvfølgelig også vise en træstruktur som en
graf.

Men jeg fatter ikke hvorfor der er nogen der synes det er nyttigt, et
træ er matematisk set mere struktureret end en graf, så hvorfor vælge
en ustruktureret graf-fremstilling, når det direkte kan vises
struktureret med indentering som vi allerede kender fra mange andre
steder, f.eks. når man har punkter og underpunkter, eller
indholdsfortegnelser med kapitler, afsnit og underasfnit.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-11-02 21:03

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

[treeview]
> [...]
> steder, f.eks. når man har punkter og underpunkter, eller
> indholdsfortegnelser med kapitler, afsnit og underasfnit.

Mit problem med den normale summary buffer i Gnus (og netscape/mozilla
for den sags skyld), er at hver post optager en hel linie. Med
treeview kan jeg potentielt have mange posts per linie, hvilket i
sidste ende giver anledning til mere information per skærmareal.
Normalt er jeg mere interesseret i hver artikels position i den tråd
jeg er ved at læse, end jeg er i forfatterens fulde navn.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-11-02 14:25

> Kan du ikke specificere det?

Du skriver i en Unix gruppe og kender ikke 'info'? Man undres.

> IE kan ganske simpelt ikke vise noget på info://gnus/Tree%20Display.

Nej selvfølgelig kan IE ikke. Forventede du at Microsoft ville indbygge
understøttelse af GNU projektets dokumentationsformat?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-11-02 15:27

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Prøv
>
> M-x customize-option <ret> gnus-use-trees <ret>

Tak, så fik jeg prøvet det, jeg har også slået det fra igen. Det var
ikke lige noget jeg følte at jeg kunne bruge til noget fornuftigt.

> [...]
> med et totalt ubrugeligt pseudo-grafisk repræsentation af den
> træstruktur som allerede glimrende representeret ved hjælp af

Ja, for så vidt jeg kunne se, så viser den ikke spor andet end det jeg
er vant til at se i *Summary*-bufferen, blot på en meget mere
uoverskuelig måde, omend det jo sikkert bare er et spørgsmål om
tilvænning.

--
Jacob - www.bunk.cc
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 09-11-02 16:08

Thomas Bjorn Andersen <tbaNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> Er der i øvrigt en måde hvorpå man kan få treeview til at vise
> samtlige postings i en tråd? Lige nu viser min kun de postings der er
> i oversigtsvinduet, dvs. ulæste postings.

Mon ikke det er de samme variable der styrer det?
gnus-fetch-old-headers og venner?

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 09-11-02 16:48

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Mon ikke det er de samme variable der styrer det?
> gnus-fetch-old-headers og venner?

A T (som af en eller anden grund findes i menuen under "Article" og
ikke "Threads").

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-11-02 01:34

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> A T (som af en eller anden grund findes i menuen under "Article" og
> ikke "Threads").

Alle tiders, tak til jer begge.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-11-02 20:25

On Tue, 05 Nov 2002 20:16:00 +0100, Jochke wrote:

> [...]
> I øjeblikket bruger jeg den der er indbygget i Netscape Communicator
> 4.79, men er ik tilfreds med den. Hvilken kan du anbefale?
Jeg er meget tilfreds med Pan
http://pan.rebelbase.com/
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-11-02 22:56

Hej Mikkel!

05 Nov 02 kl.19:24 skrev Mikkel Bundgaard til Jochke:

MB> Jeg er meget tilfreds med Pan
MB> http://pan.rebelbase.com/

Det bør måske nævnes at PAN er udviklet til Gnome, hvor KNode er udviklet
til KDE. Der er dog intet i vejen for at blande de 2 programmer.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-11-02 21:04

On Tue, 05 Nov 2002 22:55:37 +0100, Bo Simonsen wrote:

> Det bør måske nævnes at PAN er udviklet til Gnome, hvor KNode er
> udviklet til KDE. Der er dog intet i vejen for at blande de 2
> programmer.
Men Jochke skrev jo også netop at han kørte gnome, derfor svaret

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-11-02 20:56

Jochke wrote:
> Jeg kører med Suse Linux 8 og gnome. Hvilken news reader kan I anbefale?
> I øjeblikket bruger jeg den der er indbygget i Netscape Communicator
> 4.79, men er ik tilfreds med den. Hvilken kan du anbefale?

Man kunne undre sig over hvorfor du overhovedet bruger NS4.7x ??
Man skulle tro tiden var ved at være inde til at få skrottet den
fejlfyldte browser og skifte til noget Mozilla-baseret.
Personligt bruger jeg news-readeren i Mozilla 1.x , den er ok, men
mangler nogle features som jeg bruger i rtin/slrn/GNUS.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-11-02 21:39

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> writes:

> Man kunne undre sig over hvorfor du overhovedet bruger NS4.7x ??
> Man skulle tro tiden var ved at være inde til at få skrottet den
> fejlfyldte browser og skifte til noget Mozilla-baseret.

Mozilla er en HEL del mere ressourcekrævende end Netscape. Det kan
godt betyde en del.

Jeg brugte Netscape i mange år under Unix og var fint tilfreds. Det
var dengang hvor man skulle holde sig langt væk fra Java-sider under
Linux.

Fra : Jochke

Dato : 05-11-02 21:47

Peter Mogensen wrote:

> Man kunne undre sig over hvorfor du overhovedet bruger NS4.7x ??

Jeg bruger det også kun midlertidigt. Vil meget gerne finde noget
erstatning.

Til mail har jeg fundet Evolution, der minder meget om Outlook som jeg
er vant til at bruge. Så mangler jeg bare en ordentlig browser og news
klient.
Hvis I har nogen forslag høre jeg meget gerne. Det må meget gerne minde
lidt om det man kender fra Windows. :D

/Jochke

Fra : [DK]XoDeus

Dato : 06-11-02 10:06

er vant til at bruge. Så mangler jeg bare en ordentlig browser og news
klient.
------
En god browser, så kan mozilla, netscape, konqueror eller opera anbefales.
personligt bruger jeg netscape7 og opera, da netsacpe7 er god til de tunge
sider med java og opera til alt andet.

//XoDeus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-11-02 22:09

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> writes:

> ... GNUS.

Vær opmærksom på at GNUS er afgået ved døden i '94 eller noget i den
stil. I dag hedder den Gnus, se mere på
<http://www.gnus.org/history.html>.

--
Jacob - www.bunk.cc
I used to think I was indecisive, but now I'm not so sure.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-11-02 02:19

Peter Mogensen wrote:

> Man kunne undre sig over hvorfor du overhovedet bruger NS4.7x ??

Hvorfor ikke? Det er en god letvægtsnewsreader. Desuden bryder jeg mig
ikke om brugergrænsefladen i de nyere netscape-versioner,

Den bliver stadig vedligeholdt. 4.8 blev udgivet 15. august.

ftp://ftp.netscape.com/pub/communicator/english/4.8/unix/supported/linux22/complete_install/

Du må dog ikke indstallere den, hvis du er statsborger i et af de få
lande på kloden hvor USA ikke har militærbaser eller hvor den stedlige
regering forsøger at få militærbeserne lukket (Cuba, Irak, Libyen,
Sudan, Nord-Korea, Iran, Syrien), men jeg går ud fra at du bor i et af
de ca. 160 andre lande, fx. Danmark.

> Man skulle tro tiden var ved at være inde til at få skrottet den
> fejlfyldte browser og skifte til noget Mozilla-baseret.

Netscape 7 sutter. Der er mozilla da helt klart bedre, i hvert fald for
os nørder. Netscape 4 var state of the art en gang. og er stadig en god
letvægtsapplikation, efter min mening.

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-11-02 11:06

Lars Kongshøj wrote:

> Hvorfor ikke? Det er en god letvægtsnewsreader. Desuden bryder jeg mig
> ikke om brugergrænsefladen i de nyere netscape-versioner,

Det er rigtigt at den er mere letvægts end Mozilla. Det er da et
argument. News-readeren fejler - så vidt jeg husker - heller ikke noget.

Det der er galt med NS4.x er at browseren nok er den mest fejlfyldte
implementation af W3C-standarderne der har været på markedet. Det er
muligt Microsoft har været slemme og puttet mange mærkelige ting ind i
IE i tidens løb, men har man arbejdet med web-udvikling og testet med
IE, NS4, Mozilla, Opera og Konqueror, så er dommen klar.

NS4 er en skandale.

Mozilla/Gecko derimod, er dejlig.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 12:23

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.not> writes:

> Det der er galt med NS4.x er at browseren nok er den mest fejlfyldte
> implementation af W3C-standarderne der har været på markedet. Det er

Det var ikke standarder dengang koden blev lavet.

Verden havde set MEGET anderledes ud hvis Netscape havde valgt at
aabne version 4 istedet for den ufaerdige 5'er.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-11-02 14:05

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det var ikke standarder dengang koden blev lavet.

Nogen var der nu nok... Så ung er W3C vist heller ikke.
Men uanset... så er situationen idag at NS4.x er det støreste problem
web-udviklere har hvis de forsøger at lave W3C-verificerende sider der
tilfredsstiller alle brugere.
Det er på tide folk opgraderer.

> Verden havde set MEGET anderledes ud hvis Netscape havde valgt at
> aabne version 4 istedet for den ufaerdige 5'er.

Sikkert... men nu ser verden ud som den gør idag :)

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 14:32

> Nogen var der nu nok... Så ung er W3C vist heller ikke.

Joda. W3C halsede bagefter og forsøgte at få lidt styr på Netscape og
MS's browsere. Bare sådan en ting som at overholde en DTD var store
sager (som naturligvis lige skulle laves af W3C). Første forsøg på
"<applet>" viste tydeligt at de hackere der havde lavet det, absolut
ingen erfaring med SGML havde.

> Men uanset... så er situationen idag at NS4.x er det støreste problem
> web-udviklere har hvis de forsøger at lave W3C-verificerende sider der
> tilfredsstiller alle brugere.

Det er en HELT anden historie.

> Det er på tide folk opgraderer.

Javel ja. Og du vil få os alle sammen til at opgradere til nyeste
version af Windows/Linux/osv ved samme lejlighed?

Bagudkompatabilitet er en vigtig parameter.

Personligt er jeg pt ligeglad. Jeg har fornøjelsen af at lave et
website, hvor det mest komplicerede HTML vi laver er tabeller. Det
letter processen en del.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-11-02 17:33

> [...]
> sager (som naturligvis lige skulle laves af W3C). Første forsøg på
> "<applet>" viste tydeligt at de hackere der havde lavet det, absolut

At de ikke fulgte standarderne eller standardiseringsprocessorne betyder
ikke at de ikke eksisterede. HTML 2.0 blev submittet til IETF i november
1995. Lang tid før NS4. Du har ret i at W3C havde svært ved at styre NS
og MS i starten, men det er jo bare det jeg også siger. Nemlig at NS4
ikke følger (eller fulgte) de aktuelle standarder.

> Javel ja. Og du vil få os alle sammen til at opgradere til nyeste
> version af Windows/Linux/osv ved samme lejlighed?

Nej. Det var da også en underlig konklussion. Det der er vigtigt for at
vi kan snakke sammen på nettet er at vi overholder de samme standarder i
kommunikationen. Hvis folk kan snakke en bare nogenlunde tidsvarende
version af HTTP/HTML med Linux 2.0.x eller Win3.1 så skal de da have lov
til det. Men NS4 løser ikke den opgave tilfredsstillende.

