Ny unix - Men hvilken (PowerManagement vig~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-02 21:24

Jeg har en maskine der har 2 roller:
Mailserver
IPSec endpoint og router.

Jeg kører p.t. den forrige version af OpenBSD på den (der
er jo kommet en ny i dag).

Jeg vil gerne have den opgraderet eller en ny version på den.
Smider nok også noget webmail over HTTPS på den.

Et krav jeg har er, at den kan gå i rimeligt meget sleep
mode, men stadig vågne ved indkommende mail. Jeg vil gerne
minimere strømforbrug. Har intel 815e chipset med integreret
video.

Her lige lidt fra dmesg:
cpu0: Intel Pentium III (Coppermine) ("GenuineIntel" 686-class, 128KB L2
cache) 568 MHz
real mem = 99135488 (96812K)
apm0 at bios0: Power Management spec V1.2
apm0: AC on, battery charge unknown
sis0 at pci1 dev 4 function 0 "SIS 900 10/100BaseTX" rev 0x02: irq 11
address 00:d0:09:ad:71:1a

Jeg vil gerne kunne få disken til at gå i sleep, samt ellers
spare så meget strøm som muligt. Hvad vælger jeg ?

Jeg overvejer FreeBSD, men evt også en Linux.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-11-02 20:24

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]

> Jeg vil gerne kunne få disken til at gå i sleep, samt ellers
> spare så meget strøm som muligt. Hvad vælger jeg ?

Vær opmærksom på, at det slider en hel del på diske at spinne op og ned. Du
vil sandsynligvis blot sænke deres levetid på den måde. Desuden vil syslog
ol. sikkert skrive meget ofte til disken, så den knapt vil kunne nå at
spinne ned, før den skal op i fart igen for at skrive logfiler.

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail