radio kommunikation i rummet på faste tide~
Fra : MTN

Dato : 03-11-02 23:51

Ja... subj siger måske ikke det store men jeg prøver lige igen..
Ved ikke lige om dette er gruppen...

Sad og så Star Trek og af en eller anden grund kom jeg til at tænke på
dette:

Hvis man har to rumskibe som rejser i hver sin retning i rummet og det ene
(skib 1) sender en besked hvert (eks) 10 minut.
Hvordan vil det så blive modtaget på det andet skib (skib 2), jo størrere
afstanden bliver...

Beskederne vil vel ikke komme med 10 minutters mellemrum eller hva?

Martin...

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-11-02 00:04

"MTN" <888@it.dk> skrev i en meddelelse news:aq499c$1ft$1@news.cybercity.dk...

> Beskederne vil vel ikke komme med 10 minutters mellemrum eller hva?

Nej for hvert blink vil vejlængden jo blive større.

Mvh
Martin

Fra : MTN

Dato : 04-11-02 00:13

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> "MTN" <888@it.dk> skrev i en meddelelse

> Nej for hvert blink vil vejlængden jo blive større.

nu er det ikke blink jeg tænkte på men det er vel det samme med
radio-bølger...

Martin..

Fra : Heureka

Dato : 04-11-02 00:49

Man skal vel bare ligge den tid til som det tager radiosignalet at
tilbagelægge den afstand som rumskibet har flyttet sig siden sidste
transmission.

Thomas Stoltz

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-11-02 14:01

Martin Larsen wrote:

> Nej for hvert blink vil vejlængden jo blive større.

Nemlig. Og så bruger man Ole Rømers observation: At lysets udbredelses-
hastighed er endelig.

Taleksempel: Du kører på din cykel med 10 m/s væk fra en (ubevægelig)
sendemast der udsender en besked hvert tiende minut (600 sekunders
mellemrum). For hver 600 sekunder er du kørt 6 km. Det tager lyset

6 km / (300000 km/s) = 0,00002 s

at tilbagelægge 6 kilometer. Du vil derfor i denne situation opleve at
der er 600,00002 sekunder mellem hver besked du modtager.

Hvis rumskibene er *meget* hurtige (science fiction, ikke realiserbart
med vores teknologi), skal man tage relativistiske fænomener med i be-
tragtningen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Filip Larsen

Dato : 04-11-02 00:44

"MTN" skrev

> [...]
> (skib 1) sender en besked hvert (eks) 10 minut.
> Hvordan vil det så blive modtaget på det andet skib (skib 2), jo størrere

Det kommer an på hastigheden imellem de to rumskibe. Hvis de fx. fjerner sig
med omkring 70 km/s fra hinanden vil tiden mellem modtagelse af signaler
være ca. 1 millisekund forsinket på grund af relativistiske effekter. Ved
omkring 2200 km/s vil forsinkelsen være oppe på et sekund. Denne forsinkelse
er i sig selv uafhængig af afstanden mellem rumskibene.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Heureka

Dato : 04-11-02 22:26

Hvornår skal man egentlig tage hensyn til den ændring man påfører signalets
"frekvensindhold" ved at bevæge sig væk fra eller imod udbredelsesretningen?

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-02 22:28

Scripsit "Heureka" <stoltzo@hotmail.com>

> Hvornår skal man egentlig tage hensyn til den ændring man påfører signalets
> "frekvensindhold" ved at bevæge sig væk fra eller imod udbredelsesretningen?

Observatørens egensbevægelse skal lægges til eller fra signalkildens
bevægelse. Det er den relative bevægelse af de to parter der er
væsentlig.

(Og hvis hastighederne er relativistiske, skal man naturligvis lægge
hastighederne sammen relativistisk også).

--
Henning Makholm "og de står om nissen Teddy Ring."

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-11-02 02:14

MTN wrote:
> [...]
> det ene (skib 1) sender en besked hvert (eks) 10 minut.
> Hvordan vil det så blive modtaget på det andet skib (skib 2), jo størrere

Det er også kendt Dobbler effekten, bedst kendt fra ambulancer.

Hvis du nu tænker at en ambulance kører forbi, men du afspiller
det i slow motion, således at tiden mellem hver bølgetop i lyden
er 10 minutter (din besked). Så gælder Dobbler effekten stadig,
den er blot meget "dybere" i frekvens.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-11-02 03:26

"Carsten Svaneborg" <zqex@nowhere.on.the.net> skrev i en meddelelse news:t067qa.3ub.ln@0.0.0.0...
> Det er også kendt Dobbler effekten, bedst kendt fra ambulancer.

Opdaget 1842 af den østrigske fysiker Chr. Doppler 1803-53

Mvh
Martin