Pit/Amstaff tv2
Fra : Punish the deed not ~

Dato : 05-11-02 14:47

Hej NG.Er jeg den eneste der - efter at have set TV2's Station2 -
mener at DKK da
har et alvorligt troværdighedsproblem når man bare kan reg. Pit Bull
Terriere som Am. Staff's ?
Eller er det mig der har misforstået noget, er det samme race bare
hvor Pit
Bull's tydligvis har en hjerneskade ?

.............................Jeg svarer i en ny tråd på dette indlæg

Ingen hunde har hjerneskade !jeg gætter mig til at du aldrig har mødt
en rigtig PitBull som var ordentligt opdraget,hvis du havde mødt en så
ville du vide at det er utroligt kærlige hunde overfor mennesker.
lagde du ikke mærke til hvor glade hundene var selv da politiet kom på
besøg ? de logrede med halen ,og var glade. De eneste der har
hjerneskade er dem der blindt tror på alt hvad ekstrabladet skriver !
Og selvfølgelig er der mennesker med hjerneskader der opdrager disse
hunde forkert men ,ALLE hunde kan opdrages forkert !Pit Bull Terrieren
/ Amstaffen er gode og kærlige familiehunde hvis de bliver opdraget
normalt , med konsekvents og kærlighed .

Og hvad DKK angår så mener jeg ikke at de har noget
troværdighedsproblem , de tænker åbenbart selvstændigt og lader sig
ikke rive med af en stemning i befolkningen pga nogle avisoverskrifter
.. De er jo ikke dumme de ved godt at forskellen på de 2-3 racer er
svær at bedømme , måske er det tiden hvor man kan kalde en spade for
en spade ,en skovl for en skovl,løsrive os fra avisernes
skræmmebilleder , og forstå at Pit ikke er et skændsord men navnet på
en hunderace der er lige så god som alle andre racer. men vigtigst af
alt så ved de også at det er _ejeren_der danner hunden , det er
ejerens skyld hvis hunden opfører sig forkert og ikke hundens! hunden
gør blot som den får besked på og bliver opdraget til !

Og denne holdning som DKK og Den danske dyrlægeforening, har haft hele
tiden , respekterer jeg dem meget for . Flere af de andre klubber
herhjemme har ladet sig rive med af stemningen .

Man forbyder jo heller ikke franskbrødsknive fordi en enkelt mand
dræber en anden mand med sådan en vel , langt de fleste danskere
bruger kun franskbrødskniven til at skære brød med . Ligesom langt de
fleste danskere kun bruger deres kamphunde som kæledyr.

Og endelig konklusionen på station2 i går der kom fra politiet var at
de ville have ophævet forbudet imod Pit Bull Terriere , men i stedet
for have det gjort nemmere at tage farlige hunde fra folk uanset
hvilken race det måtte være . Og det begynder jo at ligne noget der
hedder ligestilling , retfærdighed . Straf de skyldige og ikke alle os
andre , Punish the deed not the breed Straf alle
psykopaterne/dyreplagerne ovre i voldsmosen og alle de andre steder
det foregår, dem der bruger disse hunde som våben spærer dem inde i
kælderrum 23timer i døgnet , straf de krimminelle og ikke os andre der
bare holder af vores hunde og er ansvarlige . jeg glæder mig til at
lovforslaget kommer op . Uden at forvente for meget virker det som om
at politikkerne og politiet er kommet til fornuft , og det er da noget
at tage hatten af for mener jeg . Uden dyrlægeforeningen og DKK havde
det måske ikke gået , så dem sender jeg en stille tak til selv om de
nok ikke hører mig.

Måske kommer der en dag hvor alle danskere forstår at hunden bliver
til det man opdrager den til.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-02 15:06

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> wrote in message
> [...]
> / Amstaffen er gode og kærlige familiehunde hvis de bliver opdraget
> normalt , med konsekvents og kærlighed .

Nej jeg har aldrig mødt en rigtig Pit Bull. Er der forskel på Pit Bull's og
Am. Staff's ?
Du har ret, dem med hjerneskaderne er dem som man så "lege" med deres hunde.
Men kan det virkelig passe at den samme hund:

1) kan, hvis Brian fra Voldsmose opdrager den blive til en dræbermaskine og
2) hvis en med forstand (Punish er det så dig ?) opdrager den bliver den til
sød familiehund ?

> [...]
> at tage hatten af for mener jeg . Uden dyrlægeforeningen og DKK havde
> det måske ikke gået , så dem sender jeg en stille tak til selv om de

Du har ret.

> Måske kommer der en dag hvor alle danskere forstår at hunden bliver
> til det man opdrager den til.

jeg gentager lige mig selv her:

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Pia J

Dato : 05-11-02 15:47

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message
news:3dc7d032$0> Men kan det virkelig passe at den samme hund:

> [...]
og
> 2) hvis en med forstand (Punish er det så dig ?) opdrager den bliver den

Det passer for schæfere, rottweilere, dobermann osv. - hvorfor ikke for
amstaff?

:Pia

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 05-11-02 16:13

> [...]
>Du har ret, dem med hjerneskaderne er dem som man så "lege" med deres hunde.
>Men kan det virkelig passe at den samme hund:

,,,,,,er det nu også så vigtigt at gå op i om det er den samme hund ?
hvis selv politiet erkender at det ikke er racen men ejeren der har
ansvaret . Men det har jo hele tiden været et ømtåeligt emne ,pga
avisernes hets imod kamphunde, men det er vist ved at være tiden hvor
man offentligt kan tale om det , med øjet kan det være svært at se
forskel på racerne American Pit Bull Terrier , American Staffordshire
Terrier , Staffordshire Bull Terrier. En stor Sbt ligner en lille
Pit/amstaf , og Pit og Amstaf ligner hinanden , de ligner hinanden
selv om der er forskelle på racerne . Faktisk er Pitbull ikke
betegenlsen på en vis race men på en vis type hund , nemlig en hund
der før i tiden blev brugt til at kæmpe i en pit med , en kamphund!det
kan virke kompliceret men hvis du er interseret i at vide hvordan det
hænger sammen er her et link og hvis du læser det hele vil du forstå
racerne bedre .

http://www.pbrc.net/faq.html

>1) kan, hvis Brian fra Voldsmose opdrager den blive til en dræbermaskine og
>2) hvis en med forstand (Punish er det så dig ?) opdrager den bliver den til
>sød familiehund ?

JA jeg kan love dig for at der er en verden til forskel på hundene !

1: Muhamad fra voldsmose stjæler sin hund på en gård i jylland lukker
den inde i sit kælderrum pga at forældrene er fuldt troende muslimer
og mener at hunde generelt er urene dyr , og derfor aldrig ville have
dem i lejligheden , også pga at der ikke må være hunde i det sociale
boligbebyggeri.Hundene har været lukket inde i kælderrummene i op til
23 timer i døgnet , fodret med kaninunger de har stjålet fra den
lokale børnehave, og resten af tiden bliver de brugt til at angribe
mennesker Muhamad ikke kan lide .
"og dette har intet med racisme at gøre det er taget fra
politiraporterne fra aviserne"

2: Min hund jeg har givet 8000kr for, der hver dag får lov til at lege
med alle de børn han møder på den lokale legeplads/græsplæne får
førstekvalitetsmad rigeligt med motion i skoven og på stranden på
gaden , der bliver leget med ham herhjemme og han sover snude imod
næse i sofaen med mig min kæreste eller mine gæster, som er glad for
alle mennesker han møder osv .

Og jeg kunne give dig flere eksempler på tabere der opdrager deres
hunde med tæsk og forkert indstilling folk der vil bruge deres hund
som potensforlænger og våben .

Og eksempler på børnefamilier der elsker deres kamphunde overalt på
jorden og børnene ligeså .

Så det burde vist være nok svar! det kommer ikke an på racen men på
ejeren .

Den eneste gang jeg har afleveret en hund på politistationen en jeg
fandt uden navneskilt på , kom der samtidig en mor med sin lille
datter for at hente deres hund der var stukket af , en Pit som
politimanden kom med, den for hen og slikkede datteren i ansigtet ,og
alle smilte. Der er mange positive historier om kamphunde , man hører
dem bare ikke i aviserne for det er der ikke læsere i ! der er flere
læsere i at skrive om en der blevet bidt af en kamphund der er blevet
opdraget forkert tævet osv . De gode historier skal du selv ud og
opleve hvis du tør stoppe op og snakke med dem der har hundene .

