SUSE 8.0, CUPS, raw-print til HP-printer, ~
Fra : Frank Larsen

Dato : 02-11-02 02:26

Hej

Jeg har nogle problemer med at få raw-print til at fungere til HP-printere
på SUSE 8.0.

Jeg anvender CUPS p.g.a. at jeg er vant til at bruge lpadmin-interfacet fra
System V og Sun Solaris.

Printeren er oprettet via command-line således:

lpadmin -p laser05 -E -v socket://laser05 -m raw

Nu har jeg "bare" det problem at visse bogstaver ikke bliver udskrevet
korrekt.
Bla. giver æøå det sædvanlige bøvl, men også ûöôî bliver udskrevet forkert,
da det ser ud til at de bliver konverteret til US ASCII.
Postscript er ikke en option, da der er tale om forholdvis store
udskriftsjob på op til ca. 2000 sider til f.eks. HP 9000-printere.

I /etc/cups/cupsd.conf er DefaultCharset sat til iso-8859-1, men er der
andre steder hvor der skal sættes sprogkoder ??

Hvis der er behov for yderligere oplysninger står jeg selvfølgelig til
rådighed.

/Frank

Fra : frank damgaard

Dato : 02-11-02 03:33

Frank Larsen <fl@kimik-it.gl> wrote:
> [...]

> Postscript er ikke en option, da der er tale om forholdvis store
> udskriftsjob på op til ca. 2000 sider til f.eks. HP 9000-printere.

Kører printerne et spcielt sprog (PCL, Postscript,.. ) ?
Med "raw" ville jeg antage at filen blot hældes direkte
til printeren uden konvertering.
Det er så op til applikationen evt. at indsætte passende koder
til printeren så den bruger det rette tegnsæt.

Med PCL til HP laserprinterne (HPII, HPIII,....) så skal tegnsættes
sættes til det ønskede, f.eks. CP850 eller Latin1.

Enten skal default på printeren sættes til latin1 (iso-8859-1)
eller der skal ikke anvendes "raw", men et lille filter
der først sender passende koder der skifter til latin1 inden
resten af filen sendes.

Til HP Laserjet III (og det alm. lpr/lpd system) kan man
anvende følgende filter:

#!/bin/sh
# Filter for HP Laserjet printers HPCL
# the ``echo -ne'' assumes that /bin/sh is really bash
# select CR=CR, LF=CR+LF, FF=CR+FF and latin1 character set
echo -ne \\033\&k2G\\033\(0N
cat

Nu kender jeg ikke HP9000 printere, så om de er specielle
på andre måder, men måske ovenstående kan give
et hint om hvad der er problemet.

--
no signature :)