10 + 10 = 4 (sæt to streger)
Fra : Klaus Jensen

Dato : 03-11-02 15:26

Hej!

Et af disse TÅBELIGE hovedbrud, man skal holde sig fra, fordi det giver så
megen ærgelse, når man ikke kan løse den. ;)

Opgaven er:

10 + 10 = 4

Sæt to lige streger til venstre for og få regnestykket til at passe.

1-tallerne er bare streger, så de kan godt laves om til f.eks. + med een
streg.
+ kan også laves om til 4 med en streg
Det skal give 4 - jeg var jo kvik og foreslog at ofre en streg på at
resultatet IKKE skulle være 4. ;)

Nogen der kan løse den?

- Klaus

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-11-02 15:33

"Klaus Jensen" <no@tospam.com> writes:

> [...]
>
> Et af disse TÅBELIGE hovedbrud, man skal holde sig fra, fordi det giver så
> megen ærgelse, når man ikke kan løse den. ;)

TO + TO = 4

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 04-11-02 09:30

"Kim Hansen" <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote in message

> TO + TO = 4

ARGH!! Jeg burde havde lagt mere vægt på 1-tallerne var skrevet som en streg
uden "seriffen" i toppen. Klart det ikke var tilfældigt. Grr.. :D

Mange tak for løsningen, også til de andre, der forsøgte sig.

- Klaus

Fra : Oskar Stern

Dato : 03-11-02 15:39

"Klaus Jensen" <no@tospam.com> wrote in message
> [...]
> streg.
> + kan også laves om til 4 med en streg
> Det skal give 4 - jeg var jo kvik og foreslog at ofre en streg på at

Man behøver ikke ændre noget, hvis man bare læser 10 + 10 som binære, så
passer det.......

Ellers kan man også sætte en streg foran 4 så at der står 14, så passer det
da 14 er hex for 20 i dec.

Oskar Stern
----------------------
There are 10 kinds of people: Those who understand binary, and those who
don't.

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 03-11-02 20:23

> Man behøver ikke ændre noget, hvis man bare læser 10 + 10 som binære, så
> passer det.......

Ja, dett med binær er korrekt, men det løser jo ikke opgaven.
Der skal jo sættet to streger!

> Ellers kan man også sætte en streg foran 4 så at der står 14, så passer
det
> da 14 er hex for 20 i dec.

Nej, for det skulle være til venstre for lighedstegnet.

Se Kim Hansens indlæg, han har løst den.

--
mvh Rasmus.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-11-02 16:11

Klaus Jensen wrote:

> 10 + 10 = 4
>
> Sæt to lige streger til venstre for og få regnestykket til at passe.

Hvad med blot en lige streg igennem lighedstegnet?

/Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-02 16:49

Klaus Jensen wrote:

>Det skal give 4 - jeg var jo kvik og foreslog at ofre en streg på at
>resultatet IKKE skulle være 4. ;)

--
Bertel

Fra : Jens Harming

Dato : 03-11-02 21:45

> Opgaven er:
>
> 10 + 10 = 4
>
> Sæt to lige streger til venstre for og få regnestykket til at passe.
>
> + kan også laves om til 4 med en streg

Ok.....en streg gør + til 4...den anden streg bliver til minus foran 10
Altså
10+4-10 = 4
Vupti....ser korrekt ud.

Mener dog at Kim Hansen har givet den elegante og korrekte løsning

Hilsen

Fra : Oskar Stern

Dato : 03-11-02 22:53

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> 10+4-10 = 4
> Vupti....ser korrekt ud.
>
> Mener dog at Kim Hansen har givet den elegante og korrekte løsning

øøhhhhhh..... bliver det ikke til 104-10 ?

Oskar Stern
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Fra : Jens Harming

Dato : 03-11-02 23:48

Ups....rødmer og erkender min fejl...det var vist en hovsa...
Jens