SQL problemstilling
Fra : Bo Meyer

Dato : 04-11-02 13:03

Hej,

jeg er stødt på en SQL problemstilling jeg ikke kan gennemskue.

Datasæt A:

startdato, slutdato
01-03-2002, 05-03-2002
10-03-2002, 12-03-2002

Datasæt B:

27-02-2002
28-02-2002
01-03-2002
02-03-2002
03-03-2002
04-03-2002

Jeg vil nu gerne selectere alle poster fra datasæt B som ikke er mellem en af
start- og slutdatoerne fra datasæt A.

Jeg kan simpelthen ikke finde en løsning. Kan jeg finde nogen hjælp?

mvh. Bo

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-11-02 13:21

"Bo Meyer" <bmeyer@relief.dk> wrote
> [...]
> 04-03-2002
>
> Jeg vil nu gerne selectere alle poster fra datasæt B som ikke er mellem en

Er det ikke blot noget ala dette du leder efter?

SELECT .....
FROM ....
WHERE B.Dato >= A.StartDato AND B.Dato <= A.SlutDato

--
Jakob Andersen

Fra : Bo Meyer

Dato : 04-11-02 13:34

Jakob Andersen wrote:
> [...]
>
> SELECT .....
> FROM ....
> WHERE B.Dato >= A.StartDato AND B.Dato <= A.SlutDato

Nej!

Slut resultatet skal blive

27-02-2002
28-02-2002

mens dit forslag vil fremvise hele datasæt B fordi 01-03-2002 i datasæt B ikke
er mellem 10-03-2002 og 12-03-2002.

Det er jo netop kernen i problemstillingen.

mvh. Bo

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-11-02 13:42

"Bo Meyer" <bmeyer@relief.dk> wrote
> Nej!

Rolig nu.

> [...]
> 28-02-2002
>
> mens dit forslag vil fremvise hele datasæt B fordi 01-03-2002 i datasæt B

Du vil have alle datoer fra tabel B der IKKE er i nogle af datointervallerne
i tabel A, er det korrekt forstået?

--
Jakob Andersen

Fra : Bo Meyer

Dato : 04-11-02 13:58

> Du vil have alle datoer fra tabel B der IKKE er i nogle af datointervallerne
> i tabel A, er det korrekt forstået?

Lige præcis!

mvh. Bo

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-02 14:21

Bo Meyer skrev:

> Jeg vil nu gerne selectere alle poster fra datasæt B som ikke
> er mellem en af start- og slutdatoerne fra datasæt A.

SELECT <feltliste>
FROM B
WHERE NOT EXISTS
   (SELECT 1 FROM A
    WHERE B.dato BETWEEN A.startdato AND A.slutdato)

Du har ikke skrevet hvilket databasesystem der er tale om - det er
vist ikke alle der understøtter exists. Ovenstående burde virke i
MSSQL.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-02 15:01

Som svar på skriblerier nedfældet af Jens Gyldenkærne Clausen :

> [...]
>
> Du har ikke skrevet hvilket databasesystem der er tale om - det er
> vist ikke alle der understøtter exists. Ovenstående burde virke i

Det virker fint i MSSQL - er lige testet

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Bo Meyer

Dato : 05-11-02 12:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> SELECT <feltliste>
> FROM B
> WHERE NOT EXISTS
>    (SELECT 1 FROM A
>     WHERE B.dato BETWEEN A.startdato AND A.slutdato)

Hvor kan man stirre sig blind på et problem. Du har helt ret (jeg anvender
Oracle og den håndterer også subselects fint). Tak for hjælpen.

Mvh. Bo