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-02 07:49

> [...]
> kan virke kompliceret men hvis du er interseret i at vide hvordan det
> hænger sammen er her et link og hvis du læser det hele vil du forstå

Meget int. link. Specielt er det meget sjovt det der står i venstre side med
20 grunde til at hunde ikke kan bruge computere. Der står en masse god
information. De beskriver bl.a. ét kendetegn som kan være med til at afgøre
om der er tale om en Am.Staff eller en Pit Bull:
citat:
A red nosed AmStaff is very rare. Red noses are considered a fault with the
AST breed and this physical trait has been bred out of most Amstaff lines.
Red nose dogs are very common with the APBT breed though. This may help you
differentiate both breeds. If the dog has a red nose, it is "probably" of
APBT lineage - not an AmStaff.

citat slut.
Det vil sige at har hunden en rød næse er deer stor sandsynlighed for at der
er en pit bull terrier.

> [...]
> jorden og børnene ligeså .
>
> Så det burde vist være nok svar! det kommer ikke an på racen men på

Jeg vil give dig ret, og det beviser da også at det du kalder dig passer
meget godt:
at man skal straffe gerningen og ikke racen.

Jeg ser også helt at forbuddet af specifikke racer ophæves, og så kommer der
generelle regler for farlige hunde.
En Schæfer eller Dobbermann kan være mindst lige så farlig som en Pit Bull.
Og med 4 års hård træning kan vel selv min Flatcoat Retriever bliver en
dræbermaskine

> [...]
> opdraget forkert tævet osv . De gode historier skal du selv ud og
> opleve hvis du tør stoppe op og snakke med dem der har hundene .

Jeg har faktisk aldrig mødt hverken Pit Bulls, Amstaff's eller Staff. Bull
Terriere, så jeg har ikke noget personligt imod racerne overhovedet. Jeg er
selvfølgelig farvet af nyhederne, hvor en historie om et lille barn dræbt i
Tyskland selvfølgelig gør indtryk. Men på den anden side er mediernes
dækning ikke som man kunne ønske. Hvis de i Station 2 kun havde havde vist
din hund (undskyld jeg bringer den på banen så kort tid efter dens død)
eller andre familiehunde og udeladt "kampscenerne" ville indslaget jo have
været helt anderledes. Så havde man set de søde sider af hundene, men så
havde historien om dræberhunde været væk, og der var ikke "solgt så mange
billetter".

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 06-11-02 09:40

> [...]
>
>citat slut.
>Det vil sige at har hunden en rød næse er deer stor sandsynlighed for at der

,,,,,,,,,,,,,,,ja hvis man kan kende en rednose som vist er meget
eftertragtet, og vist også sværere og dyrere at få fat i så er det
klart en pit, men der findes også Amstaffs med røde næser som ikke har
noget at gøre med rednose-linien, jeg ser det mere som den samme race
alle sammen, men med forskellige avlslinier inden for den samme "race"
for man kan være heldig eller uheldig at få en amstaf der er rolig
over for andre hunde som voksen og du kan få en der vil slås med alle
hunde den møder, og det kommer helt klart an på dens avlslinier. Og
netop derfor mener jeg at det er meget vigtigt altid at få begge
forældrehunde at se når man køber sådan en race så man ved hvad man
går ind til.

> [...]
>Og med 4 års hård træning kan vel selv min Flatcoat Retriever bliver en

,,,,,,,,,,,,,,,Ja det bliver sku dejligt at der kommer ligestilling
HURRA for lene espersen, politiet, DKK og dyrlægeforeningen fristes
jeg til at sige endelig kommer der noget fornuft over politikkerne
..

> [...]
>selvfølgelig farvet af nyhederne, hvor en historie om et lille barn dræbt i
>Tyskland selvfølgelig gør indtryk. Men på den anden side er mediernes

,,,,,,,,,,,,,,,,,,nej det giver jeg dig ret i , og et godt eksempel på
det er at da de 2 pitbulls bed et barn ihjel i tyskland ,senere under
obdoktion af hundene blev der fundet narkotika i mavesækken på hundene
som iøvrigt var ejet af en krimminel mand , som havde mundkurvspåbud
og snorpåbud som han ikke overholdte, da fik det den betydning i
tyskland at alle bullracer "engelske/amerikanske racer" blev forbudt i
hele landet og der blev startet en hetz imod disse hunde og ejere der
kunne minde om dogholacaust som det blev/bliver kaldt.

