PostGRE eller MySQL
Fra : Jakob Jensen

Dato : 04-11-02 17:25

Hej alle

Ken jeg få nogle gode argumenter hvorfor jeg skulle vælge PostGRE i
stedet for MySQL. Jeg har ladet mig fortælle, at PostGRE skulle være
en del bedre, men hvad med sværhedsgraden i at sætte ting op i den,
findes der noget ala phpMyAdmin eller virker den også til PostGRE?

Venlig hilsen
Jakob Jensen

Debatkat ....( stedet for katte og deres mennesker )
http://www.debatkat.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 04-11-02 17:38

Prøv at kigge på http://phppgadmin.sourceforge.net/.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-11-02 18:50

In article <nn7dsusdjkllqq9p0tssj604iunfk396bp@4ax.com>, Jakob Jensen wrote:

> Ken jeg få nogle gode argumenter hvorfor jeg skulle vælge PostGRE i
> stedet for MySQL. Jeg har ladet mig fortælle, at PostGRE skulle være
> en del bedre, men hvad med sværhedsgraden i at sætte ting op i den,

Jeg har flere års erfaring med MySQL, og ingen sådan _rigtig_ praktisk
erfaring med PostgreSQL endnu. Jeg har ikke været sådan rigtig i krise
med PostgreSQL, så jeg kender ikke til katastrofehåndtering endnu.
Kun det jeg har kunne læse mig til af andres erfaringer.

Men set med mine øjne virker det som om MySQL prøver at gøre lidt men
godt. Og PostgreSQL prøver at gøre det hele, nogen steder på bekostning
af kvaliteten.

MySQL understøtter kun et begrænset udpluk af SQL.

PostgreSQL kommer til kort når det kommert til gennemførthed. Det er
f.eks. først i nyeste version at de har fået helt styr på transkaioner.
(VACUUM koden tog ikke fuldstændig hånd om tranactionwraparound problemer)
MySQL har valgt helt at undlade transaktioner.

I PostgreSQL skal der stadig gøres krumspring for at tage backup af f.eks.
blob's. Det betyder at DBA skal kende til datamodellen i de enkelte
tabeller.

Et plus for PostgreSQL er at en tabel gerne må være over 2G, det kokser
i MySQL. (måske fikset med InnoDB, ved ikk...)

En anden træls ting jeg har bøvlet med at at indsætte binære data i
PostgreSQL. Typen hedder bytea, men da jeg bruger perl har jeg været
nødt til at escape enkelte tegn. Dette var ikke tilfældet I MySQL,
og det på tyrods af at jeg brugte DBI mod dem begge.
Igen, det virker som om det er gået lidt for stærkt med at skrive
PostgreSQL.

Når det komemr til administrationen synes jeg også MySQLs
Implementering er mere elegant end PostgreSQLs.
I PostgreSQL er det nædvændigt med et antal eksterne filer til at
specificere hvem der må forbinde til serveren hvorfra.
Helt gant går det hvis enkelte klienter kun må kunne forbinde sig til
specifikke databaser inden for samme cluster.
I MySQL er det hele styret fra tabeller i mysql databasen.

Det var de forskelle jeg lige kom til at tænke på. Der er naturligvis
vildt mange flere, især når snakken kommer på omfanget af den SQL der
er implementeret. PostgreSQL kan MEGET!.

/Morten

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-11-02 19:13

"Jakob Jensen" <webmaster@rodsen.dk> wrote