Jeg overvejer at købe ny computer... Hjælp~
Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 04-11-02 01:29

Jeg har overvejet lidt at skifte min AMD Athlon XP 1700+ ud med en nyere...
2.4GHz eller 3.0? ...men jeg ved ikke hvad for noget jeg skal købe... :)

Jeg har:
o 6000,- kr.
o Tastertur, mus, brænder mm.
o Grafikkort

men jeg vil gerne have NY... Er det muligt for mig at købe en ny for 6000,-
kr?

Fra : 0nkel

Dato : 04-11-02 01:55

"Kenneth Brøgger" <broegger@pc.dk> wrote in message
> [...]
nyere...
> 2.4GHz eller 3.0? ...men jeg ved ikke hvad for noget jeg skal købe... :)

Var det ikke smartere at opgradere din cpu til 2400+ og et Ati 9700?

Ialt ca. 5000,-

Så er du sluppet af med pengene og har en kraftigere maskine end du ellers
vil ende med.

Fra : Martin K

Dato : 04-11-02 08:59

0nkel wrote:
> Var det ikke smartere at opgradere din cpu til 2400+ og et Ati 9700?
>
> Ialt ca. 5000,-
>
> Så er du sluppet af med pengene og har en kraftigere maskine end du
> ellers vil ende med.

Og så bliver man stadig hos AMD. Det er i hvert fald noget jeg ville sætte
pris på = )

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 04-11-02 09:04

"Kenneth Brøgger" <broegger@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har overvejet lidt at skifte min AMD Athlon XP 1700+ ud med en
nyere...
> 2.4GHz eller 3.0? ...men jeg ved ikke hvad for noget jeg skal købe... :)

Først og fremmest skal du vurdere hvad du skal bruge din computer til.
Hvis du bare skal tekstbehandle og lægge 7kabale har du rigeligt med
processorkraft.
Skal du encode video og rendere 3D, så kan du aldrig få nok processorkraft.

> [...]
> Tastertur, mus, brænder mm.
> Grafikkort
> men jeg vil gerne have NY... Er det muligt for mig at købe en ny for

Hvis jeg stod i din situation ville jeg købe en større processor. Undersøg
hvilken der kan gå i dit board (check evt hvad den nye BIOS kan håndtere).
Er dit system med DDR-RAM eller SD-RAM.
Hvis det er SD så overvej at skifte til DDR-RAM.
Hvilket grafikkort har du?
Hvad dækker mm (er det harddisk, kabler, monitor osv).

Uanset hvad så burde dit nuværende system dække dine behov (kan dog nemt
identificere mig med trangen til at købe nyt).
Jeg ville overveje om det er pengene værd. Du får ikke en magisk hurtigere
computere (selvfølgelig gør du ved nogle opgaver) bare fordi du køber
hurtigere processor.

Du kan nemt få et motherboard, RAM, CPU, PSU, køler og måske et nyt
grafikkort for 6000 kr.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 04-11-02 12:48

Jeg laver webdesigns, spiller Counter-strike og andre nye spil.
Counter-strike det kører faktisk nogle gange helt nede på 40fps, fordi min
computer kun kan kører med 1100MHz i BIOS! :(

Jeg har KUN haft problemer med min AMD... Har haft Pentium i 3 år, og har
ALDRIG haft NOGET problem med den!

Nok derfor jeg vil skifte til Intel... Hvorfor synes I at AMD er et godt
mærke?

Kenneth Brøgger

Fra : Michael Nielsen

Dato : 04-11-02 12:49

Kenneth Brøgger wrote:
> [...]
> har ALDRIG haft NOGET problem med den!
>
> Nok derfor jeg vil skifte til Intel... Hvorfor synes I at AMD er et

AMD leverer mere kraft til prisen, hvis ikke man laver 3d eller
videorendering

Ustabilitet skyldes i højere grad andre dele af hardwaren - især chipsættet.
Der har tidligere været elendige chipsæt til AMD, men det er løst

-michael

Fra : rhexis

Dato : 04-11-02 13:53

"Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> wrote in
message news:aq5msa$stc$2@sunsite.dk...

> AMD leverer mere kraft til prisen, hvis ikke man laver 3d eller
> videorendering

Det udsagn skal jeg lige have forklaret. Ikke fordi jeg skal forsvare
AMD, men fordi jeg er på udkig efter netop sådan et system.

Tænker du på den manglende SSE2 understøttelse? Er forskellen
så markant at P4s merpris bliver det værd?

--
rhexis

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-02 21:26

>"Michael Nielsen" <michaelnielsen2002@hotmail.com> wrote in
>message news:aq5msa$stc$2@sunsite.dk...

Amd regnekraft er overlegen, se på de test jeg har fået retur for folk her i
ng'en,,, http://home13.inet.tele.dk/thf/cpumark.htm

> [...]
>
>Tænker du på den manglende SSE2 understøttelse? Er forskellen
>så markant at P4s merpris bliver det værd?

På diverse testsize viser det sig at Amd store cache betyder alt for rå
regnekraft, hvorimod de skriver at en P4 er hurtigerer til at bevæge opengl
objecter på skærmen.
Jeg har selv teste en XP2000 mod en P4wm1.7 og Xp'en er dobbelt så
hurtigt til at renderer den samme scene P4'en.
Ireterende, da jeg ejer P4'eren. ;-(

Og det er den rå datakraft jeg kan bruge til hæftige scene rendering.
Men jeg syntes stadig der er for mange der har stabilitets problemer her i
ng'en, det er en af grundene til jeg ikke har prævet de ellers så
fristende XP 2600 eller større.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-11-02 01:19

Thf wrote:

> Jeg har selv teste en XP2000 mod en P4wm1.7 og Xp'en er dobbelt så
> hurtigt til at renderer den samme scene P4'en.
> Ireterende, da jeg ejer P4'eren. ;-(

Der findes ikke nogen Northwood 1.7'er..

Det er enten en P4 Celeron 1.7 eller en P4 1.7'er du har.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-02 16:17

>Der findes ikke nogen Northwood 1.7'er..
>
>Det er enten en P4 Celeron 1.7 eller en P4 1.7'er du har.
Rigtigt.....
wm=willamette
Den gamle P4, med i850 chipset, super stabilt.
Beklager taste fejlene, er lidt for hurtig nogle gange.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-11-02 00:52

Thf wrote:

> wm=willamette

Ok, jeg læste det som om det var en tastefejl, wm istedet for nw..

n og m sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, og rækkefølgen
kan jo også smutte.

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-11-02 13:31

> Jeg laver webdesigns, spiller Counter-strike og andre nye spil.
> Counter-strike det kører faktisk nogle gange helt nede på 40fps, fordi min
> computer kun kan kører med 1100MHz i BIOS! :(

40 FPS er nok pga. dit grafikkort. Du kan få 100 fps konstant i Counter
Strike, med et grafikkort til under 1000 kr. Mht din CPU - du skal bare have
en korrekt monteret CPU køler. Og selvom du kører 1100 Mhz kan du sagtens få
100 FPS i CS med et andet grafikkort.

> Jeg har KUN haft problemer med min AMD... Har haft Pentium i 3 år, og har
> ALDRIG haft NOGET problem med den!

Hvor har du købt den? Hvem har samlet den?

> Nok derfor jeg vil skifte til Intel... Hvorfor synes I at AMD er et godt
> mærke?

Mest kraft for pengene. Min AMD maskine kører perfekt.

Jeg ville få din CPU kølet ordentligt og sætte et GF4Ti4200 grafikkort (ca.
1300,-) i i stedet for at brænde 6000 kr. af på en helt ny maskine. Den
model CPU køler koster ca. 80 kr (Titan D5T). Så skal den bare monteres
korrekt, få evt. en expert til det evt. i en computerbutik.

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 04-11-02 17:29

Jeg har et Gforce4 128 MB... er det ikke nok?

Fra : 0nkel

Dato : 04-11-02 17:46

> Jeg har et Gforce4 128 MB... er det ikke nok?