Men tidligere i år blev et 6 årigt barn bidt ihjel af 2 rotweilere da
en familiemor gik tur med drengen og de 2 hunde , det blev kun nævnt
en gang i pressen herhjemme , og det fik INGEN konsekvenser for
rotweilerracen" tysk-race " ingen konsekvenser overhovedet i tyskland.

Og vi kan jo godt blive enige om at det er lige frygteligt om et barn
bliver bidt ihjel af 2 Pitbull eller af 2 rotweilere ik . Men medierne
og politikerne bestemmer åbenbart hvad der er værst og flest stemmer i
at forbyde eller ikke at forbyde i tyskland , jeg er glad for at deres
hetz imod bull-racerne ikke er nået nord for deres grænse.

> [...]
>havde historien om dræberhunde været væk, og der var ikke "solgt så mange

,,,,,,,,,,,,,,enig , men i går aftes viste tv2 faktisk en sympatisk
mand med sine Pitbulls , han havde vist et godt job og boede da i et
pænt hus og var bare glad for sine hunde , og træt af at blive
beskyldt for at have dem som potensforlængere . Det var et godt
indslag , det kom lidt bag på mig at tv2 også kunne sende positive
ting om hundene , men det er jo dejligt .

Og det gør ikke noget at du nævner min gamle hund , det er ved at
komme lidt på afstand nu. Desuden har jeg fået en lille ny hvalp
,nogen skulle jo have glæde af alt det legetøj der lå og flød

Fra : Søren Houlberg

Dato : 05-11-02 17:49

Hej Christian!

Ja - de legede faktisk med hundene - en god og givtig leg som gør hunden
mere afbalanceret og hundens forhold til ejeren endnu bedre....

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Freedom

Dato : 05-11-02 16:05

> Hej NG.Er jeg den eneste der - efter at have set TV2's Station2 -
> mener at DKK da
> har et alvorligt troværdighedsproblem når man bare kan reg. Pit Bull
> Terriere som Am. Staff's ?

Det gør de heller ikke, hvis du ser i USA så er der mange som reg. deres
hunde som både Pit og AMSTAF!!!!

DKK reg. hunden som den kommer til DK.

> Eller er det mig der har misforstået noget, er det samme race bare
> hvor Pit
> Bull's tydligvis har en hjerneskade ?

Nogle opdrætter ??!!??!! i USA avler på begge racer og bruger den ene i den
anden gren af deres avl, de største bliver reg som pit! Dem med for meget
hvidt som pit!!!

Se dette har jeg fra nogle opdrætter i USA som opdrætter disse racer!

Iben

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 05-11-02 16:35

Kære Gruppe

Det er allerede blevet sagt meget fornuftigt i denne streng, og jeg vil derfor
blot supplere ved
at sige at de store hunde (her tænker jeg på selvtillid og vilje - i mindre
grad fysisk fremtoning) alle bliver psykotiske dræbere hvis de mishandles som
beskrevet, men de kan blive omtrent lige så farlige hvis et inkonsekvent individ
uden forståelse for hunde erhverver sig en hund og på ingen måder sætter grænser
for dens gøren og laden, undlader
at socialisere den i en tidlig alder, osv. Pointen er blot at hunde ikke
nødvendigvis bliver forkert afrettet af ond vilje - der kan også være andre
grunde. Man hører naturligvis oftest om de ”onde viljer” fordi det netop er guf
for de underlødige aviser, men der er ingen grund til at tro at det andet ikke
finder sted i samme grad.
Mvh
Kim

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 05-11-02 18:04

On Tue, 05 Nov 2002 16:35:26 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:
> [...]
>for de underlødige aviser, men der er ingen grund til at tro at det andet ikke

Jeg er helt enig ! og netop derfor syntes jeg at det er vigtigt at
folk der køber en Amstaf/PitBull ved eller får at vide at det altså er
en kamphund , så de kan sætte sig ordentligt ind i hvilken race det er
de har købt . De skal vide at en Amstaf kan være, og ofte er det samme
som en Pit , og at hunden skal opdrages på en lidt anden måde end hvis
det var en labrador , man kan ikke bare regne med at man kan slippe
den løs i parken når den er voksen , for så rissikerer man altså at
den afliver en anden hund , og at der er stor forskel på agresivitet
overfor mennesker og hunde, set fra en hunds øjne . Alle disse ting og
flere til, skal man sætte sig ind i inden man anskaffer sig sådan en
hund hvis man vil være en ansvarlig hundeejer med sådan en race .
Måske kan det lade sig gøre nu hvis PitBullTerrieren bliver
lovliggjort igen , for kun ved at sætte sig ind i
PitBullens/Staffordshire Bull Terrierens historie kan man forstå en
Amstafs historie fuldt ud mener jeg. De er alle kamphunde og man skal
altså være lidt mere på vagt over for andre hunde når man går med en
kamphund. man har et ansvar overfor at de andre hunde ikke kommer til
skade osv . Jeg har bla mødt mange hundeejere med hanhunde der har
sagt :de plejer selv at finde ud af det : Men en kamphund finder også
ud af det, men på sin egen måde som er lidt mere brutal end hvis 2
schæfere skulle finde ud af det, så jeg plejede at sige at de skulle
kalde på deres hund og gentog mig selv til det skete , nogle troede at
jeg var pyldret over for min hund , men i virkligheden var det deres
hunde jeg passede på . Der er mange ting man skal sætte sig ind i , og
hvis man gør det så kan man sagtens være ansvarlig hundeejer med en
kamphund .

Det værste er når man møder et ungt par eller en ung fyr , der bare
smiler sødt når deres lille Pithvalp knurer og hidser sig op i leg med
andre hunde , de ved ikke hvad det er at de giver den lov til , og de
ved ikke hvor store problemer de kan få når hunden er voksen og møder
andre hunde .

Jeg har enda været ude for mennesker der hårdnakket påstår at deres
Amstaf ikke er en kamphunderace "så ryster jeg på hovedet inde i mig
selv" og prøver at forklare .

Det mindste man kunne forlange af alle hundeejere er da at de sætter
sig lidt ind i racens historie og går op i lidt opdragelse , det ville
både hundene og ejerene være bedre tjent med.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-02 07:54

> On Tue, 05 Nov 2002 16:35:26 +0100, Kim Vestergaard Hornbech
> <kvho97@hum.auc.dk> wrotd:
> Kære Gruppe

Snip en masse fornuftigt

> Det mindste man kunne forlange af alle hundeejere er da at de sætter
> sig lidt ind i racens historie og går op i lidt opdragelse , det ville
> både hundene og ejerene være bedre tjent med.

Jeg vil bare sige at jeg er 100% enig med dig, det er altid rart at læse
dine indlæg. Selv om man også nogle gange kan være unenig med dig synes jeg
altid det er gode indlæg.
Du har i hvert fald sat dig godt ind i racen, og det er meget prisværdigt.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-11-02 11:05

Kære Straf gerningen, ikke racen

Det mindste er naturligvis at sætte sig ind i hvad det er for en hund man har planer
om at anskaffe sig og det gælder for så vidt alle racer. Jeg har mange gange set
specielt ældre mennesker gå med deres små psykopater - hunden som aldrig har mødt et
eneste forbud - kun evig anerkendelse af deres gøren. Man kan så retfærdigvis sige at
de er så små at de næsten ingen skade kan gøre, men principelt er problemet jo det
samme.

Fra : Sander s

Dato : 06-11-02 11:21

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
retfærdigvis sige at
> de er så små at de næsten ingen skade kan gøre, men principelt er

Mange af de mennesker du beskriver, er også gået over, i større hunderacer.
Jeg blev bidt af en Irsk ulvehund, som havde sådan en ejer.
En lille hunderace, der ikke er opdraget, kan såmen også gøre skade nok, i
hvert fald på et barn.
Der er heldigvis også mange, som sætter sig ind i racen, før anskaffelsen.

Mvh. www.tjekmig.dk