Anbefaling af "server"
Fra : Sebastian Steen

Dato : 03-11-02 13:45

Hej allesammen,

Jeg har lige købt et Palmbutler system <http://www.palmbutler.dk/> og skal
til at anskaffe mig en computeren der kan lege "server".

Maskinen skal være online 24/7, den skal kunne afspille DVD, DivX, MP3,
online radio og vise billeder. Den skal selvfølgelig have en stor eller
flere harddiske.

Jeg har en ældre Athlon 500 maskine stående, men den larmer for meget...
Derfra kan jeg bruge netkort, DVD-drev, diskettedrev (wauw) og måske
harddisk. Derimod kan jeg ikke bruge bundkort, processor eller grafikkort.
Desuden har jeg en stang 512 mb PC-133 ram liggende som godt kunne bruges
til formålet.

Palmbutler stiller følgende krav til maskinen som selvfølgelig også skal
overholdes:
- PC med minimum 450 Mhz processor
- Windows 98/2000/ME/XP operativ system
- En ledig seriel port
- Lydkort med højttalerudgang
- Videokort med TV out

Min ideal-computer vil selvfølgelig både være billig, meget lille, komplet
lydløs og meget hurtig, men da budgettet er lavt, ca. 3000 kr., er jeg
villig til at gå på kompromis

DOG er det vigtigt at den ikke larmer for meget.

Er der nogen der har nogle gode forslag? Jeg savner lidt inspiration og ved
ikke meget om lydniveauet på AMD Duron, AMD XP, P4 eller om det hellere skal
være en P3...

Sebastian Steen

Fra : Brian Hansen

Dato : 03-11-02 15:47

> [...]
> Desuden har jeg en stang 512 mb PC-133 ram liggende som godt kunne bruges

Brug pengene på at nedsætte støjen i stedet (500,-). Athlon 500 er fint til
formålet.
Så mangler du kun netkort, DVD, harddisk (stor) og grafikkort, hvilket du
nemt kan få for 2500,-

Brian

Fra : Sebastian Steen

Dato : 04-11-02 10:18

Brian Hansen wrote:
> Brug pengene på at nedsætte støjen i stedet (500,-). Athlon 500 er
> fint til formålet.

Jeg tror nu jeg vil udskifte processoren til en der bruger mindre strøm, som
Esben påpegede: Athlon'en er lidt vild på det punkt.
http://tinyurl.com/2f01

Tak for svar og hjælp

Sebastian Steen

Fra : Esben

Dato : 03-11-02 17:00

"Sebastian Steen" <salg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og ved
> ikke meget om lydniveauet på AMD Duron, AMD XP, P4 eller om det

Strømforbruget er måske også værd at kigge på - den skal jo stå tændt
hele tiden. De cpu'er der giver bedst performance ifht. strømforbrug er
så vidt jeg er orienteret: Pentium 3 (cu-mine og tualatin), Celeron
(cu-mine og tualatin) og selvfølgelig de populære Cyrix/ Via eller hvad
de nu hedder. En Athlon 500MHz bruger fx typisk omkring 40 watt i idle,
mens en Celeron 600 bruger 16 watt ved max belastning.

Derudover bruger en harddisk også en del strøm, så overvej om det er nok
med en enkelt harddisk.

Når komponenterne er valgt ud fra et ønske om lavt strømforbrug, så
ender man med et system der genererer meget lidt varme. Dvs. det er
nemmere at køle systemet uden støj til følge.

Grafikkortet er jeg i tvivl om, jeg ville umiddelbart gå efter et Matrox
G400, G450, G550 Dualhead, men jeg ved ikke hvordan de fungerer sammen
med Palmbutleren.

Ellers er der dette bundkort til 1299,-:
http://www.www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=310246&kat=
Det har indbygget lydkort, grafikkort med tv-out, netkort og 800MHz Via
C3 CPU, og det kan sandsynligvis bruge din 512mb ramklods.

Så mangler du faktisk bare en harddisk.

--
Esben

Fra : Sebastian Steen

Dato : 04-11-02 10:06

Esben wrote:
> [...]
> hvad de nu hedder. En Athlon 500MHz bruger fx typisk omkring 40 watt
> i idle, mens en Celeron 600 bruger 16 watt ved max belastning.
Det er faktisk et meget relevant synspunkt. Jeg havde et øjeblik helt glemt
hvor ustyrlig meget strøm den bruger

> [...]
> Det har indbygget lydkort, grafikkort med tv-out, netkort og 800MHz
> Via C3 CPU, og det kan sandsynligvis bruge din 512mb ramklods.
Det lyder faktisk _meget_ interessant... En smart løsning, men jeg syntes at
have læst noget om nogle problemer med at afspille DivX. Men det kan da
næsten ikke være rigtigt med en 800MHz processor og 512 mb RAM?? Burde det
ikke kunne køre i noget tid endnu?

> Så mangler du faktisk bare en harddisk.
Det ender nok med 2 x Seagate Barracuda IV 80GB

Mange tak for hjælpen - du sendte mig på et godt spor...

Er der nogen der har erfaringer med
<http://shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=310246> som hjemmeserver og til
at afspille DVD og DivX?

Sebastian Steen

Fra : Leony

Dato : 04-11-02 09:32

> Jeg har en ældre Athlon 500 maskine stående, men den larmer for meget...

Du kan købe en anden køler som larmer mindre (klart billigste løning).

> Min ideal-computer vil selvfølgelig både være billig, meget lille, komplet
> lydløs og meget hurtig, men da budgettet er lavt, ca. 3000 kr., er jeg
> villig til at gå på kompromis

Grafikkort ville jeg vælge et Matrox, de skulle have uovertruffen TV-Out
kvalitet.
Personligt ville jeg købe en Duron til din gamle computer (forudsat at det
bundkort der sidder i understøtter ATA100, dette er dog ikke så vigtigt, da
ATA66 er hurtigt nok til at dække dine behov). Vælg derudover en lydsvag
køler, måske denne:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552
Forudsat at der er plads på dit bundkort.
Hvis du køber nyt bundkort, så køb et til P3/Celeron.
Du kan desuden supplere med en 120 GB Western Digital Harddisk.

> [...]
ved
> ikke meget om lydniveauet på AMD Duron, AMD XP, P4 eller om det hellere

Prøv stoej-gruppen.
Det er ikke så meget processsoren der larmer, men derimod køleren. Du kan
sagtens få en stille blæser til alle ovennævnte processorer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Sebastian Steen

Dato : 04-11-02 10:15

Leony wrote:
> Du kan købe en anden køler som larmer mindre (klart billigste løning).
Jeg kan godt se hvad du mener, men Esben påpeger http://tinyurl.com/2f01
meget rigtigt at Athlon maskinen bruger uhyrligt meget strøm. Så i det lange
løb er den meget dyr.

> [...]
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552
> Forudsat at der er plads på dit bundkort.
> Hvis du køber nyt bundkort, så køb et til P3/Celeron.
OK - så er vi ude i et nyt bundkort (det gamle er i stykker), en Celeron
processor (Er det ikke det du mener?) og en monster-køler. Det behøver jo
ikke være så dyrt.

> Du kan desuden supplere med en 120 GB Western Digital Harddisk.
Er den at foretrække fremfor en Seagate Barracuda IV 80GB (udover at der er
flere GB på). Er den mere stille?

Mange tak for svar og hjælp :)

Sebastian Steen

Fra : Martin K

Dato : 04-11-02 10:34

> Er den at foretrække fremfor en Seagate Barracuda IV 80GB (udover at
> der er flere GB på). Er den mere stille?

Jeg tror stilheden er nogenlunde den samme, men WD'en har 8 MB cache.
Rimeligt nice...

Desuden ville jeg da lige komme med endnu et link til VIA løsningen. Har
aldrig set sådan en lille een før. Men fed ser den da ud
http://www.viavpsd.com/product/7/16/EPIA_intro_0602.pdf

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 04-11-02 13:56

> Jeg kan godt se hvad du mener, men Esben påpeger http://tinyurl.com/2f01
> meget rigtigt at Athlon maskinen bruger uhyrligt meget strøm. Så i det
lange
> løb er den meget dyr.

Hvis du ikke skal bruge den som FTP/HTTP server (du skriver godt nok at den
skal være online), så er der jo ikke nogen der forbyder dig at slukke den.
Der er ko ingen grund til at den kører, når du ikke bruger den.

> OK - så er vi ude i et nyt bundkort (det gamle er i stykker), en Celeron
> processor (Er det ikke det du mener?) og en monster-køler. Det behøver jo
> ikke være så dyrt.

Hvis du skal have nyt bundkort så gå efter et der tager Celeron/P3, vælg så
den processor der bruger mindst strøm..
Find så en køler der er så tyst som muligt, men kan køle nogenlunde (20-26
decibel er acceptabelt - den kan jo altid få 7 volt, hvis den kan klare
det).

Du kan også gå efter Via løsningen (som Martin nævner).
Du kan læse lidt om den her:
http://www.digit-life.com/articles2/viaedenepia5000/
http://www.overclockers.com.au/techstuff/r_via_eden/
Bruger ikke meget strøm og stiller ikke de store krav til køling, til
gengæld er performance i bund, men det er jo ikke det vigtigste ved en
server.
Desuden har løsningen et lille bundkort, så fylder kabinettet ikke så meget
i stuen (eller hvor det nu skal stå).

> Er den at foretrække fremfor en Seagate Barracuda IV 80GB (udover at der
er
> flere GB på). Er den mere stille?

Du vil sikkert ikke mærke forskel (kan ikke lige huske hvilken der larmer
mindst).
Dens ydelse er dog helt i top.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 05-11-02 00:59

> Vælg derudover en lydsvag
> køler, måske denne:
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=552

Hva fa'en ska han mæ så'n en? Mener da kun at Athlon 500 MHz fåes i Slut-A
udgaven Desuden ville jeg mere hælde til en Thermaltake Silent Viking
(har jeg selv. DÉN er lydsvag)

// Troels

Fra : Leony

Dato : 05-11-02 07:27

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hva fa'en ska han mæ så'n en? Mener da kun at Athlon 500 MHz fåes i Slut-A
> udgaven Desuden ville jeg mere hælde til en Thermaltake Silent Viking
> (har jeg selv. DÉN er lydsvag)

Det har du vist ret i (sådan går det når research bliver nedprioriteret).
Det ligner alligevel en fornuftig køler.
Det viste sig senere at der skulle indkøbes nyt motherboard.
Så kan man lige så godt købe en Celeron eller en P3 der bruger mindre strøm.