> Personligt er jeg pt ligeglad. Jeg har fornøjelsen af at lave et
> website, hvor det mest komplicerede HTML vi laver er tabeller. Det
> letter processen en del.

Det gør det unægtelig, men tabeller løser desværre ikke de krav grafisk
designere har til kommercielle websites. Jeg har været med til flere
web-sites hvor vi virkelig anstrengte os for at kunne ses i NS4, men der
var ganske enkelt ting der ikke kunne lade sig gøre uden f.eks. CSS.
Det kan man så mene om hvad man vil, men grafikere er et folkefærd ofr
sig og det er meget svært at forklare dem at sådan noget er en dårlig
ide... og deraf kommer at der er så mange websites som enten ikke kan
ses i NS4, eller har brugt urimeligt mange ressourcer på at
tilfredsstille en browser som efter de fleste standarder er fejlfyldt.

Peter

Fra : Martin Christensen

Dato : 07-11-02 00:52

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-11-02 21:35

Jochke <ask@me.com> writes:

> [...]
> I øjeblikket bruger jeg den der er indbygget i Netscape Communicator
> 4.79, men er ik tilfreds med den. Hvilken kan du anbefale?

Hvis du er tilfreds med den i Communicator, kan det være du kan lide
den i Mozilla. Jeg synes den mangler en del af de avancerede
faciliteter men det er godt nok til mig til de ting der er relevante
for min arbejdspost som ligger i Mail-delen.

Personligt bruger jeg Gnus til det tunge - den er også sær, men kan
det jeg skal bruge.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-02 22:11

In article <3DC818F0.2B6973C0@me.com>, Jochke wrote:
> [...]
> I øjeblikket bruger jeg den der er indbygget i Netscape Communicator
> 4.79, men er ik tilfreds med den. Hvilken kan du anbefale?

There can be only one:

slrn

Bedste newsreader til UNIX. Jeg bruger den med glæde under MacOS X.

Det er selvfølgelig ikke en pr0n-reader. Men hvis du vil hente
binære filer er der værktøjer til dette.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 06-11-02 11:04

In <slrnasgd01.25a.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

>There can be only one:

>slrn

>Bedste newsreader til UNIX. Jeg bruger den med glæde under MacOS X.

nn er helt klart den bedste, men slrn er da ogsaa god.

Mvh
Martin

Fra : Heine Laursen

Dato : 06-11-02 14:42

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in

> There can be only one:
>
> slrn
>
> Bedste newsreader til UNIX. Jeg bruger den med glæde under MacOS X.

Også mig under, Debain / Red Hat

> Det er selvfølgelig ikke en pr0n-reader. Men hvis du vil hente
> binære filer er der værktøjer til dette.

Hvad mener du? Jeg har ingen problemer, med at hente binære poster ned, for
derefter at køre dem igennem uudeview.

Heine Laursen

Fra : Martin Christensen

Dato : 07-11-02 01:00

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 08:37

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> begrænset bifeature. At man mindst skal bruge et specialestudium på at
> forstå, hvad ens .gnus.el gør, og hvorfor den virker, er da et mindre
> offer at bringe.

Vatnisse.

Man kunne æde en kamel og læse dokumentation imens :)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-11-02 08:50

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Vatnisse.
>
> Man kunne æde en kamel og læse dokumentation imens :)

Endnu en grund til at programmere Perl :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 09:54

> Endnu en grund til at programmere Perl :)

Har du skrevet en nyhedsklient i Perl der er bedre end Gnus?

Lisp er et fint sprog - det skiller mændene fra drengene...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-11-02 10:29

> Har du skrevet en nyhedsklient i Perl der er bedre end Gnus?

Nejda ... du skal ikke tage altid så tungt Thorbjørn... Jeg bemærekde
bare det pudsige i at de flester starter med at "æde en kamel", når de
skal lære Perl.

> Lisp er et fint sprog - det skiller mændene fra drengene...

