Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
ratepension
Fra : LINDSTRØM

Dato : 02-11-02 13:09

I håb om at der er en person med kendskab til ratepension i dette forum vil
jeg inspireret af en artikel i Berlingske stille et par spørgsmål.

I artiklen skriver de, at man kan lade firmaet indsætte penge på sin rate
pension, hvorved der ikke er et indskudsloft. Jeg har cirka 700.000 kroner i
frie midler. Dem kan jeg leve af i cirka fire år.
Betyder det at jeg kan sætte de cirka 35.000 kroner jeg tjener pr. måned ind
på en ratepension? De yderligere cirka 5.000 kroner på. måned der indgår på
min arbejdsmarkedspension ønsker jeg ikke at røre - de skal sikre min
pensionisttilværelse som starter om 25 år.
Næste spørgsmål vil være. Sådan som jeg har forstået ratepension kan der
erhverves aktier for midlerne. Gælder det også for lønkroner, der på denne
måde konverteres til ratepension? -og betyder det, at jeg kan købe aktier i
et enkeltfirma for de 12*35.000 dvs godt 400.000 kroner som hvert år giver i
opsparing?
Er der i givet fald restriktioner eller kan jeg også købe i unoterede
selskaber? Ja evt. selv starte et aktieselskab via disse midler?

Mange spørgsmål, men pludselig ser jeg nogle muligheder for indirekte at
udnytte det forhold, at jeg har en del frie midler som jeg kan leve af
kombineret med at jeg har et ønske om at være medinvestor i tre-fire
projekter som hver kræver cirka en halv million. En halv million er et
beløb, der tager lang tid at spare op af beskattede midler. Men på den her
måde kan skatten som jeg ser det udskydes, til jeg personligt ønsker at
disponere over dem? Tager jeg fejl eller er det sandt?

mvh

Lindstroem

Fra : [DK]Garfield

Dato : 02-11-02 14:48

Hej Lindstrøm,

Jeg vil prøve at tage dine spørgsmål efterhånden som de kommer:

Omkring arbejdsgiveradministrede ratepensioner, hvor du selv indskyder
midlerne:

Grænsen er her, at indskuddet skal kunne indeholdes i din løn - altså, hvis
du tjener 35.000,- så kan du indskyde 35.000 pr. måned - dog fratrukket det,
som i forvejen går fra i din personlige indkomst. (Fx. egenindskud på
pensionsordninger osv.)

Investering af midlerne på en ratepension:

Her kan du til en hver tid investere i aktier, dog:

Max 20% af indstående i en udsteder (emitent), dog
altid op til opfyldningsfradraget - 2002: 37.600 kr.

Unoterede aktier mener jeg at grænsen hedder 5%.

Så nej, for at have 400.000 i et selskab skal din
pensionsordning udgøre kr. 2.000.000

Denne kender jeg ikke. Revisor skal vist på banen her.

Om du tager fejl:

Lidt gør - eller sagt på en anden måde, hvis du ønsker at investerer 500.000
i et projekt (unoteret selskab), så
skal dine midler på ratepensionen udgøre et ikke uanseligt beløb .

Garfield_DK

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-11-02 16:16

"LINDSTRØM" wrote:

Jeg vil da umiddelbart foreslå dig at indskyde dine frie midler i
en ratepension.
Dermed opnår du, at fradrage fordeles over ti år, og dermed at
skattefradraget sker i topskat, hvilket absolut må være det
optimale.

Vi bruger metoden til landmænd, der absolut vil spekulere i aktier,
da der så med sikkerhed er 62% fradrag for alle tab, og beskatning
er maksimalt 62% ved udbetaling af en evt. gevindst, evt. 40%
hvis arvinger får dem.

