Hvad går i andre når i bliver smidt af hes~
Fra : Britta Larsen

Dato : 03-11-02 23:42

Hej alle sammen.

Kom til at sidde og tænke lidt over hvad i andre gør når i bliver smidt af
jeres heste.
Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
fast til den i håb om hesten står stille?

Det var bare i forbilndelse med det der er sket med hende Ditte.
Selv ville jeg aldrig kunne finde på at binde en hest fast til mig, da jeg
alerede for mange år siden har fået et varigt men af at blive smidt af min
dejlige hest, han kunne jo ikke gøre for at jeg var så dum at holde fast i
tøjen (beklædt med gummi) og fik en 3 cm lang fælnge i´min ringe finger + 3
sting. Det var bare ved at han slæbte mig 1 m. hen af jorden.

Er det ikke noget man gå i en refleks? altså holder ved det man nu har fadt
i?

Er bare nysgerig

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 04-11-02 14:59

Britta Larsen wrote:

> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Nej, typisk ville jeg slippe ret hurtigt. Men ofte vil man selvfølgeligt
give situationen en chance for at løse sig på en ordentlig måde først.

> [...]
> sting. Det var bare ved at han slæbte mig 1 m. hen af jorden.
>
> Er det ikke noget man gå i en refleks? altså holder ved det man nu har

Min refleks plejer at være: Rejse mig op, orientere mig, følge hestens
spor ;)

Men nogle gange gør det selvfølgelig ret ondt at falde af, og så må hest
være hest, indtil man kan samle kræfter til at fange den.

-dennis

Fra : Britta Larsen

Dato : 05-11-02 10:06

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev

> [...]
>
> Men nogle gange gør det selvfølgelig ret ondt at falde af, og så må hest
> være hest, indtil man kan samle kræfter til at fange den.

Har dog aldrig været ude for at min hest er stykket af. efter den har smidt
mig af, men den ene gang var jeg bage for det for jeg red på en mark lige op
til en stille befærtet vej og det var halvmørk, så folk kunne jo nok ikke
lige se ham hvis han tøffede der ud.

hilsen

Britta Larsen

p.s. ja det gør ondt at falde af, men man lære efter hånden hvordan man skal
lande for at det gør minst ondt :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-11-02 12:32

On Tue, 5 Nov 2002 10:05:52 +0100,
Britta Larsen <britta@trab.dk> wrote:

> p.s. ja det gør ondt at falde af, men man lære efter hånden hvordan man skal
> lande for at det gør minst ondt :)

Min erfaring (den har jeg meget af når det drejer sig om at falde af :)
siger at man ikke skal lande oven på sin mobiltelefon - av av.

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-11-02 12:50

In article <slrnasfb17.d04.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Min erfaring (den har jeg meget af når det drejer sig om at falde af :)
> siger at man ikke skal lande oven på sin mobiltelefon - av av.

Min erfaring siger at man ikke skal gallopere hvis man ikke ved
om der kommer lavt hængende grene...

Med hensyn til mobil telefon har jeg explicit købt en der kan
holde til meget. Det er en Ericsson R310s, der kan tåle stød,
regn, vand, ...

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-11-02 13:03

On Tue, 5 Nov 2002 11:49:54 +0000 (UTC),
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Min erfaring siger at man ikke skal gallopere hvis man ikke ved
> om der kommer lavt hængende grene...

Grene er da ikke så slemme - nææ træer skal man holde øje med.

> Med hensyn til mobil telefon har jeg explicit købt en der kan
> holde til meget. Det er en Ericsson R310s, der kan tåle stød,
> regn, vand, ...

Har set din - kan dog ikke huske om den er gul eller orange. Desværre
udgik den lidt inden jeg fik anskaffet mig en.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-11-02 13:15

In article <slrnasfcs9.eii.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Grene er da ikke så slemme - nææ træer skal man holde øje med.

hehe.

> Har set din - kan dog ikke huske om den er gul eller orange. Desværre
> udgik den lidt inden jeg fik anskaffet mig en.

har du set _MIN_ eller den model ?
Min er gul. Der findes andre i samme stil.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-11-02 13:40

On Tue, 5 Nov 2002 12:15:03 +0000 (UTC),

> har du set _MIN_ eller den model ?
> Min er gul. Der findes andre i samme stil.

Jeg set _din_. Og prøvet min fars. Og da jeg ved hvad min fars er
blevet udsat for på hans arbejde, ved jeg at der skal noget til at få
den til at gå i stykker. Dog kan man godt komme ud for at skulle
indsætte simkortet, hvis telefonen ryger ned på et betongulv, når man
står på en stige. Bestemt en telefon jeg ville anskaffe mig, hvis den
ikke var udgået.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-11-02 19:44

In article <slrnasff11.ffh.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Jeg set _din_. Og prøvet min fars. Og da jeg ved hvad min fars er

Wow, hvor kender vi hinanden fra ? Det er da en lille verden.
Jeg må være faldet af for mange gange, for jeg kan ikke lige
huske hvor vi kender hinanden fra.

