Hvilken scanner?
Fra : T.T.

Dato : 01-11-02 21:01

Er i besiddelse af mange hundrede dias fra slut 60'erne. Rammerne Agfa's
blå-hvide plastrammer med foto'et klæbet fast mellem 2 stk.´s glas. Vil
brænde disse på CD for bevaring, da nogle stykker er begyndtb at falme.
Set på Cannon's scanner D1250U2F og HP's 3570c.
Ingen plads til rammen. Et h.... og tidsrøvende arbejde at skille rammerne
ad og samle rammerne igen.
Nogen derude som kender en løsning. Har spurgt de professionelle, koster en
½ meget stor bondegård, derfor ingen interesse.
Alle forslag modtages med glæde. Gerne med anbefaling af billigste
anvendelig scanner.
TT

Fra : Søren Blom

Dato : 02-11-02 01:40

"T.T." <tho.tho@get2net.dk> skrev
> Nogen derude som kender en løsning.

Har godt nok aldrig set en scanner der kan scanne dias imens at de er
monteret i rammer, så jeg tror ikke at du kan finde en sådan.
Ved ikke lige hvad du skal gøre, udover at montere dine dias i nye rammer
UDEN glas. Men det kan være hunde svært at skille så gamle dias af, men
limet sammen tror jeg nu ikke at de er, det er bare tidens tand der har
taget godt på dem.
Selvom det nok er et stort arbejde at skulle skille dem ad for at montere
dem i nye rammer, så vil jeg mene at det er den bedste måde at bevare dine
dias på.
Når du har det enkel dias ude, så kan du scanne dem samtidig. Er godt klar
over at det er et kæmpe arbejde, men det er måde at gøre det på, hvis man
ikke skal ud i noget professionelt arbejde med affotografering osv. som du
selv er inde på, er en dyr fornøjelse, men giver da gerne et tilbud på
arbejdet.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Martin Østerberg

Dato : 02-11-02 05:44

On Sat, 2 Nov 2002 01:40:17 +0100 skrev "Søren Blom" <soren@blom.dk> .

> [...]
>ikke skal ud i noget professionelt arbejde med affotografering osv. som du
>selv er inde på, er en dyr fornøjelse, men giver da gerne et tilbud på

En lille krølle på halen...
CD'er/harddiske holder ikke evigt, så det er måske en god ide at tage en ekstra
kopi der opbevares et optimalt sted (d.v.s. et sted hvor temperaturen er
relativt konstant, og hvor solen aldrig har adgang til).

VH Martin

Fra : T.T.

Dato : 02-11-02 19:56

Mange tak for interesssen omkring scanner. Er i gang med at fjerne skille
rammerne ad for at tage celloiden ud. Et he...... arbejde, men billigere end
fotohandlerens tilbud. Tak for hjælpen.
T.T.

Fra : Bent Lund

Dato : 03-11-02 09:28

"T.T." <tho.tho@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rammerne ad for at tage celloiden ud. Et he...... arbejde, men billigere
Hej
Inden du skiller alt for meget af. Min svigerfar har en Agfa Snapscan. Jeg
husker ikke modelnummeret, men han scanner dias i rammer! Den var ikke helt
billig, men laver et flot resultat.

Mvh.

Bent