Ikke uenig... men jeg var heller ikke på vej ind i en religionskrig.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 11:04

> [...]

> Nejda ... du skal ikke tage altid så tungt Thorbjørn... Jeg bemærekde
> bare det pudsige i at de flester starter med at "æde en kamel", når de

Gør de det? Det er ikke min erfaring.

Perl er iøvrigt temmeligt hæmmet af at det er så bundet til C som det
er. Jeg ville personligt være glad for en Perl kørende i en JVM som
kunne tilgåes fra ens normale Javaprogrammer. Det har vi ret tit
behov for...

> Ikke uenig... men jeg var heller ikke på vej ind i en religionskrig.

Sippe - det er ellers længe siden sidst :)

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 07-11-02 11:35

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Gør de det? Det er ikke min erfaring.

Mere specifikt en dromedar. Enten det eller en lama, ville jeg mene.

http://www.oreilly.com/catalog/pperl3
http://www.oreilly.com/catalog/lperl3

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-11-02 14:04

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Gør de det? Det er ikke min erfaring.

Arh.. for pokker.. Det er en joke Thorbjørn.. der er en Kamel uden på
bogen.. ikk'! .. get it? .. well.. så en dromedar da.

> Sippe - det er ellers længe siden sidst :)

Såee...

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 15:54

> Arh.. for pokker.. Det er en joke Thorbjørn.. der er en Kamel uden på
> bogen.. ikk'! .. get it? .. well.. så en dromedar da.

Du er off-topic. Unix er ikke morsomt! FUT venligst al den slags
med vitser og dyr ud herfra! Her er vi alvorlige og seriøse!

> Såee...

Så længe siden at jeg allerede har glemt hvad det var.

Måske skulle man overveje lidt Perl golf. Eller at genskabe de JAPH
jeg lavede som syg XML.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-02 20:57

In article <kku1ittoqu.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Du er off-topic. Unix er ikke morsomt! FUT venligst al den slags
> med vitser og dyr ud herfra! Her er vi alvorlige og seriøse!

UNIX folk identificerer da ting med de dyr der er på de tilsvarende
bøger fra O'reily - Eller hvad ?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 21:33

> UNIX folk identificerer da ting med de dyr der er på de tilsvarende
> bøger fra O'reily - Eller hvad ?

Kun de årsunger der er kommet til siden O'Reilly begyndte at udgive
disse bøger.

Nogen dyr er iøvrigt mere velvalgte end andre. Se fx

http://www.oreilly.com/catalog/winxpannoy/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-02 00:56

In article <kkr8dxyvb8.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kun de årsunger der er kommet til siden O'Reilly begyndte at udgive
> disse bøger.

Ja, jeg har ikke noget ældre end
"Managing uucp and Usenet". First edition er fra 1986, hvilket
var det tidspunkt jeg først var på nettet. Min version er dog fra
1992.

Den er skrevet af Tim O'Reilly selv.

> Nogen dyr er iøvrigt mere velvalgte end andre. Se fx
>
> http://www.oreilly.com/catalog/winxpannoy/

Enig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-11-02 09:23

> [...]

> "Managing uucp and Usenet". First edition er fra 1986, hvilket
> var det tidspunkt jeg først var på nettet. Min version er dog fra

Jeg mener at de startede på det med Perl bøgerne, men jeg er ikke
sikker. Jeg er dog ret sikker på at havde det været en førsteudgave
havde der ikke været et dyr på.

Hvor meget uucp har du managet på det sidste?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-11-02 10:36

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Jeg mener at de startede på det med Perl bøgerne, men jeg er ikke
> sikker. Jeg er dog ret sikker på at havde det været en førsteudgave
> havde der ikke været et dyr på.

Jeg fandt en artikel jeg læste om "dyrenes oprindelse" engang:

http://www.oreilly.com/news/ediemals_0400.html

> Hvor meget uucp har du managet på det sidste?

