Hvilken DB skal man bruge
Fra : Jakob Jensen

Dato : 03-11-02 18:05

Jeg har altid brugte MySQL, men jeg har fået fortalt at PostGRE SQL
db'en er langt bedre og nogle bedre features og så er den også gratis.
Hvis man skal have noget, som er bedre en PostGRE, så koster det
penge.

Jeg har ikke lyst til, at betale penge for en db. Men hvilken DB
bruger i, når i udvikler PHP og har i kendskab til nogen, der er
bedre?

Venlig hilsen
Jakob Jensen

Debatkat ....( stedet for katte og deres mennesker )
http://www.debatkat.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-11-02 18:20

On Sun, 03 Nov 2002 18:04:55 +0100, Jakob Jensen <webmaster@rodsen.dk>
wrote:

>Jeg har altid brugte MySQL, men jeg har fået fortalt at PostGRE SQL
>db'en er langt bedre og nogle bedre features og så er den også gratis.

Hvilke features har du brug for?

pgsql har support for nogle af de mere interessante emner indenfor
sql-verdenen, men hvis man er ny bruger, er det nok en grænse, der
ligger et stykke ude. Som nybegynder findes der nok mere hjælp og
flere tutorials at hente, hvis man bruger mysql.
--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 04-11-02 00:23

Jakob Jensen wrote:

> Jeg har ikke lyst til, at betale penge for en db. Men hvilken DB
> bruger i, når i udvikler PHP

PostgreSQL.

Jeg vil vove at påstå, at grunden til, at kombinationen MySQL og PHP er så
populær, ikke har særligt meget med MySQLs kvalitet som databaseserver at
gøre. Jeg tror, at grunden er, at MySQL - bortset fra mSQL - var den første
databaseserver, PHP understøttede. Det har så fået folk til at bruge MySQL
og PHP, og jo flere, der har brugt dén kombination, des flere nybegyndere
er der, der gør det samme.

Hvis man fortrinsvist udvikler på Windows, så er det da muligt, at brugen af
PostgreSQL bliver et problem (jeg har en fornemmelse af, at PostgreSQL ikke
befinder sig så hjemmevant på Windows som MySQL gør), men udover det kan
jeg ikke se nogen som helst grund til *ikke* at bruge PostgreSQL.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 05-11-02 08:11

Så vidt jeg har kunne læse mig til i licensen til MySql så er den gratis at
bruge i enhver hensende så længe den bliver brugt som database til en
webside.

Hvad der er bedst ? Mangler du noget i MySql, hvis ikke er den vel god
nok....

Kan MySql alt det du behøver så er den jo ok.

Men hvad der er bedst er vel Oracle ? det skulle også kunne dú til php.

Jeg selv er i den situation at de data jeg bruger ligger i MsSql, så det er
den jeg skirver op imod, men det er jo egentligt lige meget mens man
udvikler.

/HHA

Fra : Martin Seebach

Dato : 05-11-02 16:50

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk___> wrote in message

> Men hvad der er bedst er vel Oracle ? det skulle også kunne dú til php.

Dyr, tung og OND :) Kæmpe-svær at sætte op og optimere.

Både MySQL og postgres kan godt følge med op til mange millioner records.
Oracle's styrker er svjv kæmpe, kæmpe store tabeller og skalering, altså at
kunne 'brede sig' over adskillige servere.

(store tabeller: Tænk 12.000 målepunkter, og målinger hvert minut gennem 5
år = 15,7 mia rækker og den vej rundt)

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-11-02 17:12

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Men hvad der er bedst er vel Oracle ?

Oracles kvaliteter skal vejes op mod den skyhøje pris, den besværlige
installation og de enorme systemkrav.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 06-11-02 07:32

Hej.

Ikke at det skal blive en religionskrig, men Jakob spurgte hvilken DB der
var bedst......

Ikke billigst, eller nemmest. (jow det gjorde han indirekte, det ved jeg
godt)
Men jeg havde nu heller ikke forestillet mig han ville sætte en OracleDB op,
det var for at nævne den. Jeg kunne også have skrevet adabas eller db2 begge
på mainframe.......

Fortsat rigtig god dag - nu er det snart weekend.

/HHA :)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-11-02 10:39

Hans-Henrik Andresen wrote:

> Ikke at det skal blive en religionskrig, men Jakob spurgte hvilken DB der
> var bedst......
>
> Ikke billigst, eller nemmest.

Pointen er jo netop, at installations- og vedligeholdelsesprocessen samt
prisen er en del af det, man skal bedømme en vares kvalitet på. Det, at
Oracle er en plage at installere og har enorme systemkrav, trækker ned
kvalitetsmæssigt. De dårlige kvaliteter er man dog villig til at se igennem
fingre med, hvis man har projekter, der har brug for Oracles
datalagringskvaliteter - men jeg vil mene, at de danske webløsninger, der
er så store og komplicerede, at de absolut *skal* have Oracle, kan tælles
på én hånd.

--
Jonas Koch Bentzen