upgrade ibm 300gl
Fra : H Vejbæk

Dato : 04-11-02 12:14

Jeg er den lykkelige ejer af en IBM 300GL type 6561-130 . Den ønsker jeg at
opgradere med en celeron cpu, men hvor højt kan jeg gå op i hastighed med en
celeron CPU ? og skal jeg anvende en adaptor ? (begynder )?

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Henrik Vejbaek

Fra : o&u

Dato : 04-11-02 13:36

On Mon, 4 Nov 2002 12:14:11 +0100, "H Vejbæk"
<vejbaek@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg er den lykkelige ejer af en IBM 300GL type 6561-130 . Den ønsker jeg at
>opgradere med en celeron cpu, men hvor højt kan jeg gå op i hastighed med en
>celeron CPU ? og skal jeg anvende en adaptor ? (begynder )?

Sådan een har jeg også ! Jeg har den kørende med en celeron 466, med
en adapter. Det har kørt halvanden måned.

Dette er nogenlunde maksimum. For cpu'en skal være ppga (må ikke være
coppermine eller fcpga, - det har jeg forsøgt med).
500 og 533 er også ppga, så vidt jeg ved. Men 533 kan muligvis være
både fcpga og ppga ligesom 566'eren.

Adapter kan du vist få hos www.datatel.dk (se diverse)

Cpu'en skal du købe brugt. Der er masser på ebay (fra usa).

Du SKAL reflashe bios. Dette skyldes, at cpu-code-table for disse
IBM'ere ikke ligger i bios, men på flash-disketten. Når man flasher,
detekteres cpu'en, og den korrekte code indsættes. Cpu-codes har
betydning for fejlkorrektion i styresystemerne.

bios:
http://www.pc.ibm.com/support?page=6561-130&lang=en_US&doctype=Downloadable+files&subtype=BIOS&page.x=13&page.y=7

I bios er under advanced noget med processor control. Det har jeg
disabled. Det kan have betydning for noget fejlmeddelelse under boot.
M.h.t. at bios evt. ikke kender så høj en multiplier på 7x. Cpu'en er
jo multiplier låst og booter korrekt anyway.

Jeg har min kørende som mailserver med linux. Men til windows kan man
bruge programmet softfsb (findes med google). Hermed kan man
overclocke fsb lidt. Som bundkort skal man vælge Intel 440lx, så kan
man hæve fsb fra de 66 til f.eks. 76. Det havde jeg kørende i win2k.
Det giver 533 med en 466 cpu. Men ram skal være med på spøgen, med den
højere fsb.

Det er jo samme hastighed som for en 300 PL !

Bemærk lige: det er som at snyde fjenden. For IBM supporter ikke cpu
upgrades overhovedet. De siger: køb en ny.

mvh

John