Maling af motorbåd.
Fra : kr

Dato : 05-11-02 13:18

Hej, jeg vil bare høre om der er noget til hinder for at man maler sin båd
om vinteren ?. Jeg mener, tørrer malingen ikke eller hvad ?
Bedste hilsner

kat2@mail.tele.dk

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 05-11-02 15:27

"kr" <kat2@mail.tele.dk> wrote in message news:aq8cqp$4ml$1@sunsite.dk...
> Hej, jeg vil bare høre om der er noget til hinder for at man maler sin båd
> om vinteren ?. Jeg mener, tørrer malingen ikke eller hvad ?

Det kommer an på malingen: men om vinteren kan man f.eks. komme ud for at
fugten ødelægger overfladen inden malingen hærder, eller at
hærdningsreaktionen (med 2-komponents malinger) går i stå. Malingen som
regel ofte tykkere og sværere at påfør ordentligt når den køles ned.

De fleste malingtyper har anbefalinger angående fugt og varme, og jeg vil
skyde på at du bliver nødt til at vente indtil sommeren eller male den
indendørs.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-02 16:17

"kr" <kat2@mail.tele.dk> skrev

> Hej, jeg vil bare høre om der er noget til hinder for at man maler sin båd
> om vinteren ?. Jeg mener, tørrer malingen ikke eller hvad ?

Glem alt om at male om vinteren. Næsten alle malinger og laktyper i dag er
produceret med henblik på at blive påført ved en normaltemperatur på 20 gr.

For hver 10 gr. du er under den temperatur fordobler man tørre/hærdetiden.
Har man således en tørretid eller overmalingsinterval på f.eks. 24 timer, og
det kun er 5 gr. varmt får du en tørretid på 60 timer. I den tid når
malingen at blive ødelagt, dels af fugt og dels af skiftende temperaturer,
fordi malingen skiftesvis vil udvide sig og trække sig sammen.

Samtidig bliver malingen så træg pga. kulden, at det bliver næsten umuligt
at få den til at flyde ordentligt og dermed at få den til at bide sig fast.
Desuden ødelægger kulden også glansen i malingen. Du skal være opmærksom på,
at det emne, du vil male ofte er en del koldere end luften pga. vindens
afkølings effekt. Det betyder, at malingen får et kuldechok, når man påfører
den.

Men du kan jo starte med at klargøre båden. Blot skal du være forsigtig med
at slibe for meget, da ubeskyttede områder, hvor der er brugt spartelmasse
har en tendens til at suge fugt.

Claus

Fra : JøN

Dato : 06-11-02 00:28

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Du skal være opmærksom på,
> at det emne, du vil male ofte er en del koldere end luften pga. vindens
> afkølings effekt.

Vil du godt skære det ud i pap for mig. Jeg forstår det sådan, at du siger
"Hvis luftens temp. er 5 grader, så kan emnet godt være 2 grader pga
vindhastighed"
Hvis det er korrekt, så skal de jyske fysikbøger skrives om.

JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-02 03:11

> [...]
> vindhastighed"
> Hvis det er korrekt, så skal de jyske fysikbøger skrives om.

Akkurat som et emne kan akkumulere varme, så kan det også akkumulere kulde.
Et motorbådsskrog eller en hvilken som helst anden metalgenstand kan ofte
være koldere end den omkringliggende luft. Emnet er meget længere tid om at
ændre temperatur, selv om luftens temperatur ændrer sig. Bl.a. pga.
windchillfaktoren, som gør, at kulde mærkes meget værre, hvis det blæser
meget, et fænomen som du vel også kender, hvis du har sejlet meget om
vinteren. F.eks er faren for overisning altid større, når det blæser end
hvis det er vindstille...

Hvorfor tror du mon, at man fryser mere, når det blæser? Søg evt. på google
hvis du vil vide mere om windchillfactor...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Hans Olsen

Dato : 06-11-02 08:40

Hej
og samme princip som i de billige køetasker - vinden fra blæseren køler,
også
lige så i en PC blæser på CPUen osv osv

MVH
Hans Olsen

Fra : Aksel

Dato : 06-11-02 10:08

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Jeg holder mig normalt for god til at blande mig i den her slags
diskussioner, men jeg tror nu ikke at det kun er jyske lærebøger der skal
skrives om hvis det forholder sig sådan.