Jeg havde faktisk en maskine for 2 år siden der blev cracket... Fyren
havde bl.a. brugt nogle UUCP-værktøjer til filoverførsel.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-02 20:54

In article <877kfql05e.fsf@gvdnet.dk>, Martin Christensen wrote:

> Tag dig sammen, knægt! Gnus er da langt overlegen! Gnus har adgang til
> al Emacs' funktionalitet, Emacs kan alt, blandt andet, ergo kan Gnus
> alt, blandt andet, inklusivt implementere slrn som en mindre,
> begrænset bifeature. At man mindst skal bruge et specialestudium på at
> forstå, hvad ens .gnus.el gør, og hvorfor den virker, er da et mindre
> offer at bringe.

Emacs kan ikke alt. Den har endnu ikke fortrængt VIM fra min
maskine. Og slrn anvender hos mig vim som editor, hvilket er
et klart plus.

Hvorfor skulle jeg baseret mig på Eighthundred Megabytes And
Constantly Swapping ?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 21:30

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Emacs kan ikke alt. Den har endnu ikke fortrængt VIM fra min
> maskine.

Emacs er kræsen med sine brugere.

> Hvorfor skulle jeg baseret mig på Eighthundred Megabytes And
> Constantly Swapping ?

Hvis den swapper konstant er din maskine ikke stor nok.

Iøvrigt, heller stor og charmerende, end lille og irriterende.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-11-02 22:47

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Emacs er kræsen med sine brugere.

Just for the record... Jeg startede ikke denne omgang religionskrig :)

> Hvis den swapper konstant er din maskine ikke stor nok.

Mon ikke "Escape Meta Alt Control Shift" er en mere tidsvarende
fortolkning af "Emacs"?

.... ud over selvfølgelig "Editor Macros".

Peter

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-11-02 13:26

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> writes:

> Tag dig sammen, knægt! Gnus er da langt overlegen!

Historisk set er slrn en "stand-alone" version af GNUS. Forfatteren
brugte selv GNUS, men den var for langsom/stor på hans maskine, så han
genimplementerede den i C.

Både slrn og GNUS har udviklet sig en del fra dengang, f.eks. er GNUS
blevet omskrevet (og gjort meget hurtigere) under navnet Gnus. Men
man kan sagtens spore de fælles rødder, f.eks. i enkelte
tastaturbindinger man skal være en Emacs bruger for at finde
naturlige.

Forskellen er den samme som dengang, Gnus kan meget mere, men slrn
fylder mindre, er hurtigere, og kan bruges med andre editorer end
Emacs (omend jeg ikke forstår hvordan det kan opfattes som en fordel).

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-11-02 21:03

On Thu, 7 Nov 2002 19:54:17 +0000 (UTC), Povl H Pedersen wrote:

> Emacs kan ikke alt.

Kætter!

> Den har endnu ikke fortrængt VIM fra min maskine.

Nå ja, ok, en ting som emacs ikke har gjort, så.

Endnu.

> Hvorfor skulle jeg baseret mig på Eighthundred Megabytes And
> Constantly Swapping ?

Sjovt at folk er blevet nødt til at ændre hvad de synes E'et står får
med årene

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-11-02 21:30

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Sjovt at folk er blevet nødt til at ændre hvad de synes E'et står får
> med årene

Især fordi det stadivæk er sandt med "eight". MEGET sandt!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-11-02 12:59

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Især fordi det stadivæk er sandt med "eight". MEGET sandt!

moffe@grignard# ps axu|grep emacs
moffe 19080 3.3 3.0 10644 7912 pts/4 S 12:58 0:00 emacs

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-11-02 13:01

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> writes:

> moffe@grignard# ps axu|grep emacs
> moffe 19080 3.3 3.0 10644 7912 pts/4 S 12:58 0:00 emacs

Jeg forstår ikke hvad du mener.

