En drillemus i xp
Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 01-11-02 21:08

Hej

Jeg har for nyligt opgraderet fra Win ME til Win XP/Home. Det var en rigtig
opgradering med formatering af c-drev og det hele, så der skulle være renset
godt ud.

Det har indtil nu kørt godt, men nu begynder min optiske Dexxa mus at
drille. Cursoren på skærmen er absolut død og reagerer overhovedet ikke på,
hvad jeg gør med musen.

Jeg har efterfølgende afprøvet denne private mus på min pc på arbejdspladsen
(XP/prof.), hvor den virker upåklageligt - det er altså ikke et
hardwareproblem.

Når jeg går ind på "Egenskaber for mus" (kontrolpanel -> mus -> hardware)
var feltet under enheder blankt. Jeg har nu prøvet at montere en anden mus i
feltet og nu virker det - nu er feltet udfyldt. Hvad pokker sker der og hvad
skal jeg gøre, næste gang det går galt?

Det er som om, Windows mener, at musen er monteret uanset om den er i hullet
eller ej. Sådan noget som at søge efter nyinstalleret hardware giver altså
ikke noget.

Så hvordan får jeg den til at finde en mus, der allerede er der, men ikke
virker?

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 04-11-02 01:19

"Kirsten og Hans Erik" <hanserik@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har for nyligt opgraderet fra Win ME til Win XP/Home.
[cut]
> Det har indtil nu kørt godt, men nu begynder min optiske Dexxa mus at
> drille. Cursoren på skærmen er absolut død og reagerer overhovedet ikke
> på, hvad jeg gør med musen.
Samme problem har jeg med Logitech cortless weel mouse, der tilsyneladende
ikke fejler noget, men ikke fungerer efter installation af XP. Det vil sige,
den virkede i begyndelsen og jeg er sikker på det er mig der har ændret et
parameter et eller andet sted, så XP forvirres til at tro at alt er som det
skal være. Hvor kunne det tænkes at jeg havde gjort noget jeg ikke måtte?

Musen er tilsluttet USB, men der er ingen melding ved fjernelse eller
tilslutning som forventet når det virker, men kommer alene med et
pling-plang ved fjernelse og omvendt ved tilslutning. Det forledes mig til
at mistænke USB-portene for ikke at fungerer efter hensigten - er indstillet
forkert eller påvirket af sekundære indstillinger jeg måtte have foretaget.

Problemet optrådte også periodisk med win98, men kunne da løses ved blot at
trække USB-stikket og sætte det ind igen. Det er også lykkedes et par gange
med XP - men ikke mere ;-(

Jeg har forsøgt at fjerne alle berørte enheder og lade dem installere igen -
lige meget hjælper det.
HJÆLP!! - eller jeg bruger mukkerten ))
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 19:52

> HJÆLP!! - eller jeg bruger mukkerten ))

.... eller sender den til mig

Har du tjekket efter om modtager/sender og mus bruger samme kanal?

// Troels

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-11-02 03:12

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> ... eller sender den til mig

> Har du tjekket efter om modtager/sender og mus
> bruger samme kanal?

Nej, og jeg bliver dig også svar skyldig om hvordan det skulle kunne
tjekkes - det er jo noget automatik der periodisk har virket upåklageligt de
gange det har været nødbvendig at restarte, men altså tit svigter totalt.
Det er ved opstart der pludselig ikke er forbindelse og der siger manualen
at man blot skal trykke på knapperne på hhv. modtager og mus.

Det hjælper hverken at flytte modtageren i den anden af to USB-porte eller
at sætte den med en omsætter i ps/2-mussestikket (som det er valgfrit at
gøre med den model).

..... Hmmm......
For ikke at skrive noget der ikke helt passede ville jeg lige tjekke
ovenstående og byttede om på de to mus, "halemusen" der sad i ps/2-stikket
og den "haleløse" i USB-porten.
Nu virker begge mus!? Ingen restart - de virke bare!

Men hvorfor? Hvor er det det går galt? Og hvad bringer den omvendte
montering til pludseligt at fungere?
Poul Erik Jensen
jep@image.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-11-02 12:27

"Poul Erik Jensen" <genealogi@kulturel.dk> skrev i en meddelelse
> "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Siden da har jeg først her til morgen haft resat maskinen - med det fatale
resultat, at Logitech Cortless Wheel Mouse helt ophørte med at virke igen.
Sætter man modtageren i USB bliver den straks synlig i HW-listen og
forsvinder atter når man fjerner den - men der er tilsyneladende ingen
kontakt mellm mus og modtager.
Det er lige meget om der er installeret original driver eller ej - den
findes indbygget i XP og der er ingen mærkbar forandring ved at installere
Logitechs egen.

Hvad kan man gøre ved problemet, når manualens procedure ikke virker?
Poul Erik Jensen
jep@image.dk