> Akkurat som et emne kan akkumulere varme, så kan det også akkumulere
kulde.

Mjøh...

> Et motorbådsskrog eller en hvilken som helst anden metalgenstand kan ofte
> være koldere end den omkringliggende luft.

Hvis lufttemperaturen stiger, ja.

Når metalgenstande (og til dels glasfiberskrog) føles koldere end den
omgivende luft, så er det fordi metal (og glasfiber) har en større specifik
varmekapacitet end luft. De leder bedre/hurtigere varmen væk fra hånden
(eller hvad det nu er) end luft gør. Det er derfor at kobber (eller sølv) er
bedre at lave køleplader af end f.eks. aluminium (større specifik
varmekapacitet).

> Emnet er meget længere tid om at
> ændre temperatur, selv om luftens temperatur ændrer sig.

Emnet har varmekapacitet, og luften er ikke god til at lede varmen væk.

> Bl.a. pga.
> windchillfaktoren, som gør, at kulde mærkes meget værre, hvis det blæser
> meget, et fænomen som du vel også kender, hvis du har sejlet meget om
> vinteren.

Vindens kølende effekt kan også mærkes om sommeren - ihvertfald den danske
sommer :)

> F.eks er faren for overisning altid større, når det blæser end
> hvis det er vindstille...

Ordet "underafkøling" bliver (mis)brugt i flere sammenhænge. Det bruges bla.
om det fænomen at vands temperatur kan bringes et par grader under
frysepunktet uden at fryse til is. Det er en ustabil tilstand og en grim
tilstand at befinde sig i med sin båd. Især når det blæser. Det er nok mest
fordi bølgerne bliver højere når det blæser.

"Underafkøling" bliver også brugt om en kropstemparatur under det normale.
Meget forvirrende.

> Hvorfor tror du mon, at man fryser mere, når det blæser?

Nejnej: når det blæser tager man mere tøj på fordi det er sværere at holde
varmen...

Varme emner/legemer nedkøles hurtigere til omgivelsernes lufttemperatur hvis
det blæser - men ikke under omgivelsernes temperatur. Man har en blæser på
CPU'en for at køle CPU'en og kan med en god blæser nå ned i nærheden af (et
par grader fra) lufttemperaturen i kabinettet. Vil man længere ned så skal
man have gang i noget freon og kompressorværk.

Jeg har et køleskab i køkkenet - ikke en vindtunnel.

> Søg evt. på google
> hvis du vil vide mere om windchillfactor...

Jeg søgte på chillfactor og windchillfactor og erfarede følgende:
- Der er et band der hedder Chillfactor!
- Der er lavet et program til Palm der hedder Windchillfactor!
- Jeg hører ikke til de mest tålmodige

--
Aksel

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-11-02 00:01

"Aksel" <aksel@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg søgte på chillfactor og windchillfactor og erfarede følgende:
> - Der er et band der hedder Chillfactor!
> - Der er lavet et program til Palm der hedder Windchillfactor!
> - Jeg hører ikke til de mest tålmodige

HAAAAA-HA
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : JøN

Dato : 07-11-02 02:07

Ja, nu må du undskylde Claus, men du blander for meget sammen. Det er da
rigtigt at det ikke overiser i vindstille, det gør det hellerikke om
sommeren i Dk. Men det er sagen uvedkommende.
Du påstod at når skibsskroget udsættes for vindpåvirkning, så synker
skrogets temp. til under omgivelsernes temp. Det påstår jeg er en forkert
antagelse.
Jeg har bygget skibe af forskellige materialer. Ingen af disse havde
følelser. Følelser er vel kun noget levende organismer har, og dem bygger vi
ikke skibe af i Jylland.
Jeg synes du er en flittig og god skribent der er parat til at rådgive dem
der trænger; men her er du smuttet for langt ud af tangenten, og for en Guru
som dig er det ikke godt, det kan medføre store misforståelser, se blot Hans
Olesens indlæg.
Jeg kan ikke nære mig for at lave en konklusion magen ved dem du laver. "Jeg
så min onkel lægge en lunken Øl ind i sit gaskøleskab, tænde for gasblusset
og et øjeblik efter var øllen dejlig kold. Nu har jeg en varm jernplade, jeg
vil have afkølet, så ind over gasblusset med den"
Forøvrigt har jeg læst til ingeniør på Sjælland, så jeg har set jeres
fysikbøger. De ligner de Jyske. Du vil kunne få god gavn af at læse en af
dem. Hvis du skal lære fysik ved at søge på google, så skal du nok regne med
at det tager det en rum tid inden du får Nobelprisen.

PS. Vær opmærksom på at der ingen redaktør er på nettet, så der er mange
"Løse" påstande der.
Opfat mit indlæg som et forsøg på at bringe en forkert påstand tilbage på
"sporet", det er ikke for at latterliggøre dig.

--
Jørgen Nielsen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 07-11-02 11:17

"JøN" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Ja, nu må du undskylde Claus, men du blander for meget sammen. Det er da
> rigtigt at det ikke overiser i vindstille, det gør det hellerikke om
> sommeren i Dk. Men det er sagen uvedkommende.

Uanset, så må man konstatere at selv om du varmer malingen op, falder den i
temperatur når den kommer i kontakt med et koldt skibsskrog.

Fra : JøN

Dato : 07-11-02 13:47

Jo det er sikkert sandt; men har det noget med vindafkøling at gøre???
JøN

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 07-11-02 14:18

> Jo det er sikkert sandt; men har det noget med vindafkøling at gøre???
> JøN
>
> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse

Sikkert ikke.

(forresten er det nemmere at se forløbet når du poster dine kommentarer
under de foregående.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-11-02 01:57

> [...]
> meget, et fænomen som du vel også kender, hvis du har sejlet meget om
> vinteren. F.eks er faren for overisning altid større, når det blæser end

Hejsa

Jeg errindre fra mine fysiktimer i gymnasiet, at det her med afkøling kun
forekom på fugtige legemer. Hvor meget de bliver afkølet afhænger af den
relative luftfugtighed og vindhastigheden.

Eks.: Hvis man skal have afkølet sin øl en lun sommerdag, men man ikke har
noget køleskab, tager man et viskestykke el.lign. og gør fugtig og vikler
rundt om øllen. Herefter stiller man øllen op i vinden. Nu vil
fordampningsvarmen, fra det vand der fordamper fra viskestykket, afkøle ens
øl. Temperaturen kan godt falde en hel del. Det kommer helt an på del
relative luftfugtighed og vindhastigheden over øllen med viskestykket.
Lavere luftfugtighed og højere vindhastighed giver koldere øl. Årsagen til
at det virker er, at det kræver energi før vandet kan fordampe, og da luften
ikke rummer lige så meget energi som øllen (varme), vil hovedparten af
energien blive suget fra øllen.
Havde vi ikke haft det fugtige viskestykke omkring øllen, og temperaturen på
øllen og luften var den samme, ville der ikke blive flyttet energi fra øllen
til luften.
Det der sker ved kølingen af CPU'en i en computer er, at kølepladen har mere
energi (er varmere) end omgivelsernne. Noget af den energi (varme) bliver
overført til luften, men luft har, som Aksel har nævnt, en mindre specifik
varmekapacitet og varmeledningsevne end kølepladen. Dvs. luften kan ikke
absorbere lige så meget energi og ej heller flytte det væk medmindre vi
sørger for at flytte den opvarmede luft væk. Det er her blæseren kommer ind
i billedet. Hvis man kan få kølet sin CPU så meget ned så dens temperatur
bliver den samme som omgivelserne, er der ikke basis for energioverførelse
mellem luft og køleplade. Vil vi have temperaturen længere ned end
omgivelserne, skal der "aktiv" køling til i form af fx. ovennævnte princip
med øllen.

Konklusionen er, der skal være en fugtig overflade før vinden kan afkøle
legemet til mindre end lufttemperaturen.

Når det gælder mennesker er princippet det samme som kølepladen. Vores krop
er som regel en del varmere end luften. Det vil sige vi øverfører hele tiden
energi til den luft der ligger helt op ad kroppen på os. Hvis den
omkringliggende luft ikke blev udskiftet (blæst væk) vil luftens temperatur
stille og roligt komme op omkring de 37 grader. Jo varmere luften bliver
(temperaturforskellen mindre) jo mindre energi bliver der flyttet.
Når det blæser bliver den omgivende luft hele tiden skiftet ud. Dvs.
temperaturforskellen vil hele tiden være stor og dermed vil der dermed blive
overført mere energi. Jo mere det blæser jo hurtigere bliver luften skiftet
ud og jo større bliver temperaturforskellen og dermed forsvinder kroppens
varme hurtigere og vi føler det er koldere end det i virkeligheden er.

