Samme Home-directory på to adskilte net/do~
Fra : Lars Kvorning

Dato : 28-02-01 17:25

Hej NG!

Jeg arbejder på en efterskole, hvor vi skal have koblet elevernes egne
maskiner på netværk. Dvs. der skal være net-stik på elevværelserne. Primært
for Internet-adgang, men også for at de kan komme til deres eget
hjemme-bibliotek på skolens NT4.0-server.
Problemet er bare, at det er det ENESTE de må få adgang til på serveren!
Så kan man selvfølgelig oprette to bruger til hver elev: En de skal bruge på
skolens maskiner - og en de skal bruge på deres egen maskine. Men hvad
forhindrer dem i at bruge den "skole-adgangen" på deres egen maskine?

Kan det lade sig gøre? Og evt. hvordan?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Lars Kvorning

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 28-02-01 17:40

Hej Lars

"Lars Kvorning" <lars@kvorningnet.dk> skrev i en meddelelse news:RD9n6.2436$KX2.173407@news000.worldonline.dk...
> [...]
> for Internet-adgang, men også for at de kan komme til deres eget
> hjemme-bibliotek på skolens NT4.0-server.

Det er ikke noget problem, der er vel sat rettigheder på filsystemet.
Hvilket OS skal elevmaskinerne køre ?

> Problemet er bare, at det er det ENESTE de må få adgang til på serveren!

Hvis de ikke har rettigheder til endet, kan de ikke se andet.

> Så kan man selvfølgelig oprette to bruger til hver elev: En de skal bruge på
> skolens maskiner - og en de skal bruge på deres egen maskine. Men hvad
> forhindrer dem i at bruge den "skole-adgangen" på deres egen maskine?

Jeg ser ingen problemer i dette.
Eleverne logger på med deres logon og bliver authenticeret af serveren,
der derved giver dem adgang til deres hjemme-bibliotek (via login-script).
Hvis rettighederne er sat op til at de ikke har rettigheder til at se andet,
kan de jo ikke se andet, uanset om måtte prøve at connecte sig til andre
shares, på serveren.

På deres egen maskine skal de vel have de fulde retigheder.
Eller overser jeg noget ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Lars Kvorning

Dato : 28-02-01 21:03

Hej Bjarne!

Tak for dit svar... Jeg har vist ikke været helt så præcis i min forklaring.

På skolens NT4-server, skal eleverne have adgang til områder med programmer
og andet fælles. Men det må de som sagt ikke have når de sidder ved deres
egne maskiner på værelserne. Her er det kun deres hjemme-biblitotek, de må
have adgang til.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 01-03-01 14:40

Hej Lars

"Lars Kvorning" <lars@kvorningnet.dk> skrev i en meddelelse news:aQcn6.3539$Fn5.202369@news010.worldonline.dk...
> [...]
> egne maskiner på værelserne. Her er det kun deres hjemme-biblitotek, de må

Kan (skal) der kun differentieres på hvor der logges på fra, eller
kan man også skelne imellem hvornår der logges på ?

Man kan forestille sig to login pr. elev, men hvor den ene kun er
aktiv i dagtimerne, ma-fr. Eller kun tillader logon fra en bestemt PC.

Kan det bruges ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 28-02-01 21:35

Måske kan du styre det med adgang på bestemte tidspunkter. de er vel altid
på deres værelser om aftenen eller ??

Fra : Lars Kvorning

Dato : 01-03-01 18:05

"Jan Damkjær Dahl" <jpd@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Måske kan du styre det med adgang på bestemte tidspunkter. de er vel altid
> på deres værelser om aftenen eller ??

De er sådan set også ofte på værelset om dagen. Netværket stilles til
rådighed for eleven, for så har skolen flere computere til rådighed for
eleverne.

Fra : N/A

Dato : 01-03-01 18:04

Fra : Lars Kvorning

Dato : 01-03-01 18:04

"JBH" <jbh@dsias.dk> skrev i en meddelelse news:3a9e425c$1@195.54.87.110...
> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du siger.. Det er muligt at
lave
> et check hvor man logger på fra, det kan evt. gøres via
> loginscriptet.(afhængig af hvilken type script du anvender). Det kan vist
> også gøres i brugerstyring for domænet.

Hvis man i login-scriptet laver tjek på hvor der logges på, laver det kun
ændringer på de drev som "mappes". Det forhindrer ikke eleven i at gå i
"Andre Computere" eller direkte skrive f.eks. \\server\harddisk

> Har eleverne adgang til mere når de er logget på skolens computere, end de
> skal have når de "kommer hjem" på deres egne? Ellers er det ligemeget.

Ja, de skal habe adgang til bla. et område med progammer.

> Generrelt er det ikke en god ide med flere logins til samme bruger efter
min
> mening.

Ja, det mener jeg også! Det er jo smart: Når de ændrer deres password det
ene sted - gør de det også det andet sted.

Fra : Hanne Hansen

Dato : 02-03-01 23:20

Hej "Lars Kvorning"
> [...]

> skolens maskiner - og en de skal bruge på deres egen maskine. Men hvad
> forhindrer dem i at bruge den "skole-adgangen" på deres egen maskine?

Der er mulighed for at begrænse en brugers adgang, således at denne bruger
kun kan bruge bestemte arbejdsstationer. Find fanebladet i brugerprofilen
(User Manager) og indtast navnet på den arbejdsstation hvorfra eleven kun må
connecte med sin "hjemme"-konto.

------
Mvh. Hanne
fjern _nojunk fra min mailadresse ved direkte svar
------

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 03-03-01 00:42

Hej Hanne

"Hanne Hansen" <hkh_nojunk@image.dk> skrev i en meddelelse news:97p6h5$h8k$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> (User Manager) og indtast navnet på den arbejdsstation hvorfra eleven kun må

Jeg har bare svært ved at se hvorledes det skulle kunne lade sig gøre at sikre sig
100%. Hvad forhindrer eleven i selv at lave en NETUSE \\Server\Gruppeshare
selvom han kun får tildelt \\Server\HjemmeDrev via sit loginscript.

Har du nogen gode ideer til det ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Lars Kvorning

Dato : 03-03-01 16:32

Hej i gruppen...

Jeg kan efterhånden forstå, at det bliver noget møj sådan umiddelbart at
lave.

Men så spekulerer jeg på om det er muligt at sætte en ny server op på
elev-netværket og så lade DEN "mappe" hjemmebiblioteket på skole-serveren -
som så eleverne "mapper" fra deres maskine på værelset. Man kan så, i
f.eks.en bridge, sørge for at kun serverens IP-nummer må kontakte
skole-serveren.

Ved at begrænse adgangen fra det ene netværk, så kan eleven i hvert fald
ikke "kontakte" skole-serveren direkte.
Måske elev-serveren også kan hente brugere og password fra skole-serveren?!

Er det nogle, der kan følge min tankegang? Og måske også hjælpe mig lidt
længere med den tanke?!

Hilsen Lars Kvorning

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 03-03-01 20:16

In article <S78o6.3736$fK3.162309@news000.worldonline.dk>, "Lars Kvorning" <lars@kvorningnet.dk> writes:

> [...]
LK> elev-serveren også kan hente brugere og password fra
LK> skole-serveren?!

LK> Er det nogle, der kan følge min tankegang? Og måske også

Jeps. Nu er jeg ikke nok inde i WinNT til at ville kalde mig noget der
bare ligner en autoritet på området. Jeg ved at man med Samba på en
Unix-box kan restringere adgangen til shares på baggrund af
IP-adresse.

En opsætning kunne så være:
Alle shares: Adgang fra IP-adresser i EDB-lokalet.
Brugerens share: Adgang fra IP-adresser på elevernes værelser.

Dernæst skal man naturligvis sikre sig mod at eleverne kan sætte deres
maskine til en IP-adresse fra EDB-lokalet. Det kan fx gøres ved at
udstyre serveren med to netkort og have de to net på hver sin streng.

Med ovenstående siger jeg (naturligvis) ikke at du skal skifte
servertype, men blot en ide til hvad du kan spørge en NT-guru om i
news:dk.edb.system.ms-windows.server. Det bør(?) være muligt at lave
noget lignende under NT.

Knus
   Regnar

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-03-01 21:17

Lars Kvorning wrote:

> Problemet er bare, at det er det ENESTE de må få adgang til på serveren!

Er det nu også fornuftigt

Jeg har lavet et par landbrugskoleopsætninger, og der lå snitfladen
lidt anderledes.
Hver elev fik en logon ident ved start, der gav adgang til et hjemme-
bibliotek, og skolens minimumsadgang, -internet, printere med videre,
fra alle maskiner med sin egen ident,

når et kursus i et special emne var startet, fik alle elever her
yderligere adgang til at hente alle programmer, -data m.v. fra denne
del af serveren, "lidt" automatiseret, da det var kursus leder, der
gav adgang , ved hjælp af ny logon ident.

Elever er der jo ikke så længe, så skal de logge på med tre - fire
nye identer har ikke været et problem, og så skiftes "grundstrukturen"
i logon identen for hvert hold.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy