Soveproblemer i dagplejen!
Fra : Fenger-Olesen

Dato : 28-02-01 11:28

Hej Allesammen.

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig.

Min søn på nu 11 mdr, kom i dagpleje 2. jan. Han var sød og rar, sagde
dagplejemoderen, og sov også en middagslur. Pludselig fra den ene dag til
den anden, har han besluttet sig for ikke at sove derhenne. Han er der fra
kl. 9-15 og det sker næsten hver dag at han ikke sover derhenne. Han står
typisk op kl. 6- 6.30, så der kan godt være en lang dag.

Nu kunne man tro at det var fordi han ikke er træt, men dagplejemoderen
siger at han sidder og falder i søvn i den høje stol, og han vil gerne falde
i søvn hos hende, men lige så snart hun forsøger at lægge ham i barnevognen,
begynder han at skrige.
Vi har talt om at prøve en gæstepleje, for at se om han så ville sove, men
da vi ikke ved hvad hans problem er, er det svært at præcisere.

Det skal lige siges at han aldrig har været god til at sove midt på dagen.
Det er som om han ikke vil gå glip at noget som helst. Det er dog blevet
lidt bedre med tiden. Da han var helt lille, sov han kun halve timer af
gangen, men nu kan jeg godt få ham til at sove en time til halvanden.

Det er muligt at det delvis er min egen skyld, da han altid godt har kunne
lide at sove i mine arme, eller lige ved siden af. Vi forsøger dog så vidt
så muligt at få ham til at sove selv, men jeg nægter også at frarøve ham den
tryghed, som han tilsyneladende har brug for. Han sover rimelig godt om
natten, men kommer som regel over ved 5 tiden og får den sidste time mellem
mor og far.

Er der nogen som kender til problemet, vil jeg meget gerne høre fra Jer.

MVH

Louise Fenger

Fra : Birdy

Dato : 28-02-01 19:27

Flyt evt. problemet fra barnevognen.
Kan han sove et andet sted?
I en weekend seng indenfor?
Birdy

Fra : bo nielsen

Dato : 01-03-01 18:05

Hvis det er trygheden det drejer sig om, så giv ham Mors hovedpude eller en
brugt t-shirts med ned i barnevognen. Det er forresten også lige blevet en
del koldere ude en normalt for ham, måske fryser han om næsen.
Det kan også være nu hans søvnrytme ændres fra at sove om formiddagen til at
sove om eftermiddagen. Min datter holdt op med at sove til middag da hun var
1 år og begyndte igen da hun var 1 år og 8 måneder. I den tid sov hun fra 8
aften til 6 morgen og 2 gange fem min ved 11-tiden og ved 16 tiden. Så børn
er forskellige på mange punkter.
Det er i øvrigt også nu han kan begynde at huske sine drømme, også de dumme.
Venlig hilsen Nina Hald.