Og udover Garfield's svar, kan jeg supplere med, at svjh er
der et maks på 5 eller 10% af aktiekapitalen i et enkelt
selskab.
Så du kan ikke alene stifte et selskab herfra.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : LINDSTRØM

Dato : 02-11-02 17:13

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dermed opnår du, at fradrage fordeles over ti år, og dermed at
> skattefradraget sker i topskat, hvilket absolut må være det
Først vil jeg sige mange tak for svaret.
Sådan som jeg ser dit forslag går du ud fra, at jeg kan fordele mine 700.000
kroner over 10 år. Er det muligt da der så vidt jeg kan se er et
indskudsloft for ratepension der ikke er arbejdsgiverindbetalt?. Er der ikke
snarere tale om cirka 20 år i så fald?
Desuden vil det jo bringe mig i et rædselsfuldt dilemma , he he, idet jeg jo
ikke bruger alle de udbetalte cirka 17.000 kroner pr. måned, men så skal jeg
måske bare parallelt med den private ratepensionsordning have en via
arbejdsgiveren?

> [...]
> da der så med sikkerhed er 62% fradrag for alle tab, og beskatning
> er maksimalt 62% ved udbetaling af en evt. gevindst, evt. 40%

Det er der faktisk en fidus i, det kan jeg godt se. I modsætning til nu hvor
jeg selv står med håret i postkassen med mine kurstab på aktier får jeg her
en allieret i skat og told som tager sig af de 62 procent. Det vil jeg
benytte mig af.

> Og udover Garfield's svar, kan jeg supplere med, at svjh er
> der et maks på 5 eller 10% af aktiekapitalen i et enkelt
> selskab.
Jeg kan ikke lige finde den regel v.h.a. opslag på nettet, men du mener
altså, at en ratepension kun kan indgå som en brøkdel af aktiekapitalen i
en virksomhed. Sagt med andre ord. Selvom man på tre år kaster 1,5 million
ind på en ratepension kan man ikke bruge andet end en ganske beskeden
brøkdel af denne sum til at starte et aktieselskab. Langt størstedelen af
omkostningerne i forbindelse med etablering af et aktieselskabet skal
tilvejebringes via frie midler, lån, medinvestorer etc.?

mvh
Lindstrøm

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-11-02 19:31

"LINDSTRØM" wrote:

> Først vil jeg sige mange tak for svaret.
> Sådan som jeg ser dit forslag går du ud fra, at jeg kan fordele mine 700.000
> kroner over 10 år.

Nej, indskud over bundgrænsen fordeles over ti år, dog har du altid mindst
bundgrænsen hvert år som fradrag.
Ex indskud 1 mill, fradrag 100.000 hvert år de næste 10 år.
Der er supplerende regler ved stigende indskud, men ikke relevant her.

> [...]
> ikke bruger alle de udbetalte cirka 17.000 kroner pr. måned, men så skal jeg
> måske bare parallelt med den private ratepensionsordning have en via

Det får du jo netop ikke, max 70 kkr * 62% =45 kkr, som du bruger til at
lave din nye reserve af frie midler.
Og lad være med at indskyde mere, end topskatten kan bære.
Ex 35 kkr*12 = 420 kkr - 9% = ~ 378 -> topskat over ti år ca > 300 kkr.

> [...]
> en allieret i skat og told som tager sig af de 62 procent. Det vil jeg

Men husk lige at lave det som en særlig ordning, der ikke er blandet
sammen med din arbejdsgiverordning, eller anden pension.
Ellers kan du ikke hæve den alene, hvis du vil lade dig beskatte.

> [...]
> omkostningerne i forbindelse med etablering af et aktieselskabet skal
> tilvejebringes via frie midler, lån, medinvestorer etc.?

Svjh er det kursgevindstloven, det står i, tjek det d jeg har i gevindst
og du bruger hhtp://www.retsinfo.dk pegasus ? til at søge.
Jeg mener det var der, jeg fandt ud af, at maks 1% af indestående kan bruges
til valutaspekulation, -> kaldet marginspekulation.