> [...]
> indsætte simkortet, hvis telefonen ryger ned på et betongulv, når man
> står på en stige. Bestemt en telefon jeg ville anskaffe mig, hvis den

Surt den er det. Jeg kan så fortælle at jeg har andre problemer
med den, blandt andet så mister den nogle gange telefon bogen,
således at jeg ikke kan se de enkelte linier i telefonbogen,
men jeg kan godt vælge dem. Jeg har haft den til reperation
et par gange, men det hjælper ikke. Den ringer dog fint.
Måske du kan finde en brugt, eller en nokia ?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-11-02 21:30

On Tue, 5 Nov 2002 18:44:10 +0000 (UTC),

> Wow, hvor kender vi hinanden fra ? Det er da en lille verden.
> Jeg må være faldet af for mange gange, for jeg kan ikke lige
> huske hvor vi kender hinanden fra.

Vi har haft det samme dat2a-hold, jeg mindes også et andet kursus kan
dog ikke huske hvilket.

> [...]
> et par gange, men det hjælper ikke. Den ringer dog fint.
> Måske du kan finde en brugt, eller en nokia ?

Jeg vil gerne undgå Nokia - min 3210'ers brugerinterface skuffede rigtig
meget. Og jeg vil ikke købe brugt, da jeg så sikkert bliver nødt til at
købe et nyt batteri til en udgået telefon (sikkert ikke billigt).

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-11-02 23:05

In article <slrnasiuuj.j13.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Vi har haft det samme dat2a-hold, jeg mindes også et andet kursus kan
> dog ikke huske hvilket.

w000t ?? er der andre fyre på diku der rider ??
DET havde jeg ikke troet. Hvor rider du ?

> Jeg vil gerne undgå Nokia - min 3210'ers brugerinterface skuffede rigtig
> meget. Og jeg vil ikke købe brugt, da jeg så sikkert bliver nødt til at
> købe et nyt batteri til en udgået telefon (sikkert ikke billigt).

næh, sikkert ikke, markedet er jo lavet til køb og smid væk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-11-02 11:04

On Wed, 6 Nov 2002 22:05:14 +0000 (UTC),
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> w000t ?? er der andre fyre på diku der rider ??
> DET havde jeg ikke troet. Hvor rider du ?

Nu er det ikke sådan at jeg rider, andet end en (alt for) sjælden gang i
mellem. Før jeg startede på DIKU red jeg en smule ude hos en bondemand i
Nordsjælland. Der var jeg også ude een gang i sommerferien, og prøvede
at ride på alle tre heste. Da jeg startede på DIKU flyttede hende der
lærte mig at ride til Jylland :( Så næste gang jeg sidder på en hest, er
nok når jeg er i Jylland. Jeg glædede mig sådan til den hest, som jeg
går ud fra at dr-dokumentar fra i går handlede, var gammel nok til at
ride på :(

Jeg har dog overvejet om man ikke skulle finde en rideskole i nærheden
af Rude Skov eller det grønne område der ligger syd for Rude Skov. Men
det bliver nok svært med mine ønsker: Det må ikke være et snobbet sted,
der skal være en rimelig kønsfordeling (så kvinderne ikke går i flæsket
på hinanden hele tiden) og så skal man kunne være begynder i min alder.
Jeg må vist heller klassificere mig selv som begynder, da der er meget
som jeg regner med at man bør have styr på, som jeg ikke har. Nå ja, og
så min ide med at ride uden saddel, men det er nok ikke noget man kommer
til på en rideskole? Den opstod sådan set pga. der ikke var nogen
saddel, da jeg startede, og da den så senere kom til er jeg ikke
blevet gode venner med den. Det er som man ikke har samme kontakt til
hesten, som man ellers har.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-11-02 13:16

In article <slrnaskek2.1pi.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> [...]
> nok når jeg er i Jylland. Jeg glædede mig sådan til den hest, som jeg
> går ud fra at dr-dokumentar fra i går handlede, var gammel nok til at

den sidste sætning giver ikke helt mening.
Men hvis du vil prøve en pruhest kan du da bare prøve min ;-D
Den står i Ørholm, lige syd for holte og Geels skov, og dermed
lidt syd for Rude skov.

> [...]
> der skal være en rimelig kønsfordeling (så kvinderne ikke går i flæsket
> på hinanden hele tiden) og så skal man kunne være begynder i min alder.

hehe, det med kønsfordelingen tror jeg ikke du finder noget sted.
Men det sted jeg står nu synes jeg de er meget nede på jorden, men
jeg ved ikke lige om de har rideskole heste, men ivertfald pony'er.
Tag med der ud en dag og se for dig selv.

> [...]
> saddel, da jeg startede, og da den så senere kom til er jeg ikke
> blevet gode venner med den. Det er som man ikke har samme kontakt til

Det har man helt sikkert ikke, men det er ikke nødvendigvis dårligere.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-11-02 15:34

On Thu, 7 Nov 2002 12:15:37 +0000 (UTC),

> den sidste sætning giver ikke helt mening.
> Men hvis du vil prøve en pruhest kan du da bare prøve min ;-D

der manglede et "om" efter handlede. Jeg kendte en af hestene, som
dr-dokumentar handlede om. Den var ikke gammel nok til at man kunne ride
på den - så jeg gik og glædede mig til den blev gammel nok - det blev
den så ikke :(

> Den står i Ørholm, lige syd for holte og Geels skov, og dermed
> lidt syd for Rude skov.

Der hvor krakskortet siger Ørholm ligger, kører jeg meget tit næsten
lige forbi. Jeg kommmer af Kulsviervej og fortsætter langs Nærumbanen
mod øst, for at komme til Rude Skov.

> hehe, det med kønsfordelingen tror jeg ikke du finder noget sted.

:) Men nogen steder er den vel være en andre. Og hvis det er en lille
rideskole, gør jeg jo selv en større procentvis forskel end hvis det er
en stor. Den eneste rideskole jeg kender til, er det meget slemt (ud
over ejeren, tror jeg da vist nok jeg engang så en dreng til hest der).

> [...]
> Tag med der ud en dag og se for dig selv.

> Det har man helt sikkert ikke, men det er ikke nødvendigvis dårligere.

Jeg går ud fra at det er ligesom at diskutere om man skal bruge
indvendige eller udvendige gear på sin cykel? (Måske lige bortset fra at
de fleste rider med saddel)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-11-02 16:42

In article <slrnaskued.s4m.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:
> On Thu, 7 Nov 2002 12:15:37 +0000 (UTC),
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> dr-dokumentar handlede om. Den var ikke gammel nok til at man kunne ride
> på den - så jeg gik og glædede mig til den blev gammel nok - det blev

okay på den måde. Jeg så ikke den udsendelse, jeg ser i det hele
taget ikke fjernsyn.

> Der hvor krakskortet siger Ørholm ligger, kører jeg meget tit næsten
> lige forbi. Jeg kommmer af Kulsviervej og fortsætter langs Nærumbanen
> mod øst, for at komme til Rude Skov.

okay. Min hest står lige inde til højre, på Ørholmgård. Dvs. hjørnet
af kulsviervej og skodsborgvej.

[klip]

> [...]
> en stor. Den eneste rideskole jeg kender til, er det meget slemt (ud
> over ejeren, tror jeg da vist nok jeg engang så en dreng til hest der).

Hvilken rideskole er det ?

[klip]

> Jeg går ud fra at det er ligesom at diskutere om man skal bruge
> indvendige eller udvendige gear på sin cykel? (Måske lige bortset fra at
> de fleste rider med saddel)

Tja, de har forskellige fordele og ulemper. Uden saddel er helt klart
tættere på hesten, men sadlen kan måske medvirke til at forstærke
rytterens vægtstyring, og gøre det nemmere for hesten at mærke.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 10-11-02 14:18

On Thu, 7 Nov 2002 15:42:21 +0000 (UTC),

> [klip]

> okay på den måde. Jeg så ikke den udsendelse, jeg ser i det hele
> taget ikke fjernsyn.

Jeg har ikke noget fjernsyn, så jeg så den først i går.

> okay. Min hest står lige inde til højre, på Ørholmgård. Dvs. hjørnet
> af kulsviervej og skodsborgvej.

Du mener vist krydset mellem Ørholmvej og Skodsborgvej.

> Hvilken rideskole er det ?

Jeg ved ikke rigtig hvad den hedder, den ligger Nord for Ålborg.

> Tja, de har forskellige fordele og ulemper. Uden saddel er helt klart
> tættere på hesten, men sadlen kan måske medvirke til at forstærke
> rytterens vægtstyring, og gøre det nemmere for hesten at mærke.

Så må jeg jo spørge hesten, hvad den er gladest for :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-11-02 16:10

In article <slrnassn4q.n2f.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

[klip]

> Du mener vist krydset mellem Ørholmvej og Skodsborgvej.

ja okay, det kan da godt være.

> Så må jeg jo spørge hesten, hvad den er gladest for :)

pru pruuuu prrrruuu ppprrruhh :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-11-02 13:39

> [...]

> af Rude Skov eller det grønne område der ligger syd for Rude Skov. Men
> det bliver nok svært med mine ønsker: Det må ikke være et snobbet sted,

Jeg har lige snakket med hende der har det sted hvor min hest står.
De har ikke rideskole heste, og de steder der var i nærheden var
umiddelbart Lyngby-Tårnbæk, der ligger ved jægersborg. (jeg har
stået der, og er knapt så glad for dem). Måske matsons helt ovre
ved klampenborg.

Og endelig var der Holte rideklub, der ligger lidt nord for Nærum.
Den anbefalede hun og sagde at deres rideskole var god, og der var
styr på undervisningen. Så prøv den.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-11-02 15:38

On Thu, 7 Nov 2002 12:38:45 +0000 (UTC),

> [...]
> ved klampenborg.
>
> Og endelig var der Holte rideklub, der ligger lidt nord for Nærum.

Er det den der store bygning ude i nærheden af Galf-banen?
Jeg har hørt at de skulle være meget snobbede i hole rideklub.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-11-02 16:44

In article <slrnaskum1.s4m.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk>, Anders Bo Rasmussen wrote:

> Er det den der store bygning ude i nærheden af Galf-banen?
> Jeg har hørt at de skulle være meget snobbede i hole rideklub.

well, den ligger langs motorvejen, nord for Nærum, med indkørsel fra den
næste afkørsel fra motorvejen hvis du kommer inde fra byen. Der går dog
en cykelsti lige forbi Holte Rideklub langs motorvejen. Jeg ved ikke
hvordan folk er, jeg har min hest et andet sted.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-11-02 13:21

Britta Larsen wrote:
> [...]
> til en stille befærtet vej og det var halvmørk, så folk kunne jo nok ikke

Nej, jeg tror heller ikke normalt de vil stikke af.

> hilsen
>
> Britta Larsen
>
> p.s. ja det gør ondt at falde af, men man lære efter hånden hvordan man skal
> lande for at det gør minst ondt :)

Ja, det er ved at være længe siden. Men jeg kan godt huske den del af
det. (Jeg fik en stor hudafskrabning på indersiden af min ene schenkel -
ikke så rart på hjemturen).

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-11-02 19:45

In article <CIOx9.2866$oC3.337046@news010.worldonline.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Nej, jeg tror heller ikke normalt de vil stikke af.

Min har gjort alle de gange jeg er skvattet af, og den ene gang min
søsters kæreste stod af.

> Ja, det er ved at være længe siden. Men jeg kan godt huske den del af
> det. (Jeg fik en stor hudafskrabning på indersiden af min ene schenkel -
> ikke så rart på hjemturen).

Orrrk, det kunne være meget værre ;-D

Fra : Nina Svanholm

Dato : 04-11-02 15:13

Hejsa

Jeg lader hesten rende hvis jeg er på en lukket ridebane. Hvis jeg rider i
naturen kæmper jeg alt hvad jeg kan for at blive på hesten eller bare have
fat i den -frygten for hvad der kan ske hvis den bare render hjem midt på
vejen er simpelthen for stor!
Heldigvis er det ret sjældent jeg bliver smidt af

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-11-02 15:34

In article <aq5tma$167$2@sunsite.dk>, Britta Larsen wrote:
> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Tja, min far fik engang trukket skulderen af led fordi han holdt fast...
Så jeg slipper. Desuden, de gange jeg falder af, så plejer der ikke at
være mulighed for at holde fast.

> [...]
> tøjen (beklædt med gummi) og fik en 3 cm lang fælnge i´min ringe finger + 3
> sting. Det var bare ved at han slæbte mig 1 m. hen af jorden.

avav

> Er det ikke noget man gå i en refleks? altså holder ved det man nu har fadt
> i?

Det tror jeg ikke, normalt vil man jo bruge armene til at tage imod
stødet, men det kan vel læres at man holder fast ?

Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-11-02 16:52

> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Det er aldrig lykkedes mig at lære at holde fast i tøjlen, omend en
insisterende ridelærerinde engang forsøgte at tillære mig vigtigheden af, at
hesten ikke render væk i sådan en situation
Men det er vel heller ikke så skidt. Jeg mener ... nu så vi til
Hubertusjagten i Dyrehaven, hvordan en rytter holdt fast i tøjlen, da hun
drattede af i Magasindammen - med det resultat, at hesten faktisk trådte
på hende (eller i hvert fald var meget tæt på at gøre det), da det var
eneste vej VÆK.

Sidst jeg selv faldt af (for første gang i 10 år) hang jeg fast i
sadelhornet (den eneste ulempe ved westernsadler *S*) med jakken - så jeg
kan love for, at tøjlerne forlængst var sluppet, da lynlåsen til sidst gav
op, og jeg dumpede ned i skovbunden.
Hesten ? Han stoppede 10 skridt længere fremme, vendte sig om og gloede
spørgende på mig, som om han ville sige "Hvor blev du dog af ? - Vi havde
det da lige så sjovt"

Mvh. Tanja

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-11-02 18:45

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote:

>Kom til at sidde og tænke lidt over hvad i andre gør når i bliver smidt af
>jeres heste.

Hvof' pokker sku' man lade sig smide af ... ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Britta Larsen

Dato : 04-11-02 19:46

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev::

> Hvof' pokker sku' man lade sig smide af ... ?

Det gør man vel når man var så uvidene at man ikke skal sætte sig op på en
ny tilredet hest uden sadel en kold vinter eftermiddag. :)
Det var på det tidspungt jeg kun var begyndt at kende hesten i dens ridning
:)
Den dag i dag kan jeg sno ham om min lille finger, men dengang i 1996 var
det godt nok ham der ville bestemme :)
Kan godt se det sjove i det jeg gjorde, jeg troede jo jeg var sej og
stollede lidt for meget på mine evner og hestens tillid til mig.
Han havde sådan en dejlig mani med at BUKKE, og når han først var kommet i
gang så stoppede han ikke før jeg lagde på jorden.

Hilsen

Britta Larsen og Klausen der stadig elsker at prøve mine grænser af *he*

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-11-02 21:01

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote:

>Det gør man vel når man var så uvidene at man ikke skal sætte sig op på en
>ny tilredet hest uden sadel en kold vinter eftermiddag. :)

Ã…hhhh, ja

>Kan godt se det sjove i det jeg gjorde,

Jammen, så er du jo kommet et godt stykke længere. Det var værre hvis
du gik og havde ondt af dig selv.

>Han havde sådan en dejlig mani med at BUKKE,

Jeg har to af slagsen selv, Og ja, det ER en dejlig mani. Især når man
skal vise andre hvor dejlig rolig ens hest er. Så sætter man den i
galop som starter med 6 bukkespring (af glæde). Stor er forbløffelsen
når så en lille 10 års pige bagfra forkynder at HUN skam godt tør
prøve vilddyret og hun så rider rundt på banen uden problemer. Et
nummer vi har lavet utallige gange til stor morskab for os begge

[biggrin].

>Britta Larsen og Klausen der stadig elsker at prøve mine grænser af *he*

Ole, der stadig elsker heste der bukker )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 05-11-02 10:03

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cujdsusrh5rthqcp1dfbu5icri0c0qdd9i@4ax.com...
> "Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote:

Snip
> [biggrin].

> Ole, der stadig elsker heste der bukker )

Hvor er det dejligt at læse, at nogen elsker heste, der bukker. Jeg kan ikke
foredrage det, og da jeg ikke er så rutineret igen, så er jeg faktisk lidt
bange for det...... Men igen, skønt at læse at andre griner ad det!

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-11-02 12:46

"Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

> [...]
>foredrage det, og da jeg ikke er så rutineret igen, så er jeg faktisk lidt
>bange for det...... Men igen, skønt at læse at andre griner ad det!

Jeg har altid prøvet grænser af. Også nu med heste. Først skridte, så
trave. Når så galoppen sidder der, selv gennem buske, krat og mudder,
så er det befriende at prøve en hest der bukker og finde ud af at det
kan men også "overleve". Det kan skam også bruges. En hest der godt
kunne lide at bukke rytteren af, så snart hun sad i sadlen, kom her
med hesten og jeg fik en bukketur på omkring 5 minutter på ridebanen.
Jeg fik overbevist hesten om at den ikke kunne komme af med mig og
siden har hesten ikke smidt sin rytter at en eneste gang.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 05-11-02 14:17

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vpbfsu82rf64p64nifc8252qb30v4vu74v@4ax.com...

> [...]
> Jeg fik overbevist hesten om at den ikke kunne komme af med mig og
> siden har hesten ikke smidt sin rytter at en eneste gang.

Nej, hvor godt! Kan du ikke lige komme forbi min 27-årige fjordhest (som jeg
næsten lige har "arvet" fra naboen, da den ellers skulle aflives), som
bukker bare jeg kigger på ryggen (for lige at overdrive lidt!)???? Ha, ha.
Hun er den mest dejlige og godmodige hest, men jeg har lidt en krise lige
nu, for jeg blev sparket af hende for en måneds tid siden, fordi jeg havde
hende uden for folden, og da hun så kom ind på folden igen, bukkede hun helt
vildt (sikkert af glæde). Og det havde min nabo altså lige glemt at fortælle
mig, at hun altid gjorde, når hun havde været uden for folden! Nå, men her
den anden dag begyndte hun igen at løbe lige så stille ved siden af mig,
hvilket hun tit gør, men bukkede så tæt på mig, fordi hun var glad!
Problemet er, at jeg skal gå igennem folden for at komme ned til hendes
stald (stor togvogn), fordi det er min nabos mark (vi venter på at få solgt
vores hus, så hun kan gå helt tæt ved os, og hvor hun så også straks får en
at gå sammen med). Men nu er det altså bare, at jeg - og min mand også - er
begyndt at blive lidt nervøse, når vi skal over til hende, for hun har
aldrig bukket før, når hun har gået ved siden af os, og vi kunne slet ikke
se på hende, at hun ville til at bukke. Og jeg VIL ikke være nervøs eller
bange for hende. Det lyder nok som lidt af en joke, når hun er så gammel,
men hun opfører sig som og ligner en på 10-15 år. Har I nogle forslag til,
hvordan jeg kan tackle situationen???

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-11-02 21:10

> [...]

>næsten lige har "arvet" fra naboen, da den ellers skulle aflives), som
>bukker bare jeg kigger på ryggen (for lige at overdrive lidt!)???? Ha, ha.

Nej, men du er velkommen til at komme her forbi med din pragtfulde
hest for en gratis konsultation )

>at gå sammen med). Men nu er det altså bare, at jeg - og min mand også - er
>begyndt at blive lidt nervøse, når vi skal over til hende,

Det er næsten det værste der kan ske. Hesten er et meget følsomt dyr
som opfatter din tilstand på mange meters afstand. Som jeg så tit
siger, er det aldrig hesten der er noget galt med. I må begge prøve at
komme over denne angst. Det er lige så nemt at sige som at sige til et
barn der er mørkeræd, at der ikke sker noget. Og det er lige så nemt
at komme over denne angst.

Til en start skal du, når du sætter hesten på fold, vende hesten om
mod ledet så den har mulen "den forkerte" vej, idet du slipper den
fri. Jeg kan godt underbygge dette, men så vil jeg nok komme til at
skrive resten af natten. Sorry!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 06-11-02 12:22

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hi8gsug23v3od3mvpoaja43ir8877m7avr@4ax.com...

> [...]
> komme over denne angst. Det er lige så nemt at sige som at sige til et
> barn der er mørkeræd, at der ikke sker noget. Og det er lige så nemt

Ja, jeg ved det godt, og jeg prøver virkelig også, og min angst/nervøsitet
var også væk igen, efter at jeg var blevet sparket, men så var det, at hun
den anden dag begyndt at bukke ved siden af os, mens vi gik på folden. Hun
er normalt ikke uden for folden, da hun selv går ind i togvognen, så at hun
bukker, når hun har været uden for folden er nok ok, når bare jeg ved det.
Men at hun pludselig bukker, når hun går ved siden af mig, uden at hun var
været uden for folden - ja, det bryder jeg mig altså ikke om. I morges
vimsede hun rundt omkring mig, så jeg ikke kunne gå videre, hvorefter jeg
bestemt sagde, at nu var det nok, "hold så!", og det hjalp umiddelbart - hun
gik da pænt ved siden af mig resten af vejen. Men jeg er ikke særlig tryg,
og det irriterer mig grusomt, for hun er sådan en god hest.

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 06-11-02 17:05

klip
> Hvof' pokker sku' man lade sig smide af ... ?

uha der kan være mange grunde; f.eks. er det sket et par gange, at jeg har
glemt at springe, når hesten gjorde det....Eller at jeg har sprunget og
hesten ikke har....Jeg er også engang faldet af rundt i et sving i
ridehuset....I skridt *GGG*

/Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-11-02 18:12

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> wrote:

>Eller at jeg har sprunget og hesten ikke har....

*DET* gad jeg godt se ! [biggrin]
Jeg kan næsten ikke forestille mig hvodden det ser ud

>Jeg er også engang faldet af rundt i et sving i
>ridehuset....I skridt *GGG*

OK! Jeg er da også faldet af i skridt engang. Fra en pony der blev
trukket af to små piger. Men det var mest for at underholde pigerne.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Musen

Dato : 06-11-02 21:34

> *DET* gad jeg godt se ! [biggrin]
> Jeg kan næsten ikke forestille mig hvodden det ser ud

Ja det kunne jeg tænke mig....Heldigvis var der ikke nogen der så det,udover
Samson (Vovsen) og han var så sød ikke at grine

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-11-02 21:37

On Wed, 6 Nov 2002 17:05:02 +0100,

> [...]
> glemt at springe, når hesten gjorde det....Eller at jeg har sprunget og
> hesten ikke har....Jeg er også engang faldet af rundt i et sving i

Jeg er også faldet af i skridt. Det var gang nummer mange, den dag :(
Hende der skulle lære mig at ride, var ved at dø af grin, da jeg faldt
af i skridt.

Noget godt har jeg da fået ud af at falde af mange gange - jeg er ikke
så bange for at falde af mere. Og nu når jeg heller ikke er så bange for
hestens mund mere, er der jeg slet ikke så bange mere :)

Er der ikke nogen der har en link til liste til ting, man skal undgå når
man har med heste at gøre?

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-11-02 21:51

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Er der ikke nogen der har en link til liste til ting, man skal undgå når
>man har med heste at gøre?

Nej, men to gode råd er:

1. Vær klog.
2. Brug hovedet.

))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-11-02 23:07

On Wed, 06 Nov 2002 21:51:01 +0100,
Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> wrote:

> Nej, men to gode råd er:
>
> 1. Vær klog.

Se det er jo blandt andet derfor jeg læser med herinde - jeg vil gerne
vide noget mere om heste.

> 2. Brug hovedet.

Bare ikke til at lande på :)

Fra : Liz

Dato : 04-11-02 21:49

Ka' ikke huske - det er så længe siden 7,9,13!!
Sidste gang, for ca. 2 år siden, blev jeg bukkede af, tror jeg nok. Det gik
så hurtig og så uventet at jeg landet på jorden, på halebenet og pludselig
var der et par hov på mine skinneben!!!! Så jeg har nok holdt fast på
tøjlerne ellers var hesten rendt væk og sparede mine skinneben!! Op på
hesten igen alligevel straks efter, på trods af stooooor smerter. Ingen
problemos med hesten, men jeg klarede kun få minutter og var nødt til at
sige stop for denne dag!!! Og for flere måneder derefter - findes der ikke
benskinner og numsebeskyttere for ryttere???? Man "bouncer" ikke som i sin
yngre dage!

mvh Liz

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-11-02 00:17

> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Rider stort set aldrig alene. Så er der da andre til at fange hesten når man
ligger og roder i mulden.
Når hesten så er fanget, så sætter man sig op og rider videre.

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som i sommer blev bukket af i fuld galop på en islænder, landede med næsen
(bogstaveligt talt) i en stubmark og fik (meget) næseblod - og iøvrigt ikke
fik lov af de andre ryttere til at ride videre. :-/

Fra : Britta Larsen

Dato : 05-11-02 10:04

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:
> Rider stort set aldrig alene. Så er der da andre til at fange hesten når
man
> ligger og roder i mulden.
> Når hesten så er fanget, så sætter man sig op og rider videre.

Det er en god ting, men også hyggelig ting. Mit problem er at hesten stå ude
hos noget familie og der har den stået hele sit liv, så hvis jeg skulle ride
sammen med andre skal jeg først ride en tur på 3 km, men det gør jeg også
gerne, også selv om der er sne og isgalatte veje :)

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Musen

Dato : 06-11-02 16:57

> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Jeg kommer altid til at slippe tøjlerne når jeg falder af (hvilket sker af
og til *SSS*), men heldigvis er Nilco så godt opdraget, at hun pænt står ved
siden af og venter til jeg er kommet op igen....Somme tider ser det faktisk
ud som om hun griner lidt *GG*

> [...]
3
> sting. Det var bare ved at han slæbte mig 1 m. hen af jorden.

Jeg ville heller aldrig turde binde mig selv fast til en hest på nogen måde.
Hverken mens jeg red, eller hvis jeg longerede. Jeg er faktisk ret hysterisk
med ikke at have nogen fingre i klemme eller noget, selv når jeg bare
trækker med dem, for hvis nu der sker noget, risikerer man jo at de bliver
rykket af...Fingrene altså

> Er det ikke noget man gå i en refleks? altså holder ved det man nu har
fadt
> i?
Min refleks er åbenbart omvendt så, for som sagt, så slipper jeg alt hvad
jeg har i hænderne...Men så kommer jeg da i det mindste ikke til at rykke
hende i munden mens jeg falder, så det er jo egentlig godt nok

> Er bare nysgerig
Det er da også ok at være

/Musen

Fra : Britta Larsen

Dato : 07-11-02 08:49

Hej alle sammen

tak for alle jers gode svar.
Rat at høre man ikke er den eneste der falder af på de mest mærværdige
tidspungter.
Engang jeg var ude hos min kusine på ferie, red jeg stille og rolig galop
rundt i et sving, hvem landte på jorden MIg *he* min kusine fik sig da en
billigt grin, og jeg har hørt for det lige siden det bliver vel snart 10 år
*he*

Er egentlig kommet til at tænke på om min hest opfatter mig som hans
legekamrat da han jo er blevet alene hest.
Når min farmor og farfar går ude så er han stille og rolig, men så snart jeg
kommer ud til ham, kommer han løbene med hans stadig halve følvrinsk (han er
9½ år) men det lyder nu så sødt. Og han virker ekstrem gald for at se mig.
Er godt klar over heste ikke glemme de personer de holder af (hvis man kan
klade det det) det undre mig bare.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Sander s

Dato : 07-11-02 09:10

> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Nu er det en del år siden, at jeg har reddet. Der lærte jeg, at man ikke
skulle slippe tøjlen, hvis man faldt af. Det blev et instinkt, at holde
fast, hver gang jeg faldt af. Senere fik jeg af vide, at man altid skulle
slippe tøjlen, så det tog lidt tid, at vænne sig af med, at holde fast i
tøjlen.

Det er lykkedes mig en gang, at lande på benene, efter at hesten havde
kastet mig af. Det ene øjeblik sad jeg på hesten. Den lavede et uventet buk
og så stod jeg ved siden af hesten. : ).

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-11-02 09:48

On Thu, 7 Nov 2002 09:10:03 +0100,
Sander s <sander@tjekmig.dk> wrote:

> Det er lykkedes mig en gang, at lande på benene, efter at hesten havde
> kastet mig af. Det ene øjeblik sad jeg på hesten. Den lavede et uventet buk
> og så stod jeg ved siden af hesten. : ).

Det er lykkedes mig to gange at lande på benene, da jeg "sprang" af da
hesten mente vi skulle ind i stalden. Det skulle ellers have set meget
imponerende ud - jeg satte føderne på hver sin side af døren, og når
hesten så gik ind, skulle jeg blot strække benene.

Fra : Iben Holst

Dato : 07-11-02 09:12

> [...]
> fast til den i håb om hesten står stille?
> Er det ikke noget man gå i en refleks? altså holder ved det man nu har

Jo sådan lige i den brøkdel af sekundet det sker, er det da for mig.

