Iver Diderichsen Brink 1665-1728 og hans~
Fra : Kim Melchior

Dato : 04-11-02 16:13

Er der nogen der kender til Iver's familier?

Jeg ved at han var son af Didrich Brinch og Helene Hansdatter, men ved
ikke om han har nogle soskende, hvis han havde nogen soskende.

Iver var gift 2 gange. Forste gang med Ambrosia Michelsen med hvem
han ifolge Mogens Seidelins bog: Den Seidelinske Slaegtsbog, havde 12
born. Det eneste barn jeg kender har navnet paa fra dette aegteskab er
Martha Brinch der er fodt ca 1696 og dor 13 juni 1758. Hun var gift
med Fredrik Holmsted. Jeg ved ogsaa at Iver har mindst 2 andre dotre
da 2 svigersonner, Lorentz Lous og Jacob Kjaerup er naevnt som faddere
ved daaben af nogle af Iver's born fra det andet aegteskab.

Iver Brinch var blev gift anden gang 3 september 1710 med Sophie
Hansdatter Seidelin efter hans forste hustru dode 1 august 1709.

Han havde 6 born med Sophie Hansdatter Seidelin, af hvem den yngste
Iver Seidelin blev adlet Brinch-Seidelin ca 1753. Jeg har fodsels-
vielses- og dodsdatoer for disse seks born.

Hvis der er nogen der har yderligere historiske oplysninger om Iver
Brinch og hans familier ud over hvad der er navnt i Den Seidelinske
Slaegtsbog, modtages disse oplysninger meget gerne.

Fra : Sølvi Arntzen

Dato : 05-11-02 07:57

Jeg har følgende barn til Ambrosia Henrichsdatter Michaelsen, født ca 1665 i
London, død 25/7 1709 i London og dansk prest i London, Iver Brinch, født
14/11 1665 i Bergens stift, Norge, død 25/6 1728 i London:

1. Helene Cathrine Brinch, født 28/5 1693 i London, død 15/5 1763 i
Kristiansand. Hun giftet seg 2/8 1710 med kapellan til Holmens kirke Hans
Hagerup (1686-1711). Han døde av pest og hun giftet seg igjen 9/5 1712 med
senere biskop i Kristiansand Jacob Kærup (1682-1751).

2. Ambrosia Brinch (1695-1778), gift med navigasjonsdirektør i København,
Lorentz Lous.

3. Martha Brinch, gift 1711 med landsdommer i Falster og Lolland, Johann
Thomæsen Fischer (ca 1684 - 1718), gift 1720 med bokholder v/kgl.octroyerede
ostind.comp., etatsråd, Friderich Holmsted, født 1683.

4. Ivar Brinch, kanselliråd, døpt 20/6 1703.

5. Anne Brinch, døpt 22/8 1705

6. Anne Cathrine Brinch, døpt 7/4 1708

Iver Brinch (1665-1728) var først forlovet med Anna Ka. Alsteen som omkom
under brannen i Amalienborg 1689.

Kilder: Bl.a "Jubellærere", bind II-2, 1783, av Chr. Giessing og Hornemanns
samlinger i Trondheim

Vennlig hilsen
Sølvi Arntzen