Preloading af baggrundsfil i javascript ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 01-01-01 12:46

Jeg har et lille galleri på nettet, og jeg er utilfreds med at den
baggrunds-Gif-fil som jeg anvender ikke indlæses først, når man besøger
stedet. Det gør nemlig, at man kommer til at se galleriet uden
baggrundstapet et par sekunder, før filen indlæses. Det er ikke pænt.

Findes der en metode, evt. et javascript, som kan sikre, at
baggrundstapet er det først som indlæses, når man besøger siten?

v.h.

Jakob Munck

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-01-01 17:30

Ikke muligt. Hvis man kommer til siden fra en hovedside kan du
"preloade" billedet der, ved at indsætte det forneden skaleret til en
lille prik (1x1 pixel). Eventuelt kan du også bruge et JavaScript
preload script.

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-01-01 22:59

Jakob Munck <cfs2119@vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
>
> Findes der en metode, evt. et javascript, som kan sikre, at
> baggrundstapet er det først som indlæses, når man besøger siten?

Nej, du kan ikke bestemme hvilke filer der indlæses først.

Hvor stort er dit baggrundsbillede - hvor meget fylder det? Jeg kan kun
anbefale at få det til at fylde mindre.

Alternaivt kan du lave en side før hovedsiden - preloade billedet der - og
så håbe på at folk venter med at klikke sig videre til billedet er hentet.
Måske kan du lave en onload-funktion som først åbner næste side når billedet
er hentet. Spørgsmålet er så om folk ikke når at smutte væk fra siden hvis
der ikke kommer noget med det samme.

Må vi ikke se dit lille galleri?

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-01-01 06:21

Tue, 2 Jan 2001 22:59:12 +0100, skrev "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>:

>Nej, du kan ikke bestemme hvilke filer der indlæses først.
>
>Hvor stort er dit baggrundsbillede - hvor meget fylder det? Jeg kan kun
>anbefale at få det til at fylde mindre.

Siden er meget hurtig at indlæse, så der er ingen grund til at gøre
noget ud af det - synes jeg.

Dog kunne Jacob vælge en baggrundsfarve, som var mere lig baggrunden
nu, så ville det nok ikke føles så mærkbart.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk