Printe fra form
Fra : Lars Hessellund

Dato : 05-11-02 09:24

Nogen der ved hvordan man sætter en print-knap ind på en ASP-side. Jeg ville
gerne kunne printe en side ud der undlader at printe knapper og grafik.
Er ikke sikker på at det er det rigtige sted jeg smider den her, men da det
er i forbindelse med en ASP-side og en tabel jeg skal printe, lander den i
første omgang her!

Mvh.
--
Lars Hessellund

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-11-02 09:35

Lars Hessellund wrote :

> [...]
> grafik. Er ikke sikker på at det er det rigtige sted jeg smider den
> her, men da det er i forbindelse med en ASP-side og en tabel jeg skal

du kan styre det via CSS, hvor du laver et CSS for display på skærmen
(medie=screen) og et CSS for print (media=print). I dit CSS for print laver
du det således, at billeder og knapper ikke vises.

Men .... dette omhandler udelukkende on HTML, så jeg sætter FUT til
dk.edb.internet.webdesign.html. Svar til dette indlæg vikl dermed lande i
ovennævnte gruppe.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Thygesen

Dato : 05-11-02 09:38

"Lars Hessellund" <hessellund@c.dk> skrev
> [...]
det
> er i forbindelse med en ASP-side og en tabel jeg skal printe, lander den i

Ja, den hører til i clientside. Så du får lige en FUT til:

Men du kan da godt lige få noget kode du kan bruge til at lave en print knap
med og så kan du bruge css til at gøre så knapper og grafik ikke bliver
printet:

<input type=button value="Tryk her for at printe" onclick="StartPrint();">

<script type="text/javascript">
DA = (document.all) ? 1 : 0

//PRINT VED KALD "StartPrint ()" i Netscape og Explorer
function StartPrint() {
if(DA){
print();
}
else {
window.print();
}
}
function handle_error()
{
alert("Der opstod en uventet fejl. Der blev derfor ikke printet.")
return true;
}
</script>

Mvh. Christoffer Thygesen

http://CHT.dk

Fra : Lars Hessellund

Dato : 05-11-02 09:53

Og jeg siger mange tak for hjælpen på trods af min fejlagtige placering af
spørgsmålet....

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-11-02 23:58

On Tue, 5 Nov 2002 09:24:21 +0100, "Lars Hessellund" <hessellund@c.dk>
wrote:

> [...]
>er i forbindelse med en ASP-side og en tabel jeg skal printe, lander den i

Jeg synes måske nok, at Jesper og Christoffer er lidt hurtige til blot
at afvise, at spørgsmålet hører til her.

Det er rigtigt, at man kan lave glimrende udskrifter ved hjælp af CSS.
Men det kan også laves serverside. Og faktisk laves mange af de sider,
man ser som "Vis udskriftsvenlig udgave" serverside.

Hvis man skal sammenligne de to løsninger, kan en serverside-genereret
udskrift ofte laves mere "sikker" end CSS-løsningen.
Med "sikker" mener jeg, at man ikke (nødvendigvis) er så
browser-afhængig, som hvis man laver det (blot) med CSS. Man kan
serverside-generere noget HTML, som er langt mere simpelt - eller blot
mindre afhængigt af CSS - og på den måde få et mere sikkert resultat.

Hvordan laves det så i ASP?
Det letteste er nok at tilføje en querystring-parameter, fx:

myfile.asp?mode=print

og så lave noget if .. then ... else, der piller menu, knapper etc. ud
og anvender et andet stylesheet.

PS: Jeg har anvendt både CSS-løsningen og serverside-løsningen, så det
er ikke for at fremhæve den ene frem for den anden - blot at pege på,
at begge metoder kan anvendes. Hvilken der er bedst/lettest at anvende
må afhænge af opgaven.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thygesen

Dato : 06-11-02 10:41

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Jeg synes måske nok, at Jesper og Christoffer er lidt hurtige til blot
> at afvise, at spørgsmålet hører til her.

Det har du selvfølgelig ret i. Men der var jo også flere spørgsmål i det og
det føste spørgsmål om hvordan man kan indstætter en print knap, det er i
hvert fald javascript, men det kan da godt være at der bare blev ment,
hvordan man laver en knap, så man får vist en udskriftvenlig version af
siden.

> Det er rigtigt, at man kan lave glimrende udskrifter ved hjælp af CSS.
> Men det kan også laves serverside. Og faktisk laves mange af de sider,
> man ser som "Vis udskriftsvenlig udgave" serverside.

Ja, du har ret i at det sagtens kan laves serverside og det er måske også
det nemmeste, hvis man ikke kender så meget til CSS

> [...]
>
> myfile.asp?mode=print
>
> og så lave noget if .. then ... else, der piller menu, knapper etc. ud

man kan vel nøjes med:

if request.querystring("mode") <> "print" then
response.write "Denne tekst vises ikke i udskriftsvenlig version"
end if

og ved dit stylesheet kan du bare bruge følgende:

<link rel="stylesheet" href="screen.css" type="text/css" media="screen">
<link rel="stylesheet" href="print.css" type="text/css" media="print">

Mvh. Christoffer Thygesen