Jeg vil holde på at Emacs swapper en del hvis man kun har 8 Mb RAM.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-11-02 13:55

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg forstår ikke hvad du mener.

At den bruger 7912kb resident hukommelse - meget tæt på 6MB.

> Jeg vil holde på at Emacs swapper en del hvis man kun har 8 Mb RAM.

Det vil jeg gerne tro (men helst ikke prøve). Jeg misforstod blot - jeg
troede, i mente at "maskinen swappede, fordi emacs brugte 8MB" i stedet for
"maskinen med 8MB hukommelse swapper, fordi man kører emacs".

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-11-02 14:20

> At den bruger 7912kb resident hukommelse - meget tæt på 6MB.

Og hvordan ser den så ud når den har brændt noget CPU-tid af?

> Det vil jeg gerne tro (men helst ikke prøve). Jeg misforstod blot - jeg
> troede, i mente at "maskinen swappede, fordi emacs brugte 8MB" i stedet for
> "maskinen med 8MB hukommelse swapper, fordi man kører emacs".

I tidernes morgen munterede Unixfolk sig med at se hvad der var
størst. Maskinens kerne eller /usr/bin/emacs.

Den kamp er slut. Emacs vandt.

Fra : Martin Christensen

Dato : 07-11-02 21:10

Fra : Martin Christensen

Dato : 07-11-02 21:12

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-11-02 21:20

On Thu, 07 Nov 2002 21:11:48 +0100, Martin Christensen wrote:

> Men den kunne hvis den ville.

Ja - the ways of the emacs is not for us to question.

,

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-11-02 21:59

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Emacs kan ikke alt. Den har endnu ikke fortrængt VIM fra min
> maskine.

Du er ikke kommet til at starte den med viper-mode endnu? Det er for
kættere som dig, som dog vil have en fornuftig editor, men stadig vil
bruge de kætteriske genvejstaster.

--
Jacob - www.bunk.cc
I can resist anything but temptation.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-11-02 16:04

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Sjovt at folk er blevet nødt til at ændre hvad de synes E'et står får
> med årene

Emacs er vokset gennem årene, med skam at melde ikke lige så hurtigt
som ram-priserne er faldet. Vi har brug for flere programmører til at
implementere flere features, så Emacs igen kan udnytte moderne
hardware fuldt ud, ligesom det kunne dengang E'et stod for Eight.

Fra : [DK]XoDeus

Dato : 06-11-02 09:37

Jeg bruger skiftevis KNode og den indbyggede i Netscape7 som minder rigtig
meget om M$ OE! Skod!

de virker begge med lokale og remote news servere, nemme at sætte op og
nemme at bruge!

//XoDeus

Fra : Kristian Rask

Dato : 06-11-02 12:21

Hejsa

On Tue, 05 Nov 2002 20:16:00 +0100, Jochke <ask@me.com> wrote:

>Jeg k=F8rer med Suse Linux 8 og gnome. Hvilken news reader kan I anbefale=

Øhh.. nogen der ved hvad der svarer til mest til Free Agent ?
Altså threads, offline reading, hentning af headere, sletning af
headere man ikke gider se på osv.
Det er underordnet om det er et x eller konsol program

Mvh

Kristian

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-11-02 13:29

krask123SpamMeSenseless321@isupport.dk (Kristian Rask) writes:

> Øhh.. nogen der ved hvad der svarer til mest til Free Agent ?

Det er jo nok Forte (Free) Agent under WINE.

Gnus har et Agent mode til offline reading, men jeg har aldrig brugt
det, i hvert fald ikke til det formål.

Fra : Andreas Hinz

Dato : 06-11-02 13:21

Tue, 05 Nov 2002 20:16:00 +0100
skrev Jochke <ask@me.com>:

> Jeg kører med Suse Linux 8 og gnome. Hvilken news reader kan I anbefale?

Hej,
jeg benytter Sylpheed til både e-post og news.

http://sylpheed.good-day.net/

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz