Elmegade
Fra : Ukendt

Dato : 04-11-02 11:35

Davs

Jeg er ved at åbne en bar i Elmegade i København og mangler lidt inspiration
til at finde et navn.
Hvor kan jeg finde oplysninger om fx gadenavnets oprindelse,
bygningens/lokalernes anvendelse m.m.? Københavns Stadsarkiv? Andet?

mvh jan

--
ØLBAR på vej i Elmegade. http://cerevisia.dk

Fra : Krabsen

Dato : 04-11-02 12:21

Hvis navnet skal passse til indholdet, hvad så med 'Elmesygen'?

...undskyld, jeg ku ikke la vær..

mvh
Krabsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-11-02 12:25

Jan Hansen skrev:

> Jeg er ved at åbne en bar i Elmegade i København og mangler lidt
> inspiration til at finde et navn.

> Hvor kan jeg finde oplysninger om fx gadenavnets oprindelse,

Inspiration savnede man også da man navngav Elmegade. Det har ingen
særlig lokal forbindelse, men indgår i en gruppe gadenavne med trænavne:
Elmegade, Birkegade, Egeagde, Poppelgade, Ahornsgade og den på den anden
side af Nørrebrogade beliggende Tjørnegade.

Elmegade var foreslået som Bøgegade, men det blev ikke til noget.

Kilde: Storbyens Stednavne.

TT

Fra : ram2

Dato : 04-11-02 13:23

"Thomas Thorsen" skrev d. 04-11-02 12:25 dette indlæg :

Elmegade var foreslået som Bøgegade, men det blev ikke til noget.

Kilde: Storbyens Stednavne.
----------------------

Hej - Da du åbenbart har forstand på disse sager, kan du måske fortælle
mig, hvor på nettet jeg kan finde oplysninger og historier om stednavne
- bygninger - gader mv. i København og omegn. Jeg synes det er
spændende.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-11-02 13:39

ram2 skrev:

> Hej - Da du åbenbart har forstand på disse sager, kan du måske
> fortælle mig, hvor på nettet jeg kan finde oplysninger og
> historier om stednavne - bygninger - gader mv. i København
> og omegn. Jeg synes det er spændende.

Der er desværre ikke ret meget på nettet af den slags.

Stednavne - bynavne, bydele, stationsnavne, gadenavne - er nok bedst
forklaret i "Storbyens stednavne" fra Gyldendal. Den dækker dog kun
Københavns og Frederiksberg kommune og de nærmeste gader i de omliggende
kommuner.

Mht. til bygninger kan man læse serien "København, før nu og aldrig" som
dækker indre by. To ekstra bind handler om hhv. Østerbro og
Frederiksberg.

TT

Fra : ram2

Dato : 04-11-02 14:46

"Thomas Thorsen" skrev d. 04-11-02 13:39 dette indlæg :

> Der er desværre ikke ret meget på nettet af den slags.......
----------------
Det var ærgeligt - Så må jeg en tur på biblioteket - Men tak alligevel.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-11-02 12:45

Jan Hansen <jan.dk> skrev:

> [...]
> Hvor kan jeg finde oplysninger om fx gadenavnets oprindelse,
> bygningens/lokalernes anvendelse m.m.? Københavns Stadsarkiv? Andet?

Hvis du har natbevilling, hvad så med at kalde stedet "Nightmare on Elm Street" ...!
Det kunne i givet fald 'forkortes' i daglig (natlig) tale til fx Nightmare, Mareridt(et),
The Street el.lign. Og du selv kunne jo optræde bag baren som Freddy Kreuger og/
eller Robert Englund - find selv på mere. Men med den beliggenhed må det være
oplagt.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-11-02 13:25

Mon, 4 Nov 2002 11:35:04 +0100, skrev Jan Hansen:

>Jeg er ved at åbne en bar i Elmegade i København og mangler lidt inspiration
>til at finde et navn.

Hvis baren ligger i tagetagen, kan du jo kalde den "ElmQuisten"

Som pendent til "Unter den Linden", kunne den jo også hedde "Under
Elmene" [1], eller hvad med "Ved Elmsilden" [2].

[1] Går nok ikke. Der er vist en cafe med det navn.
[2] Elms-ild er lange gnister eller lysbuske der stråler ud fra
spidse, fremspringende genstande som tårne eller master.

Mjarh, det var ikke meget for den 25 øre, men det ka' vel altid gi'
til en bajer, hvis man engang af vanvare skulle komme på de kanter

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-11-02 15:56

Jan Hansen wrote:
> Jeg er ved at åbne en bar i Elmegade i København og mangler lidt
> inspiration til at finde et navn.
Mulighederne er legio. Hvad med bare at finde et velklingende navn?
Selve elmetræets navn på latin: "Ulmus Glabra" klinger jo ikke særlig
godt. Men måske en kombination med "Ulmus" eller det italienske "Olmo".
Desværre ved jeg ikke nok om disse sprog, men en eller anden kombination
af "gade, elm, ild, humle, øl, bar, filmtitel ..." - nogle gange hjælper
det
at tage sit "scrabble-spil" frem og flytte på brikkerne. God fornøjelse.
Herluf Holdt, DK-3140