NYBEGYNDER: Hente tekst fra tekstfil på ek~
Fra : Søren Golf

Dato : 03-11-02 23:42

Hej Alle,

Jeg er det man vil kalde totalt nybegynder, når det angår php,
men jeg vil gerne høre om følgende er muligt med php:

Hvis I kigger på følgende side:
<a
href="http://search.blackwell.co.uk/servlet/search?type=isbn&term
=0140244913">Tekstfil</a>

så finder i en tekstfil med nogle oplysninger.

Kan jeg vha. at et phpscript hente disse oplysninger ind på min
side, gerne sorteret...dette vil nemlig spare mig for en masse
besvær...

På forhånd tak

Søren Golf

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-11-02 23:51

On Sun, 3 Nov 2002 22:41:41 +0000 (UTC), Søren Golf
<quctraffic@hotmail.com> wrote:

>Kan jeg vha. at et phpscript hente disse oplysninger ind på min
>side, gerne sorteret...dette vil nemlig spare mig for en masse
>besvær...

Hvordan sorteret? Der er kun én linje.

Følgende henter dataen, dog uden nogen form for fejltjek:

<?php
list($line) =
file('http://search.blackwell.co.uk/servlet/search?type=isbn&term=0140244913');
$data = explode('|',$line);
?>

$data er nu et array, der indeholder de forskellige felter. $data[0]
er ISBN-nummeret, $data[1] er forfatternavnet, $data[2] er titlen,
etc.

--
- Peter Brodersen

Fra : Søren Golf

Dato : 04-11-02 00:17

Peter Brodersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]

Hej, jeg har lige to spørgsmål

nr. 1:
Jeg har testet scriptet, men der kommer en eller anden fejlmeddelelse. Har indsat
følgende:

[...]

Det ligger på siden
http://www.norskovskilte.dk/test/1.php

Hvorfor, hvad gør jeg galt?

nr 2:
Hvis jeg nu alene ville hente forfatternavnet, hvad skriver jeg så??
(Er desværre ikke skrap nok til at afkode det ud fra det du skrev)

Mange tak og hilsener

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-11-02 00:25

On Sun, 3 Nov 2002 23:17:11 +0000 (UTC), Søren Golf
<quctraffic@hotmail.com> wrote:

>Jeg har testet scriptet, men der kommer en eller anden fejlmeddelelse. Har indsat
> [...]

Du mangler en lodret streg: |
.... i din explode-linje.

Jeg har et eksempel på koden her:
http://stock.ter.dk/isbn.phps
.... og her i drift:
http://stock.ter.dk/isbn.php

Jeg tror, det er html.dk, der fjerner den lodrette streg fra mit
kodeeksempel, så prøv at klipkopiere fra http://stock.ter.dk/isbn.phps

>nr 2:
>Hvis jeg nu alene ville hente forfatternavnet, hvad skriver jeg så??
>(Er desværre ikke skrap nok til at afkode det ud fra det du skrev)

Efter "explode"-linjen, så ligger forfatternavnet i $data[1]. Du kan
fx afslutte med:

print "Forfatter: ".$data[1];

--
- Peter Brodersen

Fra : Søren Golf

Dato : 04-11-02 16:49

Tak for hjælpen, det ser ud til, at jeg nu kan manipulere lidt rundt med de
forskellige variabler...

Det er sgu' noget sjovere end javascript der her php....

MVH