24 ports switch med gigabit mulighed?
Fra : Kim Noer

Dato : 28-02-01 11:05

Davsen..

Jeg leder efter en stor switch der senere kan udbygges med et gigabit modul
(J4114A). Evt. en switch med indbygget gigabit modul.

Jeg må være blind siden den eneste jeg kan finde er en ProCurve Switch
2424M, men jeg ingen erfaring overhovedet med HP netværksprodukter.

Den skal kunne SNMP.

--
CPU stuff : http://www.tech-report.com/cpu
"I'll connect the dots for you: cheap MHz + dumb public = profit" -Paul

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 28-02-01 15:02

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg må være blind siden den eneste jeg kan finde er en ProCurve Switch
> 2424M, men jeg ingen erfaring overhovedet med HP netværksprodukter.

Du kan få gigabit-moduler til en Intel Express 460T Standalone Switch, det
største problem med den er at den så vidt jeg kan se ikke kan stakkes
den dag 24 porte ikke er nok.

Henrik

--
Henrik Grove --- grove@diku.dk --- http://www.diku.dk/students/grove/
Fordelen ved Windows er, at man ikke behøver foretage

Fra : James Rune Hansen

Dato : 28-02-01 18:41

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CPU stuff : http://www.tech-report.com/cpu
> "I'll connect the dots for you: cheap MHz + dumb public = profit" -Paul

Prøv at se på www.d-link.dk under produkter.. Der er en masse Switche.. Hvis
du ikke finder hvad du søger så kan du kikke på www.dlink.com

På mit arbejde kører vi kun D-link.. Jeg kan ikke sige andet end de er meget
solide, kompatible og hurtige..

James

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-02-01 18:43

Hej "James Rune Hansen" <james.hansen@get2net.dk>

>Prøv at se på www.d-link.dk under produkter.. Der er en masse Switche.. Hvis
>du ikke finder hvad du søger så kan du kikke på www.dlink.com

Dlink er sikkert meget godt hvis man blot har brug for nogle billige
kasser der ikke skal andet end flytte en masser pakker.

>På mit arbejde kører vi kun D-link.. Jeg kan ikke sige andet end de er meget
>solide, kompatible og hurtige..

Jeg har ikke hørt kun ubetinget gode ting om Dlink, og de erfaringer
jeg selv har med dem (hubs) er også delte. Rimeligvis skal siges at
jeg aldrig har prøvet deres switche.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : James Rune Hansen

Dato : 01-03-01 19:36

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ikke hørt kun ubetinget gode ting om Dlink, og de erfaringer
> jeg selv har med dem (hubs) er også delte. Rimeligvis skal siges at

Jeg skal være den første til at indrømme at deres hubs er noget &%&##%...

Men deres switche er i en bedere klasse..

James

Fra : Flemming Riis

Dato : 01-03-01 19:19

On Thu, 1 Mar 2001 19:35:35 +0100, "James Rune Hansen"
<james.hansen@get2net.dk> wrote:

>Men deres switche er i en bedere klasse..

Jeg har en 8ports giga du gerne må købe til nedsat pris.

som aldrig aldrig køber noget der ikke står Cisco på /mere

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-03-01 21:04

On Thu, 01 Mar 2001 19:18:30 +0100, Flemming Riis wrote:

>Jeg har en 8ports giga du gerne må købe til nedsat pris.

>som aldrig aldrig køber noget der ikke står Cisco på /mere

Hvad har du da haft af problemer ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Flemming Riis

Dato : 01-03-01 21:18

On 1 Mar 2001 20:04:04 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Hvad har du da haft af problemer ?

Switchen dør under hårdbelastning, der er dog en ny på vej fra dlink
så vi må se..

Prøvet med Cisco grej på samme hardware der virkede det uden
problemer.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-03-01 21:38

Hej Flemming Riis <flemming@riis.nu>

>Switchen dør under hårdbelastning, der er dog en ny på vej fra dlink
>så vi må se..

Hvilket viser at specifikationer er en ting, virkeligheden en anden.

Man skal kunne stole på switche man benytter i sit inderste, hvor man
kan risikere (og forvente) højt load. I access-ledet, hvor
belastningen er naturligt begrænset af uplinket er det mindre
væsentligt hvordan switchen opfører sig under meget hård belastning.

På den anden side kan man argumentere for et homogent netværk, også
selvom man kan spare nogle penge på at benytte billigere (og ringere)
switche i yderkanterne.

>Prøvet med Cisco grej på samme hardware der virkede det uden
>problemer.

Hvilken Cisco-boks?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 01-03-01 22:10

On Thu, 01 Mar 2001 20:37:55 GMT, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hvilket viser at specifikationer er en ting, virkeligheden en anden.

Yeps.

>På den anden side kan man argumentere for et homogent netværk, også
>selvom man kan spare nogle penge på at benytte billigere (og ringere)
>switche i yderkanterne.

vores lille box havde bedre af en 3548 og thunkede porte.

>Hvilken Cisco-boks?

Den jeg lånte kabel af dig af , kan ikke huske nummeret.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-03-01 22:28

Hej Flemming Riis <flemming@riis.nu>

>Den jeg lånte kabel af dig af,

Hmm, kablerne er ikke produkt-specifikke.

> kan ikke huske nummeret.

I øvrigt forærede jeg det vist kablet, jeg har i hvert fald ikke set
det siden .. :)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 01-03-01 22:27

On Thu, 01 Mar 2001 21:27:46 GMT, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hmm, kablerne er ikke produkt-specifikke.

Iknow det var ikke det normalt kabel , der var plads til 8gbic mere
kan jeg ikke huske, jov den larmede [1]

>I øvrigt forærede jeg det vist kablet, jeg har i hvert fald ikke set
>det siden .. :)

Tak ..

[1] incl. ved ikke noget om net udover det skal virke disclaimer.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-02-01 18:40

Hej "Kim Noer" <kn@nospam.dk>

>Jeg må være blind siden den eneste jeg kan finde er en ProCurve Switch
>2424M, men jeg ingen erfaring overhovedet med HP netværksprodukter.

Cisco Catalyst 3524XL hvis det må være Cisco.

http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/si/casi/ca3500xl/prodlit/3500x_ov.htm

En pæn switch, der fik flotte anmeldelser da den kom frem, hvis man
tillægger den slags værdi. Læs f.eks. her:

http://www.zdnet.com/pcmag/stories/reviews/0,6755,2327834,00.html

>Den skal kunne SNMP.

Det kan de fleste, derudover kan Cisco'en en del andre smarte ting,
men det betyder jo først noget hvis man har brug for det.

P.S.
I givet fald bør du overveje 3548XL, der har en bedre portdensitet og
-pris.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-02-01 23:56

On Wed, 28 Feb 2001 10:04:58 GMT, "Kim Noer" <kn@nospam.dk>
wrote:

> Jeg leder efter en stor switch der senere kan udbygges med et gigabit
> modul (J4114A). Evt. en switch med indbygget gigabit modul.

Den slags findes fra alle nævneværdige netværksproducenter. Skal
du kun bruge 24 porte og et par gigabit-porte, kan fx. Cisco
Catalyst 3524 XL være en mulighed.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kim Noer

Dato : 01-03-01 11:24

> Den slags findes fra alle nævneværdige netværksproducenter. Skal
> du kun bruge 24 porte og et par gigabit-porte, kan fx. Cisco
> Catalyst 3524 XL være en mulighed.

Jeg glemte et par ting; det er vigtigt at der er god dokumentation, og der
generelt udvikles på switchen (firmware og den slags). Jeg har ikke lyst til
at rende ud og købe en så stor switch for at finde ud af at den udgår en 3
måneder efter, med dertilhørende stop på dokumentation, og generel
information. Men catalysten ser meget interessant ud, når jeg kigger på mit
behov.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-03-01 21:31

Hej "Kim Noer" <kn@nospam.dk>

> [...]
>at rende ud og købe en så stor switch for at finde ud af at den udgår en 3
>måneder efter, med dertilhørende stop på dokumentation, og generel

Cisco laver ikke de hurtigste switche, hey, de laver måske ikke engang
de bedste og de er i hvert fald ikke de billigste.

Men support er fremragende. Der er fuld dokumentation, guides,
eksempler, bug-reports, release-notes, specifikationer og what-not på
cisco.com. Software kan downloades med den rette CCO access.

Alle net-pushere med respekt for sig selv forhandler og servicerer
Cisco, det vil sige at du ikke gifter dig med en bestemt forhandler
eller konsulent.

Derudover fungerer TCO godt og man har fornemmelsen af at de behandler
henvendelser seriøst og effektivt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-03-01 02:02

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote:

> [...]
> måneder efter, med dertilhørende stop på dokumentation, og generel
> information. Men catalysten ser meget interessant ud, når jeg kigger på

Cisco er nok de fleste overlegen på dokumentation, features og teknisk
support.

At kontakte TAC er ikke at forsøge at løse et problem, men en garanti for at
problemet løses.

Naturligvis er det ikke gratis, men rent faktisk heller ikke dyrt.

Ret til at få support af TAC er vist gratis i de første 90 dage på det meste
udstyr i dag.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - ul@proconsult.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 01-03-01 00:07

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote:

> Jeg må være blind siden den eneste jeg kan finde er en ProCurve Switch
> 2424M, men jeg ingen erfaring overhovedet med HP netværksprodukter.

Check: http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2524-2512/summary.htm

Og: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-sw/netswsnmp/nethpj4813a.html

Den sidste er lidt mere overskuelig og på dansk.

> Den skal kunne SNMP.

Det kan ovenstående.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - lunddahl@mail.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-03-01 08:05

Hej "Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk>

>Og: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-sw/netswsnmp/nethpj4813a.html
>Den sidste er lidt mere overskuelig og på dansk.

For god ordens skyld bør du nok nævne at du arbejder hos Proconsult
når du henviser til siderne.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 03-03-01 01:52

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-sw/netswsnmp/nethpj4813a.html

> For god ordens skyld bør du nok nævne at du arbejder hos Proconsult
> når du henviser til siderne.

Naturligvis, det var en svipser, klokken var mange, og da jeg ville skrive
'PS: jeg arbejder hos...' strøg jeg det igen, da jeg var sikker på at jeg
havde skrevet '..overskuelig og på dansk og skrevet af mig selv'.

Min fejl, sorry...

- Ulrik Lunddahl - ul@proconsult.dk