Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forskudsopgørelse....
Fra : Morgan Jones

Dato : 05-11-02 19:54

Er det her den rette gruppe for spørgsmål til selvangivelse /
forskudsopgørelse?

/morgan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-11-02 20:57

Morgan Jones wrote:

> Er det her den rette gruppe for spørgsmål til selvangivelse /
> forskudsopgørelse?

Du er da velkommen til at prøve

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Morgan Jones

Dato : 05-11-02 21:27

Ok. Konen og jeg har købt en lejlighed pr. April 2002. Vi sendte de
relevante bank og realkredit papirer til kommunen som så
sendte os nogle nye skattekort. Fint.

På 2003 skemaerne kan jeg se at på min står der to poster under kapital
indkomst.

Min:

Renteudg. pengeinstitut, pantebreve i depot: - xx.xxx,-
Renteudgifter, gæld til realkreditinstitut: -xx.xxx,-

Konens:

Renteudg. pengeinstitut, pantebreve i depot: - xx.xxx,-
Renteudg. af danske statsg. studielån mv. - x.xxx,-

Hummmm..... Som det ser ud her er beløbet i linje 1 (vi har et boliglån
udover de 80% som realkredit klarer) identisk for os begge. Dvs. ½ hver.

Derudover ligger hele "realkredit delen" på min forskudsopgørelse...

Nu er det jo lidt interessant fordi vi har begge 50% ejerskab af lejligheden
og står begge på alle papirer. (også RD papirerne) - Har det overhovedet
noget at sige hvem af os disse renteudgifter står hos? Og sekundært, hvordan
udregnes disse tal helt præcist? Med flexlån er det jo ikke til at forudse
hvad næste års renteudgifter bliver. Med bank lånet - skal jeg bare ringe
til banken og spørge hvilke renteudgifter jeg/vi har i 2003 ?

/morgan :)

Renteudg. af danske statsg.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-11-02 22:19

Morgan Jones wrote:

> [...]
> og står begge på alle papirer. (også RD papirerne) - Har det overhovedet
> noget at sige hvem af os disse renteudgifter står hos?

Ja, det betyder noget for jeres evt. restskat og overskydende skat, så
snak med kommunen om at få det rettet, det kan være smuttet ved den
manuelle forskudsregistrering for 2003 i forhold til 2002.
Og tjek beløbende med den oversigt, du har fået fra RD ved låneudbetaling.

> [...]
> hvad næste års renteudgifter bliver. Med bank lånet - skal jeg bare ringe
> til banken og spørge hvilke renteudgifter jeg/vi har i 2003 ?

Alle renteudgifter fremskrives med samme beløb som to år før, eller som
angivet ved rettelser til forskudsregistrering.
Det er en god ide at tjekke, at beløbende er ca som forventet, da skatten
ellers vil være ca 32% af forskellen, og det kan da gi' lidt.

Fra : sephia

Dato : 05-12-02 22:06

Skatten bliver beregnet fælles for ægtefæller, I vil derfor ikke skulle
betale mere eller mindre i skat, når man beregner jeres fælles
skattebyrde. Men man betaler jo mere i rente af restskat end man får af
overskydende skat. Vær opmærksompå at jeres forskud for 2003 også vil
være forkert.

Er du helt sikker på at både du og konen står som låntagere? Det kan
betyde ret meget i en skilsmisse, selv om man har fælleseje.

Med venlig hilsen

sephia

http://www.kandu.dk/

Fra : Mone

Dato : 05-11-02 21:40

"Morgan Jones" skrev d. 05-11-02 19:54 dette indlæg :
> Er det her den rette gruppe for spørgsmål til selvangivelse /
> forskudsopgørelse?
>
> /morgan

Hej Morgan

Jeg ville prøve at gå ind under det der hedder "OFFENTLIGE" der er både
om
selvangivelse, told & skat etc. så du har nok større chance for at får
et rigtigt
svar der.

Venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Morgan Jones

Dato : 05-11-02 21:49

Jeg har kigget på toldskat.dk - det er rimeligt specifikke svar på langt
mere komplicerede spørgsmål - hvilket bringer mig videre til mit næste
spørgsmål. Ejendoms skat.... Hvor henne figurerer den?

/morgan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-11-02 22:21

Morgan Jones wrote:

> Jeg har kigget på toldskat.dk - det er rimeligt specifikke svar på langt
> mere komplicerede spørgsmål - hvilket bringer mig videre til mit næste
> spørgsmål. Ejendoms skat.... Hvor henne figurerer den?

Du, næ I har ikke fradrag for ejendomskat på egen bolig, og i skal
derudover betale ejendomsværdiskat, der indregnes i forskudsopgørelsen
og ved skatteopgørelsen.

Fra : Morgan Jones

Dato : 06-11-02 10:29

> Du, næ I har ikke fradrag for ejendomskat på egen bolig, og i skal
> derudover betale ejendomsværdiskat, der indregnes i forskudsopgørelsen
> og ved skatteopgørelsen.

Jeg udtrykte mig uklart. Hvor henne i forskudsopgørelsen kan man se
ejendomsværdibeskatningen?

/morgan

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-11-02 16:09

d. 06/11/02 10:28 skrev Morgan Jones på mjones@image.dk i artiklen
3dc8e0c1$0$52963$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg udtrykte mig uklart. Hvor henne i forskudsopgørelsen kan man se
> ejendomsværdibeskatningen?

Det kan du nok ikke. Den kan ses på den særlige opgørelse for ejendommen,
som udsendes særskilt, ligesom ejendomsskat opkræves særskilt. Jeg har netop
modtaget en sådan ny opgørelse, og samtidig et nyt skattekort.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Dorte Petersen

Dato : 06-11-02 17:23

Hvis du kigger på side 2 vil du kunne se hvad ejendomsværdiskatten er
beregnet af og hvad beløbet er du skal betale men ikke selve beregningen,
men du har mulighed for at ringe på kommunen og få tilsendt beregningen,
denne vil de kunne skrive ud fra kommunedata til dig...

Fra : Dorte Petersen

Dato : 06-11-02 17:21

Kan den der offentlige specificeres lidt mere fordi når jeg går ind i
grupper og ser på dk.offentlige så er der ikke noget der hedder det....

Fra : Mone

Dato : 06-11-02 18:16

Hej Dorte.

Det er herinde på kandu jeg fandt noget der hedder OFFENTLIGE, ikke
noget med dk.
Se medsendte.

Venlig hilsen
Mone