Der findes en masse fine formler for det, men kan ikke lige finde min
fysikbog, så med mindre nogen insistere vil jeg ikke lede efter det!

Jeg håber du/I fik noget ud af min lange (og måske kluntede) forklaring.

- Lars

Fra : Aksel

Dato : 08-11-02 12:46

"Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Havde vi ikke haft det fugtige viskestykke omkring øllen, og temperaturen

> øllen og luften var den samme, ville der ikke blive flyttet energi fra

-- klip --

> Konklusionen er, der skal være en fugtig overflade før vinden kan afkøle
> legemet til mindre end lufttemperaturen.

-- klip --

Tak for forklaringen. Når man maler sin båd så får den jo en fugtig
overflade og det må jo så køle båden (især hvis malingen ikke er
tokomponent) til mindre end lufttemperatur...

Jeg har fået følgende uddybning omkring vandfordampningsnedkøling af øl fra
en sagkyndig (maskinmester):

I princippet vil kluden forsøge at opnå samme luftfugtighed som den
omgivende luft. Så længe der fordamper vand fra kludden, vil der blive
bortført energi. Samtidigt foregår der en varme/energiudligning, så
flaske/klud ved
konvektion forsøger at opnå samme temperatur som den omgivende luft.
Endelig vil der ved direkte varmestråling (sol og andre faste emner med
høj
temperatur) ske en energitilførsel.

Der er altså tale om to balancer, dels fugtighed og dels energi.

Hvis kluden løber tør, går energibalancen i 0, flasken antager
lufttemperatur (med mindre der er direkte varmestålingspåvirkning).

Jo lavere luftfugtighed, jo større temperaturdifferens kan der opnås
mellem
flaske og luft. Jo større luftskifte omkring kluden, jo større
fordampning,
men samtidigt så meget desto større konvektion.

Endelig påvirker lufttrykket begge balancer. Den relative luftfugtighed er
afhængig af trykket. Luftens massefylde, og dermed konvektionen er også
afhængig af trykket.

I min udredning havde jeg udeladt så væsentlige faktorer som fordampning og
stråling (og lufttryk og luftfugtighed osv.) og koncentreret mig om
konvektion. Dette og skiftet i fokus fra maling der tørrer til køling af øl
gør jo det hele meget mere interessant. Nu kunne jeg lide at vide hvor meget
(hvor kolde øl) man teoretisk kan opnå ad denne vej. Har det et eller andet
med dugpunktet at gøre og hvad er den optimale vindhastighed?

> Jeg håber du/I fik noget ud af min lange (og måske kluntede) forklaring.

Den var ikke spor kluntet men tværtimod meget anvendelig :)

--
Aksel

Fra : JøN

Dato : 08-11-02 14:27

Som grundregel siger man at et emne har 3 tilstandsformer (der er en 4
tilstand; men den udelades her), fast, flydende og luftformig (is, vand og
damp) hvis vi holder os til H2O.
Der skal tilføres varme (energi) for at is bliver til vand, og vand til
damp. Gå processen den anden vej, så afgives der varme. Altså hvis den våde
klud om øllen fryser til is, bliver din øl varm!!
Det udnyttes de steder, hvor appelsindyrkningen foregår, hvor det kan
forekomme frostgrader (appelsiner tåler ikke frost). Her er der plaseret
vandkar i appelsinlunden i håb om, at den varme der afgivrs ved vandets
tilstandsændring, er nok til at rede appelsinerne.

JøN

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-11-02 15:49

> Som grundregel siger man at et emne har 3 tilstandsformer (der er en 4
> tilstand; men den udelades her), fast, flydende og luftformig (is, vand og
> damp) hvis vi holder os til H2O.

Jeps og mens vandet er ved at skifte tilstand, vil temperaturen være
konstant indtil alt vandet har skiftet fra fx. fast til flydende (=0
grader).

> [...]
våde
> klud om øllen fryser til is, bliver din øl varm!!

Njar - ikke helt med mindre du kan få øllen til at suge energien til sig.
Kluden og øllen vil stort set have samme temperatur pga. den fysiske kontakt
og vands varmeledningsevne. Øllen vil altså også blive is kold. Den energi
der skal fjernes, skal væk via luften.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-11-02 16:10

"Aksel" <aksel@lazy.dk> wrote in message

> [...]
> overflade og det må jo så køle båden (især hvis malingen ikke er
> tokomponent) til mindre end lufttemperatur...

Man kan især mærke det hvis man får lidt sprit eller acetone el.lign på
fingrene.

> [...]

er
> afhængig af trykket. Luftens massefylde, og dermed konvektionen er også

Den relative luftfugtighed er også afhængig af lufttemperaturen. Varm luft
kan indeholde meget vand og kold luft lidt vand.
Hvis varmt luft med høj luftfugtighed bliver kølet ned, stiger den relative
luftfugtighed indtil dugpunktet - dvs. 100% relativ luftfugtighed. Her vil
vandet begynde at fortættes og falde ned som dug.

> [...]
andet
> med dugpunktet at gøre og hvad er den optimale vindhastighed?

Vi fik en tabel udleveret den gang i gymnasiet, men har ikke den fjerneste
anelse om hvor den er henne. Måske man kan finde noget på nette?

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-11-02 17:20

> [...]
>
> Vi fik en tabel udleveret den gang i gymnasiet, men har ikke den fjerneste
> anelse om hvor den er henne. Måske man kan finde noget på nette?

Jeps - har fundet noget der beskriver fænomenet. Der er også en figur der
viser hvilken temperaturdifference man kan opnår:
http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html/MASKINSN.1c.HTML
Der er i øvrigt noget der måske også kunne være interessant for især
træbådejere (har ikke selv læst = antagelse).

Hvis temperaturen en dag er ca. 20 grader og den relative luftfugtighed er
omkring 55% skulle det være muligt, teoretisk, at kunne nedkøle sin øl til
omkring 15 grader.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-11-02 17:21

"Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3dcbd3d4$0

> Man kan især mærke det hvis man får lidt sprit eller acetone el.lign på
> fingrene.

Det er nu ikke det samme. Det du nævner skyldes fordampningen. Når væsker og
flygtige væsker fordamper, stjæler de varmen fra omgivelserne. det er også
det, der sker med flasken, når vandet fordamper, bliver flasken kølet ned.
Det er akkurat samme princip i et køle skab, når kølevæsken kommer ud i
fordamperen køles den ned. Nå væsken så igen kommer til kondensatoren
kondenserer den og udvikler varme, altså den omvendte proces.

Denne tråd har udviklet sig noget. Jeg er hverken meteorolog eller ingenør,
men fastholder nu den påstand, jeg fremsatte. Når det blæser, kan emner
antage en anden temperatur. Ellers var der jo ingen ide i at stille sig
foran en ventilator, eksempelvis. Windchillfactor er temmelig væsentligt i
mange henseender, navnlig piloter skal være opmærksomme.

Mon ikke alle, som har kørt dieselvarebiler med tanken udenfor, kender det,
at hvis det fryser og bilen kører stærkt længe, så fryser olien i tanken,
forudsat den ikke er frostsikret. Dette er igen pga. windchill. Hvis man vil
se et skema over windchill kan det ses her:
http://www.atd.ucar.edu/homes/rilling/wc_table.html

Som man kan se, at hvis luften er 0 gr. og det blæser 10 m/s vil
kuldepåvirkningen være -15 gr.

Naturligvis kan en båd ikke føle noget, men hvis den mere eller mindre
konstant blive afkølet af vinden, så vil dens egen temperatur osse falde.
Præcis som det er med en blæser, der køler et betsemt emne. Læg også mærke
til, at folk, som færdes i arktiske områder er nødsaget til at beskytte
deres maskiner for vinden. Kulden i sig selv er ekstrem nok, men udsættes
maskinen yderligere for vindens påvirkning, bliver det endnu værre. Det var
det, som var min pointe..

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-11-02 17:34

> [...]
> fordamperen køles den ned. Nå væsken så igen kommer til kondensatoren
> kondenserer den og udvikler varme, altså den omvendte proces.

Både ja og nej - princippet i et køleskab er ændring af trykket:
http://www.howstuffworks.com/refrigerator2.htm

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-02 01:00

> [...]
> kondenserer den og udvikler varme, altså den omvendte proces.

> Både ja og nej - princippet i et køleskab er ændring af trykket:

Trykændringen får bl.a. processsen til at gentage sig i det uendelige, og
komprimeringen er samtidig med til at at sænke fordampningspunket (eller
hvad sådan noget nu hedder) . Hvor ser du, at ovenstående forklaring afviger
fra nedenstående, som er fra det link, du henviser til? (der skulle i
øvrigt have stået: "Når kælevæsken kommer ud i fordamperen, fordamper den og
omgivelserne køles ned", men det er smuttet i kampens hede)

"The basic idea behind a refrigerator is very simple: It uses the
evaporation of a liquid to absorb heat. You probably know that when you put
water on your skin it makes you feel cool. As the water evaporates, it
absorbs heat, creating that cool feeling. Rubbing alcohol feels even cooler
because it evaporates at a lower temperature. The liquid, or refrigerant,
used in a refrigerator evaporates at an extremely low temperature, so it can
create freezing temperatures inside the refrigerator. If you place your
refrigerator's refrigerant on your skin (not a good idea), it will freeze
your skin as it evaporates."

Claus

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 08-11-02 21:48

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
> "Lars Kristensen" <atctrl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

--- snip ---

> forudsat den ikke er frostsikret. Dette er igen pga. windchill. Hvis man
vil

Windchill får det til at *føles* meget kuldere, men mig bekendt kan den ikke
sænke en genstands temperatur til under vindens. Ellers vil det hele fryse
til når vinden blæser med en temperatur på 5 grader.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-02 01:04

> [...]
> sænke en genstands temperatur til under vindens. Ellers vil det hele fryse
> til når vinden blæser med en temperatur på 5 grader.

det er jo osse det, der sker, når tanken fryser til. Læser du testen,
skriver de, at den er foretaget med en dåse. Sætter du et termometer i en
spand vand ved en given temperatur og tilsætter vind, så vil termometeret
alt andet lige også falde..

hvorfor mon istapper altid sidder på udsatte steder..

Claus

Fra : Sailor Man

Dato : 09-11-02 03:12

> ikke
>
> Forklaringen på Windchill effekten stammer fra 1. verdenskrig,
hvor man havde behov for at vurdere vejrligets indflydelse
på soldaternes kampevne. Windchill er den effekt man opnår ved at øge
konvektionen gennem vindpåvirkning. F.eks. puster vi på suppen i skeen
for at gøre den køligere. Når vi puster hen over den varme flade/vædske
frigøres der endnu flere molekylder fra overfladen, hvilket øger
varmeafgivelsen og dermed reducere temperaturen. Mennesker oplever
at blæsten øger konvektionen áf kropsvarmen hvilket får os til at blive
køligere og dermed fryse. Selvfølgelig kan temperaturen ikke komme under
omgivelsestemperaturen på denne måde, selv om det kunne være smart at
kunne
fryse en kylling ned blot ved at udsætte den for kraftig blæst/storm.
Skulle temperaturen yderligere ned, så kan det ske ved f.eks fordampning
som tidligere skrevet i tråden, men bår fordampningen ophører, stiger
legemets temperatur igen.
For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål om man kan male om
vinteren, så har Claus jo allerede svaret, blot kan jeg tilføje at jeg
lige har bundmalet min båd (ved ca. 5 C), i frisk vind, og med et godt
resultat. Jeg ville dog ikke udføre mere "ædelt" malerarbejde om
vinteren
af samme grud som Claus beskriver.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-02 17:30

"Sailor Man" <hm@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> lige har bundmalet min båd (ved ca. 5 C), i frisk vind, og med et godt
> resultat. Jeg ville dog ikke udføre mere "ædelt" malerarbejde om
> vinteren

Netop bundmaling er ofte fritaget fra 20 gr. reglen og kan bruges ned til
meget lavere temp. Bundmaling skal jo netop ikke hærde i normal forstand,
fordi den jo gerne skal forblive blød, så giften kan komme ud.

Claus