Min Amd 1800 kører som en 1150 - men går n~
Fra : Jan

Dato : 03-11-02 21:35

Hejsa

Jeg har en AMD 1800 men den kører kun som en 1150 - når jeg ændrer fsb fra
100 til 133 så går min pc hele tiden ned - der er måske noget galt med min
cpu eller er der andre gode forslag ????

Mvh

Jan

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 03-11-02 21:41

Jan wrote:

> Jeg har en AMD 1800 men den kører kun som en 1150 - når jeg ændrer fsb fra
> 100 til 133 så går min pc hele tiden ned - der er måske noget galt med min
> cpu eller er der andre gode forslag ????

Sikker på at det er PC133 eller DDR 2100 ram du har?
Har du pillet ved ram-indstillingerne f.eks. sat noget til Turbo eller
lign. ?

Fra : Jan

Dato : 03-11-02 21:43

Jeg har 2 x 256 mb 2100 ddr ram.

Hvad kan jeg have pillet ved - ved rammene - hvad skal jeg se efter eller
evt. ændre ???

Jan

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 03-11-02 22:08

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 2 x 256 mb 2100 ddr ram.
>
> Hvad kan jeg have pillet ved - ved rammene - hvad skal jeg se efter eller
> evt. ændre ???
>
> Jan

Jeg tror det vil hjælpe med nogle flere oplysninger, såsom bundkort,
grafikkort mm, og hvornår den går ned.

Mvh Michael (der godt kunne finde på at gætte på ,at du har et ECS K7S5A
bundkort)

Fra : Martin S.

Dato : 04-11-02 08:40

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc59027$0$5744$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> grafikkort mm, og hvornår den går ned.
>
> Mvh Michael (der godt kunne finde på at gætte på ,at du har et ECS K7S5A

ECS K7S5A har jeg aldrig haft problemer med. Har bygget en del med AMD XP
efterhånden.

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 04-11-02 10:44

"Martin S." <real_warhawk@removethis.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ECS K7S5A har jeg aldrig haft problemer med. Har bygget en del med AMD XP
> efterhånden.

Det har jeg heller ikke selv (har en enkelt 512MB DDR PC2100 blok), men har
hørt o flere, hvor PC'en fryser (De bruger alle SD ram, og problemet har
især været slemt, hvir man havde 2 SD ram blokke i (har ikke hørt om nogen
der har brugt 2 DDR ram blokke, men venter længst muligt med selv at købe en
mere).

Mvh Michael

Fra : Martin S.

Dato : 04-11-02 11:41

"Michael Aggerholm, Brabrand" <maggerholm@FJERNESstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc64148$0$11430$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> der har brugt 2 DDR ram blokke, men venter længst muligt med selv at købe

Oki. Jeg byggede dem med DDR PC2100... men vist nok kun 1 blok i .... Det
kan jeg ikke helt huske..
hilsen
Martin

Fra : Tinky Winky

Dato : 03-11-02 22:59

> Jeg har en AMD 1800 men den kører kun som en 1150 - når jeg ændrer fsb fra
> 100 til 133 så går min pc hele tiden ned - der er måske noget galt med min
> cpu eller er der andre gode forslag ????

Det kunne være et varme problem, det er det ofte.

Hvor varm bliver din CPU? Brug evt. http://mbm.livewiredev.com

Kør noget krævende på din PC, evt. et 3D spil i et stykke tid. Og kig på max
temperatur for din CPU i "high/low".

Prøv at tage kabinetsiden af og se om du så kan køre med 133 Mhz FSB.

Fra : Kenneth Brøgger

Dato : 04-11-02 00:44

Tak for hjælpen.... men jeg kan desværre ikke gøre noget ved det! :(

Jeg skulle ind og lave min BIOS om... Sætte den til 133MHz (266 DDR) men....
Jeg kan ikke komme ind... jeg har fulgt en tweak-guide idag, fra
www.fedespil.dk, hvor man skulle ind i BIOS og lave noget om... Noget med at
deaktiverer PCI/AGP-halløj og noget, så jeg HAR været inde idag... Men jeg
kan ikke komme ind nu!

Det er som om at keyboardet først reagerer efter at man har mulighed for at
trykke del for at "enter" BIOS!

Hvad skal jeg SÅ gøre? Er der NOGEN anden vej ind i BIOS end at trykke del
ved startup?

/Kenneth Brøgger

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-11-02 00:51

> [...]
at
> deaktiverer PCI/AGP-halløj og noget, så jeg HAR været inde idag... Men jeg

PCI/AGP behøver du ikke at bekymre dig så meget om i første omgang. Det er
mest ved overclock. Default burde være fint for dem.

> Det er som om at keyboardet først reagerer efter at man har mulighed for
at
> trykke del for at "enter" BIOS!

USB keyboard?

> Hvad skal jeg SÅ gøre? Er der NOGEN anden vej ind i BIOS end at trykke del
> ved startup?

Du kunne evt. bruge CPUFSB - et program der kan ændre FSB når windows
startes. Det ville selvfølgelig være bedre med BIOS indstillet rigtigt.

Fra : Jan

Dato : 04-11-02 06:54

Jeg har et Microstar K7t266 pro2-ru.
Jeg har sådan et program fra Microstar hvor man kan "overclocke" sin maskine
automatisk - det vil sige maskinen undersøger hvor højt den kan gå op.
Når den bevæger sig fra de 1150 som den kører nu og når omkring 1250 så går
den ned.
Grafikkortet har jeg lige skiftet og den har altid gjort det så det er ikke
det.

Min temperatur ligger på omkring 60-70 grader.

Jan

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-11-02 13:21

> Min temperatur ligger på omkring 60-70 grader.

CPU temp. ikke? Det er rimelig højt. Hvis det er CPU temperaturen ved 1150
Mhz, hvad tror du så ikke den bliver hvis du får den til at udvikle ca. 50%
mere varme?

Der har du dit problem. Løsning: kabinet køler eller ny CPU køler. Eller
måske er din CPU køler fejlmonteret. Hvilken CPU køler har du?

Min 1800+, der kører 1542 Mhz er lige nu 52 grader med en low noise blæser
på.

Fra : Jan

Dato : 04-11-02 13:55

Jeg bruger en Silvorado køler fra Webconsult.

Fra : Tinky Winky

Dato : 04-11-02 14:20

> Jeg bruger en Silvorado køler fra Webconsult.

Hvilken model? Er den anbefalet/godkendt til en 1800+ CPU?

Den er muligvis fejlmonteret. Har du brugt kølepasta?

Jeg ville prøve at genmontere den eller få nogen til at gøre det - med
kølepasta. Der må ikke være lufthuller mellem cpu og køler.

Tjek evt. at der ikke sidder store IDE kabler i vejen for blæseren.

Mht. overclocking, så drop det medfølgende O/C program og sæt den til
standard indstillinger i BIOS til at starte med.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-02 21:15

> [...]
>trykke del for at "enter" BIOS!
>
>Hvad skal jeg SÅ gøre? Er der NOGEN anden vej ind i BIOS end at trykke del

Måske skulle du tale med en der er lidt mere erfaren på dette område, bios
indstillinger, osv, er ikke noget men selv roder med hvis man ikke har
prøvet det før, det ville svare til at jeg gik i gang med at tune min motor
i bilen, men et, sikkert, resultat til følge, en bil de ikke kan køre.

Fra : Jan

Dato : 04-11-02 07:18

I Bios står min FSB til 11,5 x 100

Mvh
Jan

Fra : o&u

Dato : 04-11-02 09:17

On Mon, 4 Nov 2002 07:17:52 +0100, "Jan" <jan@surfmail.dk> wrote:

>I Bios står min FSB til 11,5 x 100
>
>Mvh
>Jan
>"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

Når du ændrer fsb til 133, skal du checke mange andre indstillinger i
bios. Det er helt anderledes end at køre fsb 100.

Dit overclocker-program går ned, fordi det beholder indstillingerne
fra fsb 100, og så går det kun til 110 - 115, så stopper legen.

Du skal checke, at agp omstilles fra at køre 2/3 til 1/2 af fsb, når
du sætter fsb 133.
Du skal checke, at pci omstilles fra at køre 1/3 til 1/4 af fsb.

Ram skal heller ikke køre fsb + 33= 166 MHz. Men kun fsb=133.

At køre ram ved fsb 166 kræver pc2700 ram.

Måske står pci og agp speed ikke direkte i bios. Men det angives ved
nogle forhold.
F.eks. cpu : ram : agp på 4:4:2
cpu:ram:pci på 4:4:1

mvh

John

Fra : Jan

Dato : 04-11-02 09:50

Hvordan ændrer jeg alle de ting og hvor gør jeg det

Mvh

Jan

Fra : o&u

Dato : 04-11-02 21:46

On Mon, 4 Nov 2002 09:49:49 +0100, "Jan" <jan@surfmail.dk> wrote:

>Hvordan ændrer jeg alle de ting og hvor gør jeg det

læser manualen på bundkortet, selvfølgelig !
selv om det er en dårlig hjælp. Vi kan nok ikke hjælpe bedre.

mvh

John