Jeg kan slet ikke mindes hvornår jeg sidst faldt af en hest!! Men jeg havde
engang en lang årerække, hvor jeg faldt af, fordi jeg ikke længere var bange
for det *GG*. Det var især ved springning eller tilridning ....
Jeg lærte gennem selvforsvar at lave diverse rullefald og fandt hurtigt ud
af, at det sagtens kunne bruges ved fald fra hest. Derfor slog jeg mig
sjældent.
Gennem selvforsvaret lærte jeg også at stå mere stabilt på benene efter en
manøvre og derfor blev en del af mine fald ikke til noget med at jeg var
nede og ligge, men tværtimod formådede jeg at vende mig - nærmest som en kat
*S* - så fødderne var det første der ramte jorden og derfor kunne jeg løbe
lidt med og beholde tøjlen i hånden for at få hesten standset.
I nogle tilfælde gjorde jeg faktisk det, at jeg tog en vurdering af
situationen og hvis jeg skønnede at det rimelig sikkert ville ende med et
fald, sprang jeg simpelthen af, af mig selv, landte på fødderne og stod ved
siden af hesten......
Det er sgu helt sjovt at mindes, så jeg sidder nærmest og skriger af grin
lige nu.
Tænk at jeg har været så mobil og smidig !!

Men jeg har sandelig da også været ud for situationer hvor det var dejligt
at det foregik på en lukket bane hvor hesten ikke kunne stikke af og
situationer hvor jeg har måttet slippe hesten for min egen sikkerheds skyld
2-3 km hjemme fra og gå hjem og finde den i stalden.

Iben

Fra : Mona

Dato : 12-11-02 22:09

> [...]
> Det jeg mener er, slipper i tøjlen og lader hesten går eller
klamre i jer
> fast til den i håb om hesten står stille?

Hej Britta.

Her i mit voksen-liv er jeg først begyndt at ride dette forår, og
jeg har faktisk ikke redet ret meget. Max 10 gange i år.

Første gang jeg blev smidt af, nåede jeg at tænke på, at 'nu
ryger jeg da vist af'.Så slap jeg tøjlerne, det tror jeg faktisk
jeg lærte på rideskole for ca. 23 år siden. Derefter luftturen og
en landing i blød muldjord, som dog alligevel slog luften ud af
mig. Og så kunne jeg ellers begynde at gå de sidste tre kilometer
hjem, hvor hesten pænt stod foran stalddøren og ventede på at jeg
kom. Nu har jeg lært, at jeg ALDRIG mere skal lade hesten
galoppere, når vi er på vej hjemad, for så vil hun altså gerne
hurtigt hjem...

Anden gang jeg blev smidt af, nåede jeg at tænke 'nu ryger jeg da
vist af'. Så slap jeg tøjlerne og tog den på hovedet/skulderen
ned i jorden, hvorefter AL luften blev slået ud af mig. Det er en
rigtig, rigtig ubehagelig oplevelse, for så kan man ikke trække
vejret ind igen, og føler at man er ved at blive kvalt. Derefter
kunne jeg tage turen omkring skadestuen med min skulder, som var
forstuvet og forslået. Meget, meget pinefuldt, og jeg var
sygemeldt i 3,5 uger bagefter. Heldigvis har jeg et arbejde som
er fysisk krævende, så jeg har været tvunget til at bruge min
skulder/arm igen, -det har været god genoptræning, selvom det har
gjort ondt. Hvis jeg havde haft kontorarbejde, så jeg kunne skåne
skulder/arm, tror jeg faktisk at jeg ville være mere eller mindre
invalid i dag...

Faktisk har jeg ikke rigtigt redet siden, bortset fra den
obligatoriske op-på-hesten-lige-efter-tur. Men mon ikke tiden
nærmer sig? Det tror jeg faktisk jeg vil til at arbejde lidt for.

Det var ganske rart at få mulighed for at genopleve de to
episoder og fundere lidt over tingene. Tak for det.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-11-02 06:54

"Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Nu har jeg lært, at jeg ALDRIG mere skal lade hesten
>galoppere, når vi er på vej hjemad, for så vil hun altså gerne
>hurtigt hjem...

Så er der noget jeg har misforstået
Når jeg vil have en rigtig vild galop, så skridter vi en tur og så når
næsen vender hjemad, får han lov til at rende. Så får man den fedeste
galop man kan tænke sig.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-11-02 01:08

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Faktisk har jeg ikke rigtigt redet siden, bortset fra den
> obligatoriske op-på-hesten-lige-efter-tur. Men mon ikke tiden
> nærmer sig? Det tror jeg faktisk jeg vil til at arbejde lidt for.

Jeg synes faktisk det er værst et par dage efter, selvom man kommer op på
hesten lige med det samme igen. Næste gang jeg ryger af vil jeg i hvert fald
(hvis det er fysisk muligt) forsøge at ride hver dag i nogle dage efter, så
jeg ikke går og bliver nervøs.

mvh
Trond Øyvind Hermansen