Du har nogle problemer med din computer. Dem må du se og få løst. Det er
ikke fordi du har en AMD CPU. Et eller andet sted er der noget der er helt
galt.

Indlever den evt. til en computerforretning og få dem tjekke til at se om al
hardwaren er sat i korrekt eller defekt og spørg dem om de også vil
installere drivere og Windows for dig.

En anden og billigere måde er at du finder et opslag i hos din lokale
købmand hvor der ofte er fok der reklamerer med PC hjælp. Du kan også søge
efter det i en newsgroup, tilbyd 500,- for at få din computer op at køre.

Det har intet med AMD conta Intel at gøre.

Hvis ikke du kan få din AMD computer til at fungere er der ikke større
chance for at du får din Intel computer til at køre.

Fra : Leony

Dato : 04-11-02 14:06

> Jeg laver webdesigns, spiller Counter-strike og andre nye spil.
> Counter-strike det kører faktisk nogle gange helt nede på 40fps, fordi min
> computer kun kan kører med 1100MHz i BIOS! :(

Gå ind i BIOS og ændrer fsb fra 100 til 133, så skulle din cpu gerne køre
lidt hurtigere.
Din cpu har multiplyer 11, med 100 MHz fsb giver det 1100 MHz.
Hvis du ændre den til 133 (11*133=1463), så får du den op på 1463 MHz som en
1700+ skal køre.

Din processors hastighed er ikke afgørende for hvor mange fps du har i spil,
det er derimod dit grafikkort.
Det lyder som om du har et GeForce 2 MX.
Hvis du køber et GeForce 4 Ti 4600, så skulle du gerne opleve en væsentlig
forbedring.

> Jeg har KUN haft problemer med min AMD... Har haft Pentium i 3 år, og har
> ALDRIG haft NOGET problem med den!

Håber at det ændre billedet lidt når du ændrer fsb.

> Nok derfor jeg vil skifte til Intel... Hvorfor synes I at AMD er et godt
> mærke?

De giver den bedste pris/ydelse (kører selv Intel, men det er jo et faktum).

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 04-11-02 17:37

> Gå ind i BIOS og ændrer fsb fra 100 til 133, så skulle din cpu gerne
køre...

Jeg har sat den til noget med 100/133/33 ... Men den viser stadig kun 1100
MHz...

Når jeg sætter den til 133/133 så er det at den laver fejl jo... Kan det
være fordi mine ram kun er PC100??? Ved ikke om det der det! :)

/Kenneth Brøgger

Fra : KT

Dato : 04-11-02 18:48

> [...]
>
> Når jeg sætter den til 133/133 så er det at den laver fejl jo... Kan det
> være fordi mine ram kun er PC100??? Ved ikke om det der det! :)

Det kan sagtens være årsagen. Ellers kan der være din cpu bliver for varm,
og derfor står af ved de højere hastigheder. Men tjek lige om det er pc100

Mvh Kim

Fra : KT

Dato : 04-11-02 18:50

> [...]
>
> Når jeg sætter den til 133/133 så er det at den laver fejl jo... Kan det
> være fordi mine ram kun er PC100??? Ved ikke om det der det! :)

Tjek den tråd der ligger 3 linjer under denne "Min amd 1800 kører...". Den
omhandler dit problem.

Mvh Kim

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-11-02 20:23

> [...]
>
> Når jeg sætter den til 133/133 så er det at den laver fejl jo... Kan det
> være fordi mine ram kun er PC100??? Ved ikke om det der det! :)

Hvis dine RAM PC100 så kan de ikke køre fuld hastighed med en XP CPU. Men
selvom dine RAM passer, er din CPU stadig for varm.

P.S. Jan = Kenneth Brøgger?

Fra : 0nkel

Dato : 05-11-02 00:13

> [...]
>
> Når jeg sætter den til 133/133 så er det at den laver fejl jo... Kan det
> være fordi mine ram kun er PC100??? Ved ikke om det der det! :)

Måske er problemet at du skal købe et bundkort som er kompatibelt med din
CPU.

Asus A7V8X ATX LAN
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628085

og så en stang DDR Ram

DDR-SDRAM PC3200 Samsung 256MB
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847895

Fra : Leony

Dato : 05-11-02 07:37

"Kenneth Brøgger" <broegger@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg sætter den til 133/133 så er det at den laver fejl jo... Kan det
> være fordi mine ram kun er PC100??? Ved ikke om det der det! :)

Det er nok der problemet ligger.
Du må ud og købe et bundkort og nogle DDR-RAM (Processor kan vente et par
måndeder).
Du skriver du har et GeForce 4, men ikke hvilken model.
Hvis det er et MX, så er det ikke meget bevendt. Hvis det er Ti, så har du
nogle rigtigt store problemer med dein computer.

Fra : Morten Strårup

Dato : 04-11-02 18:38

> [...]
> Counter-strike det kører faktisk nogle gange helt nede på 40fps, fordi min
> computer kun kan kører med 1100MHz i BIOS! :(

Hmm, det du har brug for er ikke en ny processor, men et ny grafikkort, køb
dig et af de nye ATI-kort, og så en masse RAM, 512 MB som minimum hvis du
spiller sådan noget som Unreal Tournament 2003. En anden ting der giver godt
med fart er et skift fra IDE til SCSI-diske.

MVH

Morten Strårup

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-11-02 10:28

> [...]
> ALDRIG haft NOGET problem med den!
>
> Nok derfor jeg vil skifte til Intel... Hvorfor synes I at AMD er et godt

Noget tyder på, at din maskine er jumpet forkert.
Dvs. at du kører FSB på 200 Mhz istedet for 266 MHz
Der skal bare flyttes en jumper på dit motherboard, så skal du bare se
løjer.

Grunden til at din maskine kun kører 1100 MHz er, at multiplyeren står til
5,5 x FSB
Når du har FSB'en jumpet til 200 Mhz vil maskinen køre 1100 MHz
Stiller du FSB til 266 MHz, vil maskinen køre 1463 Mhz lige efter bogen

Det er altså ikke AMP CPU'en der er noget galt med, men det er et skodhoved,
der har samlet den.

Fejlen er så let som ingenting at udbedre.
Du tager manualen til dit bundkort og læser den. Her står der beskrevet,
hvor jumperen sidder og hvordan den skal sidde.
Åben kabinettet, flyt jumperen, og voila din maskine er med et slag blevet
25 % hurtigere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-11-02 11:01

Jesper Nielsen wrote:

> Noget tyder på, at din maskine er jumpet forkert.
> Dvs. at du kører FSB på 200 Mhz istedet for 266 MHz

Vrøvl, 100 istedet for 133.

> Grunden til at din maskine kun kører 1100 MHz er, at multiplyeren står til
> 5,5 x FSB

Nej, 11x. FSB angives i DDR-tal, men frekvensen er 100 eller 133 MHz
(166 er lige på trapperne). De kaldes hhv FSB 200, 266 og 333, men lad
være med at kalde det MegaHertz, for det er det ikke.

> Når du har FSB'en jumpet til 200 Mhz vil maskinen køre 1100 MHz
> Stiller du FSB til 266 MHz, vil maskinen køre 1463 Mhz lige efter bogen

1466,666666 MHz.. når man skriver 133 MHz, mener man i virkeligheden
133,333333333333333333... (uendelig mange 3-taller)

Fra : Tinky Winky

Dato : 05-11-02 16:04

> 1466,666666 MHz.. når man skriver 133 MHz, mener man i virkeligheden
> 133,333333333333333333... (uendelig mange 3-taller)

I praksis køres der dog ofte med 132, 133 eller 134 Mhz.

Fra : Tinky Winky

Dato : 05-11-02 10:54

> Jeg laver webdesigns, spiller Counter-strike og andre nye spil.
> Counter-strike det kører faktisk nogle gange helt nede på 40fps, fordi min
> computer kun kan kører med 1100MHz i BIOS! :(

Kører du OpenGL, softwaremode eller Direct3D i Counter Strike? (Under
Video->Modes)

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 05-11-02 17:01

OpenGL...
Men det er IKKE kun CS... det er også installationen til CS... der kommer
også fejl i!