SuSE-linux 7.1 at downloade
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-02-01 17:34

Hej NG!

Hm, der er sgu en smule vanskeligt. Jeg har lige forsøgt at se på om man
kan downloade den nye SuSE 7.1, men det ser en smule forvirrende ud.

- På sunsite.dk ligger der en iso-udgave som fylder 89 MB,
- på ftp.sunet.se ligger der en iso som hedder liveeval_en.iso og som
fylder det samme,
- på /ftp.suse.com ligger der en iso på 65 MB.

Jeg undrer mig over at iso'en fylder så lidt. Man kan mistænke iso'en
til at være en distribution til et Casio-ur.

Øhh? kunne man spørge.

mvh
Martin

Fra : Ole Boyer Pedersen

Dato : 28-02-01 21:27

Du kan næppe finde SuSE 7.1 til fri afhentning på nettet. Husk på Richard
Stallmann berømte ord; Fri som fri tale, ikke som fri (gratis) øl. Det du
har set der heder liveeval_en.iso er en distro der kører fra CD.rom drevet
uden at linux er installeret. Det er langsomt og kun beregnet til at man kan
se hvordan Linux ser ud. Det skal køres fra Win-et eller andet.
Host op med slanten. Hvor kan man ellers få et stærkt OS med masser af
programmer.
Venlig hilsen Ole Boyer Pedersen
--
Scientia potestas est.
Se min hjemmeside på http://move.to/Bornholm

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 28-02-01 22:33

"Ole Boyer Pedersen" <o.boy@iname.com> wrote in message
> [...]
> se hvordan Linux ser ud. Det skal køres fra Win-et eller andet.
> Host op med slanten. Hvor kan man ellers få et stærkt OS med masser af

Hmm mener helt klart jeg har hentet en ISO af SuSE på SuNET for ikke så lang
tid siden?? noget med evaluation7.0.iso eller noget?? Nu bliver der godt
spurgt om 7.1 men det er vel det samme???

mvh
Peter Gade

Fra : Klaus Agnoletti

Dato : 28-02-01 23:11

Man kan få SuSE i to evaluerings versioner :
Live eval - der som nævnt ikke kan installeres.
Eval - der fint kan installeres, og som er stort set identisk med den der
sælges - bortset fra at der ikke er det enorme udbud af programmer med, men
selve operativsystemet er efte rmin bedste overbevisning det samme.

Du skal nok ikke forvente SuSE 7.1 i eval til fri download lige med det
samme - desværre. De plejer at vente nogle måneder før de lægger den nyeste
version ud til fri afhentning.
Så - væbn dig med tålmodighed, pung ud - eller nøjes med 7.0 :)

/Klaus

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 28-02-01 23:35

"Klaus Agnoletti" <ultra@XXXmailme.dk> wrote in message
> [...]
nyeste
> version ud til fri afhentning.
> Så - væbn dig med tålmodighed, pung ud - eller nøjes med 7.0 :)

Hehe.. kunne aldrig drømme om at installere SuSE.... Hellere
Debian.... apt-get rewler.....

mvh
Peter Gade

Fra : Mickey

Dato : 28-02-01 23:50

"Peter Gade Jensen" <rhazn@hillbilly.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus Agnoletti" <ultra@XXXmailme.dk> wrote in message
> nyeste
>
> Hehe.. kunne aldrig drømme om at installere SuSE.... Hellere

tror lige du skal forklare hvorfor du ikke vil ha suse ?
- jeg syns da det er ganske ok fedt system!

--
Mickey

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 01-03-01 17:35

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> wrote in message
> tror lige du skal forklare hvorfor du ikke vil ha suse ?
> - jeg syns da det er ganske ok fedt system!

Nu har jeg kun haft installeret SuSE en gang, men jeg var ikke videre glad
for det. Var i forhold til den dist jeg brugte før(RH) et helvede at finde
rundt i når man ikke er kender det! Så det røg hurtigt igen! Men fornyligt
har jeg så udskiftet RH med Debian da jeg godt kan lide debians
pakkehåndtering med programmet apt-get som er en hel del bedre til at styre
pakkerne end redhat og så er der jo osse den dejlige funktion der gør at
apt-get istedet for at hente pakken fra CD'en henter den nyeste direkte fra
sunsite's eller debian's ftp!
Og så selvfølgelig muligheden for at stoppe installationen af Debian efter
installation af base system så man ikke har brugt mere end cirka 70mb og
derefter efterhånden som man får brug for det inst. det nødvendige istedet
for at man inst. 100 unødvendige pakker..

mvh
Peter Gade

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-03-01 12:06

Hej Peter og I andre!

Peter Gade Jensen wrote:

> Hehe.. kunne aldrig drømme om at installere SuSE.... Hellere
> Debian.... apt-get rewler.....
>
> mvh
> Peter Gade

Hvorfor det? Jeg har overvejet Debian, men så vidt jeg kan se, er den langt
vanskeligere at installere. Jeg er særligt bekymret over driversiden, idet
min maskine indeholder nogenlunde det nyeste (ATA/100, Matrox g450 und so
weiter) og debian.org fortæller intet om disse hardwareenheder.

mvh.
Martin

Fra : frank damgaard

Dato : 01-03-01 14:59

Martin Agersted Jarl <martin@jarl.dk> wrote:

> [...]
> min maskine indeholder nogenlunde det nyeste (ATA/100, Matrox g450 und so
> weiter) og debian.org fortæller intet om disse hardwareenheder.

Driver er blot et spørgsmål at selv oversætte kernen .
Det kan selvfølgelig give et problem hvis harddisk-controller
(eller installations til/fra) kræver en ny driver der ikke er med
i standard debian installationen.

Matrox g450 er Xfree86 , se http://www.xfree86.org for support
at kortet i den medfølgende XFree86 til den aktuelle debian.
(ellers må man finde en nyere Xfree86)

Men vil man have noget i stil med windows uden at lære noget
så er nogle af de andre distributioner måske lettere
(Mandrake, Corel, SuSe, EasyLinux?,....)

Men min egen hjemmeserver har nu kørt Debian siden Debian 0.9
og er blot opgraderet igennem tiderne (ingen nyinstallation!).
og bundkort og harddisk er flyttet/skiftet nogle gange....
--
Frank Damgaard

Fra : Søren Emig

Dato : 04-03-01 11:25

> Men min egen hjemmeserver har nu kørt Debian siden Debian 0.9
> og er blot opgraderet igennem tiderne (ingen nyinstallation!).
> og bundkort og harddisk er flyttet/skiftet nogle gange....

Det kan da ikke have været let! Jeg prøvede at opgradere til testing
(woody), og det gik ikke videre godt. Det kan dog være at jeg gør noget
forkert.

1. Indsætter linie i apt-source
2. apt-get update
3. apt-get distupgrade

Er det rigtigt?

/Søren

Fra : Thomas Schulz

Dato : 01-03-01 11:26

> [...]
men
> selve operativsystemet er efte rmin bedste overbevisning det samme.

Jeg ville lige sige tak, jeg havde "længe" gået og spekuleret over, hvad
forskellene mons tro var :)

Thomas