Website på flere sprog?
Fra : Jimmy

Dato : 04-11-02 09:33

Hej

Jeg står og skal have oversat en af mine hjemmesider til engelsk.

Hvordan ville I programmere dette?

1)
Jeg har tænkt på at inkludere en sprog-side i toppen af hver side med al
tekst til hele sitet i varibler:
Language_default_asp_01 = "Velkommen"
Language_default_asp_02 = "Denne side er smart"

2)
Alternativt kunne man smide det ind i arryas, som ville være dyrere i
performance men til gengæld ville jeg undgå at skulle finde på unikke navne
til hver variabel.

3)
Dictionary-objektet er for performance-krævende og skalerer ikke.

4)
Database-kald...
Den er også dyr men tilgengæld er den let of fleksibel.
Hvad synes I om at man henter al tekst vha. 20-30 kald pr. sidevisning?

5)
?

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-02 10:50

Jimmy skrev:

> [...]
> side med al tekst til hele sitet i varibler:
> Language_default_asp_01 = "Velkommen"
> Language_default_asp_02 = "Denne side er smart"

Det lyder umiddelbart tungt at vedligeholde.

> [...]
> Den er også dyr men tilgengæld er den let of fleksibel.
> Hvad synes I om at man henter al tekst vha. 20-30 kald pr.

Prøv det og se om performance er o.k. Hvis indholdet er statisk kan
du bruge databasen til at udvikle siderne i og så generere statiske
html-sider på flere sprog når du er færdig. Med et rigtigt RDMS kan
du automatisere genereringen af htmlsider, således at der bliver
lavet en ny side så snart man har opdateret databasen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Næsager

Dato : 04-11-02 20:50

> Hvordan ville I programmere dette?

Jeg ville personligt ha mine forskellige HTML filer liggende med forskellige
små "indexes"
Du henter dokumentet ind med FSO og laver et enkelt kald til din database.
Herefter replacer du dine "indexes" ud med dine records.
Bruger selv denne metode da jeg tit synes det er hurtigere at lave sider
mere scalable.

Lige for at opsumere

--
Dataconn.....
Set RS = Conn.Execute("SELECT * FROM tabel WHERE lan = 'dk'")

ObjFile = Replace(ObjFile,"$velkomsttekst$",RS(0))

Response.Write ObjFile
--

Bruger selv $$ til at starte og slutte mine "indexes"
IMHO den hurtigste samt nemmeste måde....

--
Venlig hilsen
Andreas Næsager

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-11-02 11:51

"Andreas Næsager" <andreas@retard.dk> wrote
> Du henter dokumentet ind med FSO og laver et enkelt kald til din database.

Og hvad mener du performanceforbedringen er med dette i forhold til et kald
til databasen og brug af GetRows?

> ObjFile = Replace(ObjFile,"$velkomsttekst$",RS(0))

Du prøver at kalde Replace på en File objekt, du mangler hvist lige en
ReadAll et eller andet sted

--
Jakob Andersen

Fra : Andreas Næsager

Dato : 04-11-02 21:28

> Og hvad mener du performanceforbedringen er med dette i forhold til et
kald
> til databasen og brug af GetRows?

Well bruger da ikke mem på at lave et array :)

> Du prøver at kalde Replace på en File objekt, du mangler hvist lige en
> ReadAll et eller andet sted

Sorry er tidligere på arbejde end normalt, desuden er OE ikke ligefrem
Interdev :)

--
Venlig hilsen
Andreas Næsager

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-11-02 12:54

"Andreas Næsager" <andreas@retard.dk> wrote
> Well bruger da ikke mem på at lave et array :)

Det hukommelse du bruger på at lave et array står vist ikke mål med det du
bruger når du både skal have et FileSystemObjekt og en fil indlæst i
hukommelsen

--
Jakob Andersen

Fra : Andreas Næsager

Dato : 05-11-02 02:35

> Det hukommelse du bruger på at lave et array står vist ikke mål med det du
> bruger når du både skal have et FileSystemObjekt og en fil indlæst i
> hukommelsen

Kommer vel helt an på antallet af rows der retuneres ved GetRows, heraf
størrelsen på måske et stort array :)

--
Venlig hilsen
Andreas Næsager

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-11-02 18:17

"Andreas Næsager" <andreas@retard.dk> wrote
> Kommer vel helt an på antallet af rows der retuneres ved GetRows, heraf
> størrelsen på måske et stort array :)

Så det jo blot Data vi snakker om, disse data skal jo ud på en eller anden
måde.

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-02 09:42

Som svar på skriblerier forfattet af Jimmy

> Jeg står og skal have oversat en af mine hjemmesider til engelsk.
> Hvordan ville I programmere dette?

Vores intranet er lavet vha content management/databasekald
Det burde være muligt med lidt planlægning at minimere antal kald til
databasen?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Steffen Lieberkind

Dato : 17-12-02 16:41

> [...]
> til hver variabel.
> 3)
> Dictionary-objektet er for performance-krævende og skalerer ikke.

I praksis er det nok de færreste flersprogede websites der indeholder helt
samme indhold/sider i alle sprog. Ikke mindst fordi kultur og lokale forhold
spiller en rolle. Struktur, layout og muligvis navigation skal måske være
lidt anderledes for visse lande osv., og vedligeholdes de landespecifikke
websites af de enkelte datterselskaber selv, bliver dette endnu mere
udpræget.

Derfor mener jeg du bør overveje en alternativ indfaldsvinkel på
problemstillingen. Anvend templates der definerer design og layout, og læg
indholdet i en database med en eller anden form for landespecifik variabel,
og flet layout og indhold sammen ved et request på en side. Kombinér evt.
med generering af "flade" html sider, eller en slags cache-system for
optimering af performance.

Mange CMS systemer anvender denne struktur (well, ihvertfald mit CMS system
SequelSite), og det giver en virkelig god fleksibilitet i langt de fleste
henseender, og performance er ganske acceptabel - i gennemsnit ca. 40
millisekunder for at hente templates og indhold, generere diverse menuer og
flette det hele sammen ( selvfølgelig lidt afhængig af hvor store menuerne
er, og hvor kraftig serverens hardware er m.v., der er mange parametre der
spiller ind ) + transporttid fra serveren til klienten.

Venlig hilsen
Steffen Lieberkind
www.SequelSite.dk