Ud eller ind?
Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-02 13:48

Jeg har to store (15cm) blæsere monteret i mit kabinet, en der suger luft
ind i kabinettet i toppen, og en der puster ud gemmen bunden. Det virker
fint, der er dejlig køligt. Men jeg ville gerne bruge nogle mindre støjene
blæsere, og forventer at de så flytter lidt mere luft.

Er det smartest at have et flow gennem kabinettet, eller skal de begge puste
ud af kabinettet for mest køling?

--Mic

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 13:59

On Sat, 2 Nov 2002 13:47:38 +0100, "Michael Holm" <Michael@Holm.org>
wrote:

> [...]
>blæsere, og forventer at de så flytter lidt mere luft.
>
>Er det smartest at have et flow gennem kabinettet, eller skal de begge puste

Vend de to blæsere om, så de puster den anden vej.
Det bedste airflow er ind forneden og ud i toppen. Varmen vil
jo alligevel opad, så der er ingen grund til at bruge energi på
at skubbe luften den modsatte vej.

Mindre støjende blæsere fytter mindre luft, ikke mere, men
ved at lade dit airflow køre den vej det alligevel skal, så kan
du sagtens få et fint flow igennem maskinen.

Hvis du så samtidigt sætter filter på indsugningen, så slipper
du for at alle blæserne bliver fyldt med støv

mvh Madsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-11-02 10:51

Madsen wrote:
> [...]
Der er tre parametre på blæsere: størelse, luftmængde, støj - du kan kun
få 2 ud af tre samtidigt
f.ex. hvis en blæser er lille og giver meget luft så støjer den, og hvis
den giver meget luft og skal være støjsvag - så fylder den ( måske meget).

Godt nok er det kun en tommelfingerregel, men det giver en god indikator
på hvad man er oppe imod.

kort sagt "du kan ikke få det altsammen, samtidigt" så du bliver nødt
til at vælge hvilket kompromis du har